Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Griffel, torsdag 18. oktober 2012, klokken 13:59

« forrige - neste »

Griffel

VG: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10054201
Mye rart i tekst, og bil for de rikeste.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

VG skriver at bilen har 740 hester og gjør 0-100 på 3.9s. Stemmer det virkelig? Tesla Roadster Sport gjør 0-100 på 3.7s, med under halvparten av hestene. Hva er det som er feil, evt hva er det Mercedesen bruker hestene sine til?
Tesla Roadster, 25Mm

edyrli

Regner med det er giringen. Roadsteren er jo giret til en vesentlig lavere hastighet. Du får nok ikke 740 HK før du er oppe i ganske høy fart. Viktig å huske at selv om man har fult moment fra 0 rpm så trenger motoren et visst turtall før man får noe skikkelig effekt.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

jkirkebo

Sitat fra: edyrli på fredag 28. september 2012, klokken 12:56
Regner med det er giringen. Roadsteren er jo giret til en vesentlig lavere hastighet. Du får nok ikke 740 HK før du er oppe i ganske høy fart. Viktig å huske at selv om man har fult moment fra 0 rpm så trenger motoren et visst turtall før man får noe skikkelig effekt.

Stemmer nok det. F.eks Model S P85 har maks dreiemoment opp til ca. 5100rpm. Der oppnås også makseffekten, videre oppover er effekten konstant mens dreiemomentet synker. Til slutt synker effekten også.

Fase 1 (konstant dreiemoment) er begrenset av maks motorstrøm (1200A).
Fase 2 (konstant effekt) er begrenset av maks batterieffekt (310kW).
Fase 3 (synkende effekt) er begrenset av motorens karakteristikk.

Med lav giring kommer vi fort opp i området med konstant maks effekt og jeg tror det gunstigste for 0-100 er at overgang fra fase 2 til 3 skjer ved 100km/t (muligens ved ennå lavere fart). Men da blir toppfarten lav siden effekten deretter synker ved stigende turtall.

Om derimot bilen gires slik at 100km/t oppnås i overgangen fra fase 1 til 2 går det utover maks akselerasjon i det området, men akselerasjonen i høyere fart blir bedre og toppfarten også høyere.

Model S er vesentlig høyere giret enn Roadsteren, og i akselerasjon fra f.eks 80-120km/t vil Model S nok være kjappere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: edyrli på fredag 28. september 2012, klokken 12:56
Regner med det er giringen. Roadsteren er jo giret til en vesentlig lavere hastighet. Du får nok ikke 740 HK før du er oppe i ganske høy fart. Viktig å huske at selv om man har fult moment fra 0 rpm så trenger motoren et visst turtall før man får noe skikkelig effekt.
Roadsteren har en topfart på ca 200 km/h mot Mercedesen 250 km/h så dette synes ganske opplagt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Lekker er den i iallefall. Leit at jeg ikke er mangemillionær :-[ ;D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA