Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dumme LEAF eiere???

Startet av opheim, fredag 14. september 2012, klokken 07:44

« forrige - neste »

opheim

Noen som vet ca. hvor lang tid det tar å få 100% batteri fra ca 15% på en hurtiglader (abb type)? Trenger fullt batteri i forbindelse med en tur til helgen og trenger å beregne tiden litt. Den stopper vel på 80% i første runde, men har forstått det dithen at den da kan startes på nytt? Eller er man begrenset til å måtte bruke vanlig lader for å få de siste 20%'ene?
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Arnt Helge

#1
Hei

De to hurtigladerne fra ABB jeg har prøvd (Leirvik, Stord og ABB, Fyllingsdalen Bergen) har ikke stoppet selv på 80%. De har fortsatt til over 90% såfremt jeg ikke har stoppet dem selv. Det er ladestrømmen som ved omkring 80% av fullt batteri vil bli redusert betydelig. Dette øker ladetiden for lading 80%-100%. Typisk ladestrøm er 100A+ inntil ca 80% av fullt batteri. Deretter trinnes denne ned til under halvparten frem mot 90%. Jeg antar du kan regne med følgende ladetider ved temp +10-25 grader.

15% - 80% => ca 30 min.
15% - 90% => ca 40 min.
15% - 100% => 60+ min.

Har ikke nok erfaring eller hukommelse til å komme med noe mer nøyaktig. :-)
Håper det hjelper deg i planleggingen.
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

opheim

Supert. Dette gjelder den på Voss, sist vi brukte den stoppet den på 80%, og så koblet vi fra etterpå, testet ikke å starte den på nytt, men det bør vel funke. Får gjøre et forsøk :) Takk for hjelpen!
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Leaffen

Sitat fra: opheim på onsdag 22. august 2012, klokken 20:53
Supert. Dette gjelder den på Voss, sist vi brukte den stoppet den på 80%, og så koblet vi fra etterpå, testet ikke å starte den på nytt, men det bør vel funke. Får gjøre et forsøk :) Takk for hjelpen!

Skal bruke den samme ladestasjonen neste helg. Hadde vært OK om du kunne melde tilbake hvordan det gikk.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

sven erik

abb sin  ved ikea i oslo får du maks 93% 

jkirkebo

Sitat fra: opheim på onsdag 22. august 2012, klokken 20:53
Supert. Dette gjelder den på Voss, sist vi brukte den stoppet den på 80%, og så koblet vi fra etterpå, testet ikke å starte den på nytt, men det bør vel funke. Får gjøre et forsøk :) Takk for hjelpen!

De stopper på 80% om du starter dem ved <50% SOC. Starter du den med over halvfullt batteri lader den helt opp. Det er dermed bare å starte på nytt om den stopper.

Jeg tipper du kan nå 95% på 45 minutter, de siste 5% tar LANG tid i forhold.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

opheim

Excellent, det var noe sånt jeg håpet på. Har ca 1:00-1:20 ledig tid ser det ut til, så da er det nok - skal klare meg med 95'ish prosent. Får bare håpe det ikke er mye trafikk på lader'n da. :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

foxy

ABB satt en maxtid på 30min (heldigvis)
I-miev 2011
Asker

opheim

Fasit: kom fram med ca 13km igjen på guessometeret, satt på lading og tok en matbit. Sjekket heldigvis ladestatus ca 10 min. senere med Carwings-app'en og oppdaget at ladingen hadde stoppet noen få prosent over det den var da jeg koblet til. Jogga bort og fikk startet på nytt, og denne gangen gikk det fint.

Henta bilen ca en halvtime senere og hadde ca 125km. Kjørte en tur opp til vindtunnelen og litt rundt, og kom tilbake noen timer senere. Koblet inn med ca 95km igjen og har nå kommet til 98% etter ca 20 minutter. Den har dalt fra ca 30A til 15-18A med 395V og er vel ferdig om et par minutter. Herlig :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

sven erik

ja men er noe dritt med 30 min når en skal til sandefjord  da er ikke det nokk  en må da ha minimum 90% 
for å komme frem  så om man har tom tank må en stå lenger men flytter meg om det kommer andre når jeg har stått 30 min
å startet den 3 ganger men den ville ikke gi mer en 95 %

opheim

Viste seg at 98% ikke var 98%... Stoppet den etter en stund og hadde kun fått ca 125km på måleren. Tok sjansen men våte veier, fjernlys, vindusvisker, vifteanlegg og mye 80-sone gjorde at jeg la inn et sikkerhetsstopp på hurtiglader'n til Autocenteret i Åsane for å etterfylle 10 minutter ekstra. Mistet ca 17-18km fra gjetningen på vei til by'n.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA