Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer med bruktprisene på elbil når elbilgodene forsvinner?

Startet av sla, lørdag 17. november 2012, klokken 19:50

« forrige - neste »

akseln

Sitat fra: Ogi på søndag 04. november 2012, klokken 19:54
Jeg bruker denne metoden og er fornøyd:
- Bilthamber Surfex HD (forvask)
- Bilt hamber Autowash (vask)
- Bilt hamber Autoclay (fjerne rester)
- Bilt Hamber Autobalm ("voks")

I tillegg til dette bruker jeg Prickbort for å få bort asfaltrester/prikker fra lakken. Utrolig effektivt og det eneste jeg vet om som faktisk fjerne dette effektivt. Bilnerden selger også dette.

leafster

Viktig å ikke claye bilen med mindre man skal polere. Hvis du ikke vil ha riper da. Det er mer til bilpleie enn å ramse opp en rekke produkter. Anbefaler alle en kveld på www.dcn.no sitt forum. Det er lærerikt!

laumb

En lun vårlørdag med 10 timer satt av til bilvask, polering og innvendig rens er en deilig affære.

Om ungene ikke vil være med, så vil de helt sikkert noe annet enn å leke med meg hele den varme gode dagen et par ganger i året. Hvis de vil være med, så er det et glimrende tidspunkt å starte opplæringen i bilstell. Innbiller meg at de kommer til å få et bedre forhold til bilen når de ser at det faktisk er noe det blir brukt tid på. Når de ser at innvendig vask kan ta 3-4 timer, så er det lettere å forstå at man kanskje ikke skal spise alt mulig i bilen, slenge fra seg søpla osv...
Med omhu tror jeg rett og slett det kan være vel så lærerikt.

Eldstemann er to og halvt år, så begrenset hvor flink han er, men makan til mestringsfølelse han viser etter å ha fått spyle bilen litt, gni litt med vaskehansken eller og ha tørket av litt voks! Selvfølgelig må jeg gå over igjen, men han koser seg glugg i hjel!

Selve ukesvasken tar 20 min hjemme med 2-bøttemetoden da det gode grunnlaget gjør bilen enkel å vedlileholde. Dette er bedre enn å kjøre 10-20 min hver vei for hoppe i en vaskehall til over hundrelappen! Bedre de bilen, bedre for meg!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på tirsdag 06. november 2012, klokken 10:05
I tillegg til dette bruker jeg Prickbort for å få bort asfaltrester/prikker fra lakken. Utrolig effektivt og det eneste jeg vet om som faktisk fjerne dette effektivt.

Hmm, jeg har bare brukt vanlig parafin jeg. Fungerer supert...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Prickbort er også petroleumsbasert, men antagelig mer skånsom med voks/LSP. Bra produkt!

Aspiranten

Vi fant ut at Prickbort er parafin, men med noen få % tilsetningstoffer som sikkert skal gjøre den enda bedre.

Husk på at Prickbort/parafin løser opp rustbeskyttelse under bilen! Greit å ikke spyle det innunder med høytrykken, eller pøse på med prickbort i hjulbuene.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: Stighl på mandag 05. november 2012, klokken 12:56
Hvis det går for lang tid om vinteren kjenner man at lakken kjennes ut som sandpapir. Dette er det lurt å få vekk. ;)

Hvorfor det?

Skal du ikke polere til våren igjen uansett, da?

Jeg har sett alt for mange gamle mishandlede vrak fra 80 tallet bli polert opp til å bli som nybiler - fra fabrikk, til å tro at lakken blir direkte ødelagt av å ikke vaskes. Jeg har tilogmed gjort det selv på en bil. Litt vaskevedlikehold - ja, men ikke noe tysk heinscwung greier. Det er bortkastet tid med mindre man er ute etter å skinne som en Ferrari nedover gata, de hundre meterne man kommer før saltsørpa har klistret seg på igjen :-)

Detailersclub.no er gjennomsyret med propaganda og PR fra forhandlerene, og de har flere "forummedlemmer" som får betalt for å hause opp produktene og rutinene. Hva gjør en bilvoks verdt 2000,- for en krukke? Det eneste den gjør er å gjøre lakken ekstra vannavstøtende.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: laumb på tirsdag 06. november 2012, klokken 11:34
Eldstemann er to og halvt år, så begrenset hvor flink han er, men makan til mestringsfølelse han viser etter å ha fått spyle bilen litt, gni litt med vaskehansken eller og ha tørket av litt voks! Selvfølgelig må jeg gå over igjen, men han koser seg glugg i hjel!

Jeg kommer aldri til å la ungene få komme nær vaskeplassen min, eller kjemikaliene mine. Barn tåler ikke kjemikalier så godt som voksne. Les etikettene på bilpleieproduktene. "Må ikke havne i avløp" "Giftig""Irriterende""Etsende". +++

Hvis du bruker teflonbaserte Swissvax vokser så er vedkommende barn ekstra utsatt. PTFE forlater nemlig aldri kroppen, og blir ikke brutt ned, men samler seg opp over tid. Hva konsekvensene av dette er vet vi ikke enda, for stoffet er for nytt til at vi har sett hvordan det reagerer etter 50-80 år i kroppen.
Nissan Leaf

leafster

Betalte vel knapt 200 for min Collinite voks. Man må selvsagt ha filter for hva som blir sagt - der som her...

Jeg har ingen interesse av å "drepe" bilen min i mitt eie, for så å lempe tusener av kroner til en detailer for å gjøre den pen igjen. Noe av hensikten for meg er å holde den pen. Preventivt vedlikehold altså. Gøy er det jo også.

Stighl

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 06. november 2012, klokken 13:30
Sitat fra: Stighl på mandag 05. november 2012, klokken 12:56
Hvis det går for lang tid om vinteren kjenner man at lakken kjennes ut som sandpapir. Dette er det lurt å få vekk. ;)

Hvorfor det?

Skal du ikke polere til våren igjen uansett, da?

Nei, jeg tar ikke poleringen. Ditecbehandlingen gjør at jeg slipper dette.

Jeg bruker også Prickbort, og denne er effektiv. Cartec har en annen som heter Allrens. Denne er bedre, men en god del dyrere.

Jeg synes også det er hyggeligere å kjøre rundt i en bil som ser godt ut.
Nes på Romerike.
Tesla Model S

laumb

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 06. november 2012, klokken 13:35
Sitat fra: laumb på tirsdag 06. november 2012, klokken 11:34
Eldstemann er to og halvt år, så begrenset hvor flink han er, men makan til mestringsfølelse han viser etter å ha fått spyle bilen litt, gni litt med vaskehansken eller og ha tørket av litt voks! Selvfølgelig må jeg gå over igjen, men han koser seg glugg i hjel!

Jeg kommer aldri til å la ungene få komme nær vaskeplassen min, eller kjemikaliene mine. Barn tåler ikke kjemikalier så godt som voksne. Les etikettene på bilpleieproduktene. "Må ikke havne i avløp" "Giftig""Irriterende""Etsende". +++

Hvis du bruker teflonbaserte Swissvax vokser så er vedkommende barn ekstra utsatt. PTFE forlater nemlig aldri kroppen, og blir ikke brutt ned, men samler seg opp over tid. Hva konsekvensene av dette er vet vi ikke enda, for stoffet er for nytt til at vi har sett hvordan det reagerer etter 50-80 år i kroppen.

Det jeg har brukt av milde såper og slikt er verken merket farlig, etsende eller giftig, og mine unger kan trygt pille litt på dette en gang eller to i året. Spyling er også rimelig harmløst.

Det er lov å bruke sunn fornuft, trenger ikke sprøyte ned ungene med parafin og giftige saker - det holder lenge for dem med å få gleden Av å delta litt og føle at de mestrer.

Jeg deltok med min far fra jeg var liten - tok ikke skade av det. Vesentlig dårligere merkede produkter med guffne ingredienser den gang.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Aspiranten

Sitat fra: leafster på tirsdag 06. november 2012, klokken 13:48
Jeg har ingen interesse av å "drepe" bilen min i mitt eie, for så å lempe tusener av kroner til en detailer for å gjøre den pen igjen. Noe av hensikten for meg er å holde den pen. Preventivt vedlikehold altså. Gøy er det jo også.

Noen vil bruke tiden på å bestige Mt. Everest, mens andre vil se Top Gear dagen lang. Sånnsett er vi forskjellige og det er ikke meningen å angripe hobbyen deres. Men jeg vil ikke la det forbli umotsagt at "du må vaske bilen ellers blir den ødelagt" type.

Du må lempe tusenvis av kroner på en detailer for å polere bort vaskeripene uansett, for de kommer, tro du meg. Det er derfor jeg har to poleringsmaskiner, lakkdybdemåler osv. Men det tar lenger tid mellom hver gang med skånsom vask. Jeg bruker også tospann metoden, viktig at dere får med dere dette. Men å vaske ofte vinterstid, er bortkastet. Hvis dere motsier dette så vil jeg se dokumentasjon. Forskningsrapport. De prøvene som er gjort på DCN hvor en side har vært beskyttet og den andre ikke, har vist fint lite forskjeller.

Det som er farligere, og som jeg ser på Leafen, er manglende skvettlapper f.eks.

Lakken bak hjulene er nesten slitt bort allerede på min Leaf. Og når jeg tenker over det, tror jeg at jeg skal ut med en gang og se om det har begynt å ruste også.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: laumb på tirsdag 06. november 2012, klokken 14:48
Jeg deltok med min far fra jeg var liten - tok ikke skade av det. Vesentlig dårligere merkede produkter med guffne ingredienser den gang.

Hvor gammel er du nå da? Min farfar var av den første billakkerergenerasjonen. Han tok vel ikke skade av å jobbe uten gassmaske i alle år han heller, før han døde av hjerteinfarkt som surrete 60 åring. Han kunne nok fint blitt 80-90 uten den yrkesskaden.

Nanokjemikaliene er faktisk helt nye på markedet, så jeg vil ikke si at det var farligere produkter den gang vi vokste opp. Snarere tvert imot. Kjemikalieindustrien har blomstret skikkelig først de siste 30 årene. Med de nye nanokjemikaliene trenger produktene enda dypere inn i kroppene våre, og, som en forutsetning for å skape arbeidsplasser så blir alle nye kjemikalier godkjent inntil de er bevist farlige. Altså er vi klassifisert som prøvekaniner.

Men det er vel en risikovurdering hver og en må ta selv.

Ps. det er ikke meningen å sammenligne løsemiddelskader med bilpleieprodukter. Men snarere å statuere et eksempel på manglende "føre var". Nanokjemikalier er de nye løsemidlene som påfører oss skader vi ikke vet noe om. Hudpleie og skjønnhetsprodukter er smekkfulle av dem. Samme med nanosølv. Dette blir tilsatt i klær og sko. Dreper vannlevende organismer og oss selv i samme slengen som det hindrer lukt...
Nissan Leaf

Blip

Jeg vasker bilen (selv) ca. en gang mens jeg eier den, og det er rett for jeg selger den... Ellers bruker jeg vaskemaskin hvis det blir for ille. Jeg vasker også klær, tallerkner, bestikk og ... sølvtøy i maskin (ikke for bil, nei). Det er selvsagt ikke optimalt. Jeg synes rett og slett det er kjedelig med manuelt vaskearbeid!:P

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Haavard

På veg heim fra jobb så kjører eg inn på Esso sin selvvask 2-3 ganger i månden og bruker ein eller to 20 kroninger på litt høytrykksvask :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA