Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Supercharger network

Startet av Kai, tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:15

« forrige - neste »

Kai

Hei
Jeg skal muligens selge min Leaf til mine foreldre, da jeg skal ut å reise i 6 mnd.

Det jeg lurte på er om noen kan hjelpe meg å finne en rettferdig pris.

Den er blå, og jeg har kjørt den 15500km. Pent brukt. Står i garasje hver kveld.
Med vinter dekk.

Jeg ser etter en pris som er rettferdig for begge parter.

Eventuelt, hvis de skulle leie bilen i 6 mnd. Hva er en pris hvor det lønner seg for meg, i forhold til å bare la den stå i garasjen i 6 mnd.

Takk
Kai

Aspiranten

Jeg regner på en kostnad på 45.000,- i året inkl. renter og verditap på å ha bilen. Dette inkluderer all bruk av kjøretøyet, 12.000km årlig lengde.

45.000/12 og du har en fin pekepinn... Men 2000,- til strøm er med i regnestykket da. Det betaler de nok selv i perioden :-)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Siden bilen din kostet nærmere 300.000,- med vinterdekk og en tilsynelatende strøken US-import ligger på finn for 240.000 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36291025), er vel 240-260.000,- en fornuftig pris?
Du kan jo sjekke hva innbytteprisen hos Nissan er på bilen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Team Lotus

#3
Den på Finn har ikke komfortpakke og er derfor uforholdsmessig lite interessant for norske kunder.

Her er et regnstykke:

263900 nypris
299475 kredditkjøppris med Nissan prisgaranti
=kr712 rentekostnad netto per måned ved 5.95% Nissan-rente

263900 nypris
140250 gjenkjøp med Nissan prisgaranti etter tre år
=kr3434 per måned verdifall (Hvis din bil er ett år gammel "skal" salgspris være ca 40'000 under nypris)

pris sett med nye dekk: 8000kr, varer ca 30'000km
antatt kjørelengde over 6md 8000km = kr333
årsavgift 405kr = 34kr i måneden
service 5000kr = 417kr i måneden
vedlikehold og reparasjoner 3000kr = 250kr i måneden

total 5180kr i måneden for leie.

På den annen side har Nissans prisgaranti-tilbud som tilsvarer fem års verdifall etter bare tre år, og høy rente. Så 4000kr i måneden er nok mer fornuftig.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

cra

Er planen at du skal kjøpe den tilbake når du kommer hjem? Husk i så fall at staten skal ha sitt ved omregistrering begge gangene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kai

Takker. Det har gitt meg en god pekepinn.

Jeg kjøpte vel bilen for 274K + ett sett vinterhjul ?? 8000.-

Hvis jeg leier den ut for 4000.- mnd.
Så vil det være omtrent det jeg har betalt per mnd. i 10 mnd. hvis jeg selger den for 242000.-
Høres det rimelig ut? Husk, jeg ønsker en mest mulig riktig pris, da det er mine kjære foreldre som eventuelt skal ha bilen.

Hvis jeg leier den ut til kr 4000.- i mnd. Vil det være en gevinst for meg i forhold til å bare la den stå i garasjen i 6 mnd.? Prøver å få til en vin/vin avtale her, hvor alternativet er at bilen står ubrukt i 6 mnd.

cra: ja vi kommer neppe til å betale staten mer en vi må.

Jeg tenkte å kjøpe en ny leaf når jeg kommer hjem. Eller noe annet elektrisk (har veldig lyst på en Tesla, men det spørs$$$). For meg blir det uansett bare elektriske biler fremover :-)

cra

Det høres un tom du omtrent har funnet punktet for en passelig pris, hvis du får dekket utgiftene dine. DEt er selvsagt mange måter å regne det på, men det viktigste er jo om du finner en pris både du og foreldrene dine er fornlyde med. Så, om du tar mer enn markedspris og foreldrene dine synes det er ok å gi deg noe ekstra så er det helt greit. Og det samme andre veien; hvis du tar en symbolsk sum fra foreldrene dine og synes det er OK å "sponse" dem med bil mens du likevel ikke kan bruke den så er det OK også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Det er foreldrene dine, la dem bruke bilen og få betalt for utlånet ved arveoppgjøret.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på onsdag 12. september 2012, klokken 12:54
Det er foreldrene dine, la dem bruke bilen og få betalt for utlånet ved arveoppgjøret.

Slik at han kan ha utgifter både på bilen og betale arveavgift/skatt til staten?

Hvis man ikke har stor glede av å gi penger til staten, er det bedre å selge bilen til en litt for høy pris
(som et "forskudd" på arv).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Team Lotus

Sitat fra: Kai på onsdag 12. september 2012, klokken 00:12
Takker. Det har gitt meg en god pekepinn.

Jeg kjøpte vel bilen for 274K + ett sett vinterhjul ?? 8000.-

Hvis jeg leier den ut for 4000.- mnd.
Så vil det være omtrent det jeg har betalt per mnd. i 10 mnd. hvis jeg selger den for 242000.-
Høres det rimelig ut? Husk, jeg ønsker en mest mulig riktig pris, da det er mine kjære foreldre som eventuelt skal ha bilen.

Hvis jeg leier den ut til kr 4000.- i mnd. Vil det være en gevinst for meg i forhold til å bare la den stå i garasjen i 6 mnd.? Prøver å få til en vin/vin avtale her, hvor alternativet er at bilen står ubrukt i 6 mnd.

cra: ja vi kommer neppe til å betale staten mer en vi må.

Jeg tenkte å kjøpe en ny leaf når jeg kommer hjem. Eller noe annet elektrisk (har veldig lyst på en Tesla, men det spørs$$$). For meg blir det uansett bare elektriske biler fremover :-)
Det er litt vanskelig å gi deg 100% gode råd uten å vite helt hvorfor foreldrene dine vil leie bilen.

1: Det er jo en stor bonus for deg å vite at du kan leie ut bilen til noen du kjenner og stoler på i seks måneder for så å få den tilbake akkurat når du trenger det.

2: Eller kanskje foreldrene dine uansett ville slått til på et tilbud om å leie en leaf i seks måneder til den prisen av en utleier de stoler på.

punkt en trekker prisen sterkt ned men punkt to trekker den opp. Ikke glem at det er veldig beleilig for deg å kunne leie ut bilen akkurat så lenge det passer deg. Men nå har du fått et anslagsvis utgangspunkt 4000 "fornuftig" og 5180 "strictly business". Den endelige vurderingen er opp til deg, det er ingen fasit å finne her.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Kai

Takk for alle svar. Jeg skal gi dere en oppdatering når vi bestemmer hva vi gjør.

Blir det ingen handel, kommer ett oppfølginsspørsmål om hvordan jeg best "lagrer" bilen i 6 mnd. Jeg har tilgang til garasje med strøm.

Elmo

Sitat fra: cra på tirsdag 11. september 2012, klokken 15:13
Husk i så fall at staten skal ha sitt ved omregistrering begge gangene.

Jeg trodde det var fritatt, men det ser ut som du har rett. Kun fritak ved arv >:(

Sitat
§ 2. Det gis fritak eller refusjon av avgift ved omregistrering av kjøretøy
a) ved ren navneendring (bevilling for/registrering av navnebytte må foreligge),
b) på ektefelle,
c) mellom foreldre og barn som arv (fullt skifte),
:
:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Jeg ville ikke latt den stå ubrukt i 6 mnd... Da ville jeg heller latt foreldrene låne bilen, mot at de dekker utgifter til evt. lån og forsikring i perioden. Hvis du ikke har lån på den så bare sjekk hva et lån evt. ville kostet deg pr. måned.

Bilen har uansett bedre av moderat bruk enn oppbevaring. Batterier missliker å ikke brukes...

Personlig har jeg ikke lån på min, og ville glatt lånt den bort mot å dekke forsikringen. (Det ville blitt 2000,- for 1/2 år... ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA