Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Isolere vanntanken til varmeaparate

Startet av gmagnus, fredag 05. oktober 2012, klokken 09:55

« forrige - neste »

gmagnus

Det har vært skrevet mye om dette i forumet, men en liten observasjon fra i dag.

Startet hjemmefra med fulladet bil i dag. Da viste det 108 km! :(

Når jeg kom inn til Oslo S, kjørt fra Ski ca 3 mil, viste det 128! ???
Riktik nok ligger Ski ca 120 m høyre en Oslo S, men har ikke regenerert så mye...  ;)

Så må nok lære meg å kjenne hvor fort strekene  på batterindikatoren går. Er nok litt mer å stole på det, tenker jeg.  ;)

Ha en god helg når den kommer snart...

Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

tomrh

Hehe! Ja, første gangen jeg prøvekjørte en C-Zero økte faktisk gjenværende antall kilometer. Uvitende som jeg var syntes jeg det var helt fantastisk å kunne generere mer kjørelengde mens jeg kjørte. :D

Ja, har sluttet helt å bruke denne funksjonen. Bruker batteristreker + trippteller. Beregner 7,5 km/strek på blanda kjøring, og 7 km/strek på landevei med kontinuerlig 80-sone.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Phuc

Jepp... bruk strekene og venn deg til hvor mye du forbruker med hensyn til fart, terreng, vær og vind på strekningene du kjører.
Jeg nuller ut triptelleren hver gang jeg lader fullt og kjører deretter.
Har jeg halv tank igjen, så går jeg ut i fra at jeg kan kjøre i 50-60 km til med mitt kjøremønster (i allefall nå om sommmeren/høsten).
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

erik e

Sorry,det er jo helt normalt. Det er helt likt på bensin/diesel biler. Til slutt vil tanken renne over. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gmagnus

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 14. september 2012, klokken 10:37
Ja, har sluttet helt å bruke denne funksjonen. Bruker batteristreker + trippteller. Beregner 7,5 km/strek på blanda kjøring, og 7 km/strek på landevei med kontinuerlig 80-sone.

Hmm! Enda en merkelig observasjon! Ladet fult på fredags kveld/natt. Lørdag kjørte jeg fra Ski til Ekeberg camping. Da holdt den første streken helt inn til starten ved Ekebergsletene! Det må jo være mye mer en 7,5 km!
Strek nr 2 fikk jeg ikke målt, men strek 3 varte ca 5 km. Det var på motorvei, så kanksje ikke så rart. Videre på dagen målte jeg en annen strek til ca 10 km. Syns det er litt store variasjoner, men får bare følge med litt og bygge opp noe mer erfaring til vinteren...

Andre som har store variasjoner i strekene? Mener å ha lest at noen mener at strekene i starten går fortere el saktere en de mot slutten. Er det gjengs oppfatelse?
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

tomrh

Nå bor jo jeg i Trøndelag og kjenner ikke østlandet så godt, men Ski ligger vel ca. 130 m.o.h.? Så det er hovedsaklig nedover bakke i begynnelsen og da blir streken lang. :) Mange opplever også at første streken er ekstra feit fordi man begynner med å kjøre hjemmefra, ut utkjørselen og diverse småveier før man kommer ut på hovedvei. Men når jeg starter på hjemveien fra hytta i slak motbakke, så varer første strek bare 6 km.

Og når jeg sier 7 km pr. strek så er det et gjennomsnitt jeg bruker når jeg skal kjøre langt på sommeren/tidlig høsten. Typisk kan jeg ha første strek 9 km, 2. strek 5 km, 3. strek 6 km, 4. strek 8 km etc. Hvor mye du får kjørt på hver enkelt strek er avhengig av bakker, 60-soner, værforhold, årstid etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA