Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HEPA filter

Startet av raypettersen, mandag 18. juli 2022, klokken 22:01

« forrige - neste »

raypettersen

Vurderer å installere hepa filter i min tesla x, ettermontert. Har andre gjort det samme og til hvilken pris ?

sjokomelk

https://shop.tesla.com/product/2015-2020-_-model-x-hepa-air-filtration-upgrade
Mest sannsynlig rundt 5000 kroner hos Tesla. Da får du også aktivert "bioweapon defense mode" i menyen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

raypettersen

#2
Det er kun original fra tesla som gjelder? Fant dette alternativet, som tilbyr frakt til Norge.
https://www.ohmmu.com/product-page/tesla-hepa-filter-model-s-and-model-x

Kan noen dele erfaringer med/uten bio-filter - er det verdt en slik investering og hvor lenge holder filteret i praksis?

k1

Absolutt verdt det spør du meg.
Er det en ting jeg savner når jeg kjører bil uten dette, så er det nettopp dette med å slippe eksoslukt, dårlig utelukt inne i bilen.
Mange ICE biler som har dårlig blanding av drivstoff og olje og blårøyk eller "mye" eksos som kommer ut. I andre biler uten dette filteret kommer det rett inn i kupeen, mens med filteret lukter jeg ikke noe av dette i kupeen.
Jeg anbefaler det  :+1:

Motorwatt

Er nok også litt avhengig av miljøet du kjører i. Mye kø- og bykjøring, så absolutt. Selv har jeg knapt hatt behov, og derfor veldig sjelden trykket på knappen. 70K km.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Filteret fungerer vel uavhengig av bioweapon-knappen? Den skaper jo bare et overtrykk inne i bilen, slik at ikke noe kommer inn i bilen uten å ha vært filtrert gjennom filteret først. Og den bruker jeg vel nærmest aldri nei.
Men all luft i "vanlig mode" filtreres jo også gjennom filteret og dermed ren luft inn i kupeen.
Det er i hvert fall min opplevelse med det, og ja, jeg kjører en del i Oslo.

Motorwatt

Kanskje det er derfor jeg sjelden har merket behovet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: raypettersen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:38
Det er kun original fra tesla som gjelder? Fant dette alternativet, som tilbyr frakt til Norge.
https://www.ohmmu.com/product-page/tesla-hepa-filter-model-s-and-model-x

Kan noen dele erfaringer med/uten bio-filter - er det verdt en slik investering og hvor lenge holder filteret i praksis?
Du kan gjøre jobben selv på ganske kort tid. Her er en video som viser en Model X uten HEPA-filter, hvor det ettermonteres på egenhånd:
https://www.youtube.com/watch?v=oXuKif2RERg

Sitat fra: k1 på tirsdag 19. juli 2022, klokken 16:31
Filteret fungerer vel uavhengig av bioweapon-knappen? Den skaper jo bare et overtrykk inne i bilen, slik at ikke noe kommer inn i bilen uten å ha vært filtrert gjennom filteret først. Og den bruker jeg vel nærmest aldri nei.
Men all luft i "vanlig mode" filtreres jo også gjennom filteret og dermed ren luft inn i kupeen.
Korrekt. All luft går gjennom filteret uansett. Bioweapon-knappen setter bare vifta på full guff, og er en gimmick.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Får man noe varsel om når det må byttes?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Nei. Byttes på eget initiativ. Det stod på servicelista tidligere. Jeg byttet første gang etter 1 år, og så gikk det 3 år til neste gang jeg byttet på min.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. juli 2022, klokken 18:33
Sitat fra: raypettersen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:38
Det er kun original fra tesla som gjelder? Fant dette alternativet, som tilbyr frakt til Norge.
https://www.ohmmu.com/product-page/tesla-hepa-filter-model-s-and-model-x

Kan noen dele erfaringer med/uten bio-filter - er det verdt en slik investering og hvor lenge holder filteret i praksis?
Du kan gjøre jobben selv på ganske kort tid. Her er en video som viser en Model X uten HEPA-filter, hvor det ettermonteres på egenhånd:
https://www.youtube.com/watch?v=oXuKif2RERg

Sitat fra: k1 på tirsdag 19. juli 2022, klokken 16:31
Filteret fungerer vel uavhengig av bioweapon-knappen? Den skaper jo bare et overtrykk inne i bilen, slik at ikke noe kommer inn i bilen uten å ha vært filtrert gjennom filteret først. Og den bruker jeg vel nærmest aldri nei.
Men all luft i "vanlig mode" filtreres jo også gjennom filteret og dermed ren luft inn i kupeen.
Korrekt. All luft går gjennom filteret uansett. Bioweapon-knappen setter bare vifta på full guff, og er en gimmick.
Sikker på den lager overtrykk uten BWD mode?

Frem til for noen måneder siden var det en helt meningsløs funksjon, men...  :o

sjokomelk

Så lenge kupévifta går og vinduer og dører er lukket, vil det bli trykket inn luft i kupéen, og den har ingen annen måte å komme seg ut på enn via enveislukene i bagasjerommet. Overtrykket er ikke stort, men det er tilstede. Skal du få noe annet enn overtrykk av at kupévifta i en bil går, må du sette vifta i revers så den suger ut lufta istedenfor.

Er det noen forskjell på om du blåser opp en ballong hardt og raskt eller forsiktig og rolig? Begge deler skaper overtrykk innvendig i ballongen. Eneste forskjellen er hvor raskt den blåses opp.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Kjenner ikke detaljene i filosofien rundt kupéventilasjon i bil, men kjenner godt til EXp, altså eksplosjonssikring med overtrykk, og boligventilasjon for den skyld. Vil jo anta at også i en bil kan man styre hvor mye luft som skal ut. Man merker fort selv svært lavt overtrykk i en bolig..

sjokomelk

Overtrykket er så svakt at du ikke merker det. Kupévifta flytter ikke mange kubikkmeter i minuttet akkurat. I tillegg til at åpningene i enveisventilene er større enn inntaket til vifta. Så du klarer ikke enkelt å bygge opp noe merkbart trykk. Det er kanskje 1014 mbar utenfor bilen og 1014,1 mbar inni. Det er nok til at luft sirkulerer ut av kupéen.
Og du har ingen måte å stenge lufta inne på. Da måtte du aktivt åpnet enveisventilene i bagasjerommet hver gang noen skal lukke ei dør. De slipper ut det lille overtrykket som skapes av dør som lukkes. Ellers hadde du ikke klart å lukke igjen døra uten at et vindu evt. hadde ramlet ut. :laugh:
For referanse: bilde av én enveisventil fra en BMW.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA