Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er den beste norske bilen noensinne?

Startet av Lynvingen, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:37

« forrige - neste »

Lynvingen

Jeg ønsker en reset av SOC meteret i PSAen min, først og fremst for å få justert skalaen.
Ønsker også å se en ladelampe slik at batteriene blir kjørt helt ned (er ikke det lurt/sunt en gang i mellom?)

Utfordringen er at robometeret gir meg sammenhengende pipelyd lenge før jeg er i nærheten av å se noe ladelampe, har derfor naturlig nok aldri kjørt den helt ned. Har ikke sett ladelampen etter jeg hadde den på batteribytte hos elbilmek i sommer.

Hva kan jeg gjøre for å gjennomføre en skånsom utlading uten å presse batteriet? kan ikke sette på fjernlyset og la bilen stå et par dager liksom...

ps! er det noen som har tips om noen som tar vannservice nå som vår alles kjære Elbilmek er midlertidig ute av drift?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Robometeret piper fordi en celle ikke har like stor kapasitet som resten av pakken din. Dermed gjør du helt rett i å ikke kjøre lenger.

Dersom du har tro på " å recondisjonere" den svake cellen, kan du etter å ha kjørt ut mest mulig til full alarm, sette bilen fra deg med tenning og lys på, samtidig som du holder kontroll med spenningen på 12V batteriet.

Sett bilen på lading så snart 12V batteriet bikker under 13V. Du må sjekke spenningen hver 1/2t etter at bilens framdriftsbatteri er under 100V totalspenning avlest på Robometeret.

Denne prosessen kan midlertidig friske opp eller drepe den dårlige cellen din.

Noe lignende skjedde utilsiktet på en kundebil nylig, og har medført at en meget dårlig celle nå yter bedre. Ikke ubetinget bra, for i stedet for en død soldat, har eieren nå en syk soldat, og dermed et større problem enn før.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Høres fornuftig ut, men hvordan overvåker jeg spenningen på 12V batteriet?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Lynvingen på fredag 05. oktober 2012, klokken 00:32
Jeg ønsker en reset av SOC meteret i PSAen min, først og fremst for å få justert skalaen.

Men SOC meteret tror jeg ikke blir i ubalanse av å ikke kjøre langt ned.   Det er helt uintelligent og er justert bare det viser 100% når bilen er fulladet.
Hvis det av en eller annen grunn ikke viser 100% ved full lading vil det rette seg etter noen ladinger.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

#6
Dersom du ikke hadde robometer ville du antageligvis allerede kverket ett eller flere batterier.
Helst flere, fordi en celle som reversjerer produserer hydrogen som blåser toppen av hele eller halve pakka hvis den antenner.
Spørsmålet er om hvor mange amperetimer som er gått ut av batteripakka når meteret piper.
Er dette tallet for lite, bør batteripakken ut for kontroll.
Å kjøre til ladelampa kommer, gjør ikke batteriene dine bedre eller sunnere.
Derimot kan en utlading i kontrollerte forhold balansere en ubalansert pakke og derfor friggjøre kapasitet.
Skalaen på meteret blir ikke andeledes om du resetter den. Avhengig av softwarerevisjon vil det være mellom 80 og 90 amperetimer mellom 100% og 0%.
Denne er fast, og lar seg ikke påvirke.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

#7
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. oktober 2012, klokken 19:17
Dersom du ikke hadde robometer ville du antageligvis allerede kverket ett eller flere batterier.
Helst flere, fordi en celle som reversjerer produserer hydrogen som blåser toppen av hele eller halve pakka hvis den antenner.
Og her ser man resultatet av det :o

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Takk for mange nyttige tips, må si at den for sigarettenneren virket ganske genial!

Når det gjelder tidspunkt for sammenhengende pipelyd varierer det ganske mye, men vil vel si at normen er mellom 20-25% gjenværende på SOC, og da avleser jeg mellom 113-115 totalspenning på robometeret. Altså det jeg vurderer som et godt stykke igjen før ladelampe vil lyse. Må faktisk innrømme at jeg hadde den ned mot 5% før jeg fikk Robometer (fortsatt uten ladelampe), men det har vel kanskje gjort mer skade enn jeg ante på det tidspunktet...

Spørsmål!

1. Jeg avleser alltid lavest spenning fra 11-er kassen ved pipelyd, kan man av det utlede at det her det råtne eplet ligger?
2. Er det uheldig for batteriene at jeg som en konsekvens av ovennevnte aldri ser ladelampen?
3. Vil dette evnt svake celler bli verre, eller kan det holdes i sjakk ved å stoppe kjøring ved å følge robometeret tett? Sagt på en annen måte, kan jeg glemme dette inntil videre?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Sitat fra: Lynvingen på lørdag 06. oktober 2012, klokken 00:33
Takk for mange nyttige tips, må si at den for sigarettenneren virket ganske genial!

Der finnes også dingster som gir alarm ved 11-10,5V for å indikere tomt 12V batteri. F.eks gjør noen 12-220V invertere dette.  

Spørsmål!

1. Jeg avleser alltid lavest spenning fra 11-er kassen ved pipelyd, kan man av det utlede at det her det råtne eplet ligger?

Helt klart. Cluet nå er om du kan leve med den kapasiteten og rekkevidden denne dårlige cellen begrenser hele pakken til. Hvis ikke kjører du 2-3 mil med piping og tar ned 11er kassen og finner stakkeren som nå har sterkt svekket spenning.

2. Er det uheldig for batteriene at jeg som en konsekvens av ovennevnte aldri ser ladelampen?

Nei. Heller tvert imot. Disse cellene trenger ikke tømmes helt, i motsettning til lignende kjemi i f.eks gamle mobiltelefoner.

3. Vil dette evnt svake celler bli verre, eller kan det holdes i sjakk ved å stoppe kjøring ved å følge robometeret tett? Sagt på en annen måte, kan jeg glemme dette inntil videre?

Det kan være en stabil situasjon over lang tid, og så kan det plutselig endre seg og bli 20-30 Ahr mindre for hver lading. Da er det en god tid å finne synderen. Det hender også at det kommer dårlige dager der den ene cellen ikke yter, men at den kommer seg etter neste lading. Kundebilen min kjørte i går 90+ km med 90 Ahr, etter å ha fått lade og begrensningslys etter 84 Ahr. Parkerte bilen med helt lik ballanse, og friskmelding til eierens store irritasjon. Desverre blir det vanskelig med Robometer å finne ut hvilken celle det var som ikke fungerte for 3 måneder siden. Når det er sagt, ville de fleste vært fornøyd med å slippe en reperasjon, men forstår selvfølgelig at det kan være frustrerende å vite at der er en svak celle i bilen som kan finne på å klage igjen innen kort tid.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA