Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klimaanlegg

Startet av Smiling when sailing, tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:59

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Jeg skal prøvekjøre en renault kangoo Z.E. 5 seter i en uke i Tyskland. Betaler 400 Euro for gleden å ha en elbil også på ferie :-). Det var ikke å finne elektriske leiebiler hos de vanlige leieforetakene, heldigvis ser de ut som Renault forhandlerne er insiktsfulle. Har ikke prøvd å ringe VW eller BMW siden vi trenger plass til alle 3 barn. Og siden vi har Leafen fra før og vi er på jakt etter en elbil til er det en grei måte å bli kjent med Kangoen. Skal også prøvekjøre de andre Renault elbilene da jeg engang er hos en forhandler som har alle disse stående...
Blå Leaf, Tromsø

Brødbilsjåfør

Vi kjørte den en helg i Trondheim. Genial bil,hadde d ikke vært for batterileie å ingen mulighet for hurtiglading,vil jeg tro d hadde værtven sånn å ikke leaf i garasjen nå.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)



Trond Arve

Sitat fra: Icenor på onsdag 25. desember 2013, klokken 18:31
Batterileie? http://www.elbil.no/elbiler/1091-franskmennene-har-endelig-boyd-seg
Fortsatt ikke mulig å kjøpe batteriene, kanskje i mars fikk jeg beskjed om for noen uker siden (fra forhandler, Renault-imporør gadd ikke engang svare, og det er ikke første gang).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Martin-

m.finn.no/car/used/ad.html?engine_fuel=4&make=804&sort=2&ref=fas&finnkode=45707759

Ikke Kangoo, men dog, Renault importert MED batteripakken inkludert. Fine priser også, men som med Focus'en, synd med bagasjeromsplass mtp batteriets plassering...
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Smiling when sailing

Har returnert Kangooen og også prøvekjørt Fluencen. Det var fint å endelig ha en bil der barnevognen kan bare stå i baggasjerommet uten å måtte slå den sammen. Plassen på baksetene er også helt ypperlig og bilen er svært praktisk sammenliknet med de fleste andre biler. Men bilen vi leide hadde ikke diesel dreven varmeapparat og det innebygde varmeapparatet forbruker minst like mye strøm som Leafen uten å få kupeen varmt, mens vinduene ble duggfrie uten problemer. Rekkevidden er vanskelig å sammenlikne med Leafen siden vi kjører så mye langsommere i Tromsø. Men ved å kjøre uten oppvarming og uten å særlig spare strøm kom vi oss ca. 120 km når det var 5 grader varmt ute. Mens da vi brukte oppvarming var det bare rundt 80 km ved sparsom kjøring.
Bilen aksellerer fint i byen og greit nok på landveikjøring opp til 110 km/t. Egentlig er bilen ganske stille, men selvfølgelig ikke like stille som Leafen. Det var lett å rense den etter at vi hadde vært på tur og støvlene var gjørmete. Barna hadde sølt alt i rekkevidden av føttene på baksetene og det var bare å viske bor med en våt klut.
Vi skal vente og se hva som prisen blir uten batterileie. Jeg tror faktisk bilen kan være mer praktisk enn eNV200 når den en gang kommer. Synd bare at den ikke har hurtiglade mulighet. Vi ladet bare hjemme vha. 10 A nødladekabelen. Fungerte helt greit selv om det så ut til å ta hele natten når det var mindre enn 5 % av brukbar lading igjen.
Bilen vi brukte hadde bare kjørt litt mer enn 3000 km mens den var allerede nesten 2 år gammel. Det virker som om det er ganske vanskelig å få solgt ZE biler i Tyskland. Men Forhandleren i Erlangen (Krauss) virket ganske entusiastisk. Jeg fikk også prøvekjøre Fluencen. Den var veldig fin å kjøre og sikkert enda stillere enn Leafen. Det var ikke veldig mye lading igjen da jeg kjørte den og den påstå at det er bare 14 km igjen. Men det var fortsat 9 km igjen etter en tur på  18 km. Da hadde akkurat low battery signalen kommet. Den var ganske fin å kjøre men virket litt trangt på baksetene i forhold til Leafen. Også begynner hjulene å spinne ganske fort når man aksellererer på bar asfalt. Det var sommerdekk på bilen og det var rundt 5 grader ute, men det var sol og helt tørt. Jeg tror at denne effekten blir enda verre på is og snø. Sikkert pga den baktunge bilen med batterikasse i baggasjerommet som faktisk er ganske liten. Omtrent på lik størrelse som våres 2012 Leaf vil jeg anta.
På samme pris med inkludert batteripakke ville jeg velge Kangooen. Det er mye mindre ekstarutstyr på den, den er ikke så sprek som Fluencen, men den er så mye mer praktisk enn både Leaf og Fluence og for så vidt også enn alle andre elbiler som er på markedet akkurat nå.
Skal man kjøre lengre enn 60 km og/eller ha det noen lunde varmt om vinteren må man velge den med dieselvarmer. Vi har bare 20 km til jobb, så jeg tror det ville gå greit uten også.

Jeg så også at man kjøpe de gamle better place bilene både på finn.no og andre steder i europa med inkludert batteri. Men det virker som om det ikke er batterigaranti inkludert i bilene, og i hvert fall på det tyske forumet klager eierne over sterk rekkeviddetap innen to år uten at renault kan finne ut av dette eller klarer å forklare årsaken.
Blå Leaf, Tromsø

Trond Arve

Hva tror du om tre barneseter i baksetet på Kangooen? Vil tro den er bredere enn Leafen, men har vel kun to Isofix-fester.

Jeg liker også Kangooen godt på grunn av plassen og dieselvarmeren. En ekstra batteripakke i bagasjerommet hadde heller ikke vært å forakte :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA