Hovedmeny

Matrix-lys i komminga?

Startet av Handyman, onsdag 16. februar 2022, klokken 20:40

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 31. mars 2022, klokken 10:07
Joda.. men poenget mitt er at jeg tror du tar feil. Tesla har hatt en plan om å tilby matrix-funksjonalitet på biler med matrix-lykter fra dag en, selv før dette ble lovlig i USA. Fordi disse lyktene er dyrere enn vanlige non-matrix-lykter, og jeg tror ikke Tesla har tatt den kostnaden for morro skyld (selv om lysshow sikkert er kult nok da..).
Hvor lang tid tror du det tar for et forslag til lovendring kommer på bordet og fram til det er vedtatt? Tesla har helt sikkert vært klar over at Matrix blir lovlig i USA i flere år allerede, og har derfor designet nye lykter mtp. at de skal støtte matrix-funksjonalitet. Det Tesla ikke vet/visste var hvor lang tid behandling av lovendringen skulle ta. Regner med at de allerede er i gang med testing av SW for matrix også, men når det blir lansert vet bare Tesla, og kanskje ikke de heller. Det tar sikkert et par Tesla-uker...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. mars 2022, klokken 08:34
Sitat fra: daktari på onsdag 30. mars 2022, klokken 21:47
Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. mars 2022, klokken 18:25
BS. Matrix er vanligvis implementert vha kamera, og er ett «solved problem»
Men ikke for Tesla nødvendigvis....
Nå troller du. Matrix har frem til helt nylig ikke vært lovlig i USA, og Tesla har en uvane med å kun utvikle funksjonalitet som kan leveres i USA så lenge det ikke er ansett som nødvendig.

Vil tro Matrix ikke har vært på radaren deres en gang.
Det jeg mente var at det ikke sikkert at det er enkelt for Tesla å skaffe matrix funksjon med ny sw. De har ikke akkurat den beste fjernlys-automatikken, ei heller den beste auto-viskeren selv om det vel funker helt greit nå. Begge deler ble lansert da jeg hadde Model S høst 2017 tror jeg det var.
Så hvis de ikke har begynt utvikling enda, og det fortsatt tar 4 år før de har en gjennomsnittlig for bransjen ok funksjon...
Eller de kan jo ha jobbet med dette i årevis og fintunet i labben for å endelig slippe de beste matrix lysene i manns minne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

#17
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 31. mars 2022, klokken 09:13
Hvorfor har de produsert og levert biler med matrix-lykter lenge før det ble lovlig i USA da?
For det er billigere å kjøpe inn én type lykt og bruke til alle biler i hele verden enn å måtte ha 3 forskjellige som de hadde før. Lykta koster kanskje noen kroner mer i innkjøp, men man sparer på å slippe å ha 3 varianter på lager og ta hensyn til hva man bruker i produksjonslinjene. Nå er det bare software som forteller lykta om den skal lyse opp veien med lyskjegle for US, RoW (rest of world) LHD (venstreratt) eller RoW RHD (høyreratt).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 31. mars 2022, klokken 22:22
De har ikke akkurat den beste fjernlys-automatikken, ei heller den beste auto-viskeren selv om det vel funker helt greit nå. Begge deler ble lansert da jeg hadde Model S høst 2017 tror jeg det var.
Så hvis de ikke har begynt utvikling enda, og det fortsatt tar 4 år før de har en gjennomsnittlig for bransjen ok funksjon...
Eller de kan jo ha jobbet med dette i årevis og fintunet i labben for å endelig slippe de beste matrix lysene i manns minne.
Tja, fjernlysautomatikken er vel ganske gjennomsnittlig IMO. Bedre på noe, dårligere på annet. Ellers kan jeg ikke skjønne noe annet enn at Matrix funksjonalitet er lettere å få til "godt nok" en regnsensor og fjernlysautomatikk med kamera.

Men tiden vil vise. Håper ihvertfall at Tesla faktisk har tenkt å lansere det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA