Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fra en bussjåførs synspunkt

Startet av Griffel, tirsdag 02. mars 2010, klokken 08:54

« forrige - neste »

Griffel

Better Place har sikret seg finansiering til sine kommende batteribyttestasjoner. Den første skal være på plass i april i følge teknisk ukeblad. Pilot prosjekt med Taxi i Tokio.

http://www.tu.no/motor/article234897.ece

Fra pressemeldingen:
"Agassi til: "Vår teknologi og løsninger, sammen med vårt sterke partnerskap med Renault, gir oss minst to års fordel fremfor alle andre alternative energikilder kjøretøy tilnærminger.  Vår løsning er den eneste som kan skaleres til å redusere landenes oljeforbruk og redusere utslippene, samtidig som forbrukerne med elektriske biler som er enklere og rimeligere enn forbrenningsmotor biler. "

"I Norge har Energi Norge-bedrifter nylig gått sammen og etablert selskapet Grønne Punkter AS som skal jobbe fram mulige forretningsmuligheter knyttet til ladeinfrastruktur og salg av strøm – avregning og fakturering. Ett av motivene er å komme aktører som Better Place i forkjøpet."

Så da er vel konkuransen  på en måte igang?
Se tror ikke på batteribytte
http://www.tu.no/motor/article200983.ece


"Ifølge Better Place er emisjonen med på å sikre tidsplanen for en lansering av elbilinfrastruktur i Danmark og Israel i slutten av 2011. I Danmark har selskapet alliert seg med Dong.

På bil- og batterisiden samarbeider Better Place med Renault-Nissan og Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC, stiftet i 2007).

På bilmessen i Frankfurt i fjor høst, kunngjorde Better Place at de i første omgang skal kjøpe hele 100.000 eksemplarer av Renault Fluence ZE.
Dette er bare én av til sammen åtte planlagte elbiler den fransk-japanske alliansen har vist fram det siste året. Den mest kjente er kanskje Nissan Leaf.

Etter Dannmark og Israel kommer Australia og Nordamerika.


Renault Fluence ZE blir den første elbilen som er kompatibel med
Better Place-infastrukturen. Foto: Per Erlien Dalløkken
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

For at batteribytte skal være særlig attraktivt må batteriene først bli så holdbare at man slipper å tenke på at man subsidierer de som ikke tar skikkelig vare på dem. Dessuten må det ikke være noe "lock-in" slik at man blir låst til bare én leverandør - da åpner systemet for melking av kundene.

I tillegg ser jeg ikke helt nødvendigheten. Med lading på 40 kW eller mer er man nede i ladetider som passer med når man burde ta en pause fra kjøringen uansett. Jeg ser heller ikke hvordan en batteribyttestasjon skulle kunne bli i nærheten av like billig som et ladepunkt, og i tillegg trenger jo byttestasjonene også svær ladekapasitet for å ikke gå tom for oppladede batterier.

Hvordan skal man løse logistikkproblemene med at batteriene ofte vil befinne seg på feil sted? Skal man frakte dem rundt på trailer?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at batteriet og laderen må følge bilen. Hvis motorstyringen kan levere 185kW til motoren så regner jeg med at det er et løsbart problem å få den til å sende 185kW den andre veien også. Hva med en kontakt som man kjører bilen inn i eller oppå, kontakten guides på plass av en skinne eller noe slikt under bilen. Burde ikke være noe problem å overføre 250A slik. Da får man over 170kW fra det eksisterende strømnettet og har fullt batteri før man får spist opp pølsa.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Har også svært liten tro på batteribytteordinger som dette.

Det betinger et vist volum av brukere, og store infrastrukturer.

Nei, sats på å benytte motorstyringens regenereringsfunksjon til hurtiglading.
I stedet for å ta vekselspenning fra en regenererende motor, hentes strømmen fra eksisterende nett, og kjøres via motorstyringen inn på batteriene.

Den simpleste formen for dette hadde vært en stor tredemølle en setter bilen oppå. Med framhjulsdreven bil setter en framhjulene oppå, og parkeringsbremsen til å holde igjen med. Sikkert enklere å bygge en en batteribyttestasjon, og brukbar for alle elbiler med regenereringsfunksjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#3
Pivco's  (Think) City Bee ble bygget med enkelt batteribytte som en hjørnesten. Og hvor ofte ble det benyttet?   Aldri!

Svært mange krav til elbil blir stilt av folk som aldri har kjørt en!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

eledille

Det er jo egentlig bare å se på kostnadene for å innse at dette ikke blir noen suksess:


  • Det trengs omtrent dobbelt så mange batterier
  • Det trengs en masse svære strømuttak som bilene ikke kan benytte direkte
  • Det trengs dobbelt så mange ladere - bilene har jo regenerering uansett, nå trengs det hurtigladere i tillegg
  • Batteriene må fraktes rundt så de er der de trengs

Hvem skal betale for alt dette?

I tillegg blir det åpenbart færre byttestasjoner enn antall ladepunkter man hadde fått om man satset på det istedet. Og hva gjør du når det er tomt for batterier på byttestasjonen? Plugger inn i et 16A-uttak og tar natta i baksetet?

Dette blir i høyden et tillegg til hurtiglading. Selv da er det nødt til å bli så dyrt at folk vil prøve å unngå det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

bosonic

I en global sammenheng vil vi nok se flere aktører og "forsøk" på å gjøre elbilen tilgjengelig for massene.
Det viktigste er at nå har ballen begynt å rulle....

Det er ikke alltid så enkelt å sitte her hjemme og løse utfordringen som "millionbyene" sliter med
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Radiobil1

Det begynner å vokse frem batteribyttestasjoner i flere land.
Her er status nå: http://www.betterplace.com/global/progress

Så får vi se om det evt kommer hit til oss på berget.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA