Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av SplitPersonality, mandag 27. februar 2012, klokken 16:58

« forrige - neste »

SplitPersonality

Pivco ble etablert av Bakelittfabrikken på Aurskog på høsten 1991 og ble som kjent senere til TH!NK "og alt det der"...

I 1992 lagde PIVCO sin aller første elbilprototype - PIV-1.

I 1993-94 lagde PIVCO 12 stk elbiler av typen PIV-2, som ble premiærevist på Lillehammer OL.

I perioden 1995-97 lagde PIVCO 127 stk PIV-3 biler som fikk navnet "CityBee".

En håndfull av PIV-2 bilene ble levert til sponsorer og medeiere i PIVCO og av citybee-modellene forble ca halvparten av bilene i Norge, og ca halvparten ble eksportert til San Francisco.

Vi kjenner til at en del av disse bilene fortsatt befinner seg på norske hender, noen av dem til og med i bruk. I forbindelse med et bokprosjekt søker vi etter tips om overlevende, tidlige PIVCO-biler.... kjenner du til noen??

Lyse Energi, Østfold Energi, Oslo Energi, Posten....var av de tidlige eierne.

Kjøretøyhistorisk Museum, "professoren på Ås", "noen" i Stavanger og "noen" i Trondheim er av de kjente eierne i dag.

Kjenner du til noen av disse bilene som eksisterer i dag?....send meg veldig gjerne en PM...vi jakter på chassisnummer...

På forhånd tusen takk!

elektrolux

Står en PIV3 på bilmuseet på Hå, mellom Sandnes og Figgjo.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Henning Sjølie eller "hens" her på forumet vet en hel del. Han var ansatt hos Think/Pivco i mange år. Se også http://www.elbil.no/wiki/Think

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

POSi411

Tidligere think designer Stig Olav Skeie vet nok også en hel del, masse info på hjemmesiden hans.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4644.msg44261.html#msg44261
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

POSi411

POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Go-carter

Jeg har og vært på utkikk etter en av de tidligere Pivco'ene, til å ha i samlinga.

Den jeg vurderte å kjøpe, brant dessverre opp i en garasjebrann i fjor :( Den var annonsert her.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ladefabrikken

Jeg tror det står en inne på Ås universitete. Husker ikke hva eieren heter men det kan jeg finne ut av.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Caspar

Det står vel en i OL museet som ligger i Kristinshall eller Håkonshall. ( jeg husker ikke hvilken hall som ligger nærmest fjellet)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Håkon

Det står en bil lagret ved Vegvesenets museum like ved E18 i Ørje. Denne finnes det mye dokumentasjon på.

Jeg tror dette er chassisnummer 4, bilen ble bestilt til Statens vegvesen i Østfold høsten 1994 for levering på sommeren 95. Så ble det kjent at det i aigust skulle arrangeres et "Scandinavian Electric Rally" fra Gøteborg til Oslo. Pivco så på mulighetene for å lage en bil med større motorkraft. Vi ble med på det, vår og to biler til ble bygd med to motorer + rallyutrustning, og vi ble med.

Etter løpet fikk den ordinært intereør, så forbedret understell og den ble brukt i demonstrasjons og utviklingsøyemed etpar år før den ble satt på lager. Nå er den lagret som et rullende historisk objekt. Fabrikkens "twin" skal være borte men den tredje, kjøpt av Oslo Energi, skal visstnok være i behold.

Jeg kjørte selv Vegvesenets bil til en elbilkonferanse i Stavanger høsten 1997. Der møtte den to gule Piver til, eid av Rogaland vegkontor. Jeg tror også de er i behold.

Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Go-carter

Tar opp denne atter en gang jeg  ::)

Det er ingen som vet om noen Pivco/citybee-biler som er til salgs nå om dagen?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Veivesenmuseet på Ørje har en
Eieren av bilen på Ås heter Tom

Dessuten finnes det flere som står rundt omkring, men spørsmålet er,  hva skal du med den? Forstilling og hjuloppheng på de fleste er ikke kjørbart pga feilkonstruksjon, og kneler ved hard oppbremsing.
Så vidt jeg vet er bare 2 biler forsterket slik at de er forsvarlige å kjøre med.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA