Hovedmeny

Ny Tesla, samme utfordringer?

Startet av Model3-Tromso, torsdag 17. august 2023, klokken 09:38

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Radial på søndag 20. august 2023, klokken 09:41Fikk en skummel episode i 2022 der vi kjørte drammenstunellen(e134) ,og selvsagt begynte det å dugge på ruta. Talekommando virka da plutselig ikke pga 4G ikke funker der nede, måtte da i all hast gjennom 2-3 tastetrykk for å finne riktig "knapp" med heftig dugg på vinduene mens man kjørte på med vindusvisker med knappen inne, etc.
Når jeg får akutt behov for å bruke vindusviskere er det kun knappen på enden av hendelen som er aktuell for meg. Når jeg får overskudd, kan jeg heller bruke andre typer betjening. Halvveis inn gir jo et visk, og raskt helt inn gir flere visk uten spylervæske. Å bruke talekommando til tidskritiske handlinger er jo en særs dårlig strategi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på søndag 20. august 2023, klokken 11:10
Sitat fra: Radial på søndag 20. august 2023, klokken 09:41Fikk en skummel episode i 2022 der vi kjørte drammenstunellen(e134) ,og selvsagt begynte det å dugge på ruta. Talekommando virka da plutselig ikke pga 4G ikke funker der nede, måtte da i all hast gjennom 2-3 tastetrykk for å finne riktig "knapp" med heftig dugg på vinduene mens man kjørte på med vindusvisker med knappen inne, etc.
Når jeg får akutt behov for å bruke vindusviskere er det kun knappen på enden av hendelen som er aktuell for meg. Når jeg får overskudd, kan jeg heller bruke andre typer betjening. Halvveis inn gir jo et visk, og raskt helt inn gir flere visk uten spylervæske. Å bruke talekommando til tidskritiske handlinger er jo en særs dårlig strategi.

Det er det jeg mener, all kritisk funksjonalitet må ha en fysisk knapp som er særs enkelt tilgjengelig, slik at man ikke må inn i menyer eller bruke Tale-kommandoer mens man kjører, og spesielt løsninger som i tillegg er avhengig av nettdekning (jiises)

Heldigvis kom det muligheter for venstre scrollhjul til feks duggfunksjon... Og vindusviskerene kan også justeres uten å kåle på skjermen.

At kupèlys-kommando aldri virker skikkelig (oversettes til kuppellys?), og sms ser ut som fra en 1.klassing kan man leve med, det er tross alt ikke viktige saker🙂

Tesla 3/Y er i 2023 derfor bedre enn 2021, og spesielt 2022 på software siden rundt tema.
Girskift og AP/CC engasjering gjennom skjerm vil gi hendelser man ikke ønsker.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på søndag 20. august 2023, klokken 12:52
Sitat fra: Handyman på søndag 20. august 2023, klokken 11:10
Sitat fra: Radial på søndag 20. august 2023, klokken 09:41Fikk en skummel episode i 2022 der vi kjørte drammenstunellen(e134) ,og selvsagt begynte det å dugge på ruta. Talekommando virka da plutselig ikke pga 4G ikke funker der nede, måtte da i all hast gjennom 2-3 tastetrykk for å finne riktig "knapp" med heftig dugg på vinduene mens man kjørte på med vindusvisker med knappen inne, etc.
Når jeg får akutt behov for å bruke vindusviskere er det kun knappen på enden av hendelen som er aktuell for meg. Når jeg får overskudd, kan jeg heller bruke andre typer betjening. Halvveis inn gir jo et visk, og raskt helt inn gir flere visk uten spylervæske. Å bruke talekommando til tidskritiske handlinger er jo en særs dårlig strategi.
Det er det jeg mener, all kritisk funksjonalitet må ha en fysisk knapp som er særs enkelt tilgjengelig, slik at man ikke må inn i menyer eller bruke Tale-kommandoer mens man kjører, og spesielt løsninger som i tillegg er avhengig av nettdekning (jiises)
TM3 og Y har jo alltid hatt denne fysiske knappen som du beskriver. Hvorfor bruker du den ikke, men heller forøker med talekommando, som du attpåtil har erfaring med at fungerer dårlig... er det noe ikke forstår?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Det er t.o.m 2 knapper som kan brukes for å styre vindusviskere: Knappen på tuppen av venstre rattspak + venstre rattknapp om man har satt opp riktig. RTFM.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Autowinder

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. august 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Autowinder på lørdag 19. august 2023, klokken 20:17...Og gjenkjenningen på hva jeg sier er 90% feiltolket...
Jøss. Sliter du med en alvorlig talefeil eller snøvlet uttale? Spøk til side... jeg er nemlig imponert over at den så sjelden feiltolker hva jeg sier. Enten har vi svært forskjellige forventninger eller så er bilene forskjellige.
Det var ikke mitt utsagn så der er jeg feilsitert ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Menyvalg kan forresten også nås fra venstre rattknapp ved å holde den inne og scrolle vestre til meny og opp og ned for valg, for den som har problemer med talekommandoene eller ikke liker å fingre på skjermen i trafikken. Ulempen er at siste valg ligger default ved neste gangs bruk. Men det er klart at talekommandoene må læres. Kupelys er ikke det samme som taklys osv. Men folk flest liker å ha noe å klage over selv om det for det meste er brukerfeil.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Mobileum

SitatKupelys er ikke det samme som taklys osv

Heldigvis har jeg en velutstyrt bil med hendler som fikser det meste, og minsker betydelig behovet for skjermfikling. Forøvrig virker verken "kupélys"eller "kuppellys" på min bil. Det gjør derimot "Taklys", men som sagt bare på...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

#37
Sitat fra: Autowinder på søndag 20. august 2023, klokken 19:26
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. august 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Radial på lørdag 19. august 2023, klokken 20:17...Og gjenkjenningen på hva jeg sier er 90% feiltolket...
Jøss. Sliter du med en alvorlig talefeil eller snøvlet uttale? Spøk til side... jeg er nemlig imponert over at den så sjelden feiltolker hva jeg sier. Enten har vi svært forskjellige forventninger eller så er bilene forskjellige.
Det var ikke mitt utsagn så der er jeg feilsitert ;)
Beklager! rettet i det opprinnelige innlegget mitt, men får ikke rettet der jeg er sitert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på søndag 20. august 2023, klokken 20:13
Sitat fra: Autowinder på søndag 20. august 2023, klokken 19:26
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. august 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Autowinder på lørdag 19. august 2023, klokken 20:17...Og gjenkjenningen på hva jeg sier er 90% feiltolket...
Jøss. Sliter du med en alvorlig talefeil eller snøvlet uttale? Spøk til side... jeg er nemlig imponert over at den så sjelden feiltolker hva jeg sier. Enten har vi svært forskjellige forventninger eller så er bilene forskjellige.
Det var ikke mitt utsagn så der er jeg feilsitert ;)
Beklager! rettet i det opprinnelige innlegget mitt, men får ikke rettet der jeg er sitert.
👍🏻
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

petersv


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA