TMY 332 mil roadtrip i vinterNorge og Sverige. Forbruk og kostnad

Startet av Stromseth, onsdag 02. februar 2022, klokken 22:29

« forrige - neste »

Stromseth

19.-23. januar kjørte jeg 331 mil fra indre Troms til Høvik sør for Oslo t/r. Norge sørover og delvis Sverige nordover.

Jeg har nå fått tid til å kikke litt på dataene, og deler de her i tilfelle andre kan være interessert.

Jeg kjørte altså totalt 3319,8 km. Det var svært varierende vær og føre, spesielt sørover. Mye snø på store deler av strekningen og tildels dårlig brøytet. Nordover gjennom Sverige var det godt vedlikeholdte veier, tørt og fint snøføre.

Ladet nesten bare på Tesla Superchargers, foruten én kort lading på en EWAYS-lader i Sverige fordi jeg var litt usikker på om jeg kom til å nå helt frem til neste Teslalader, og 2 ladinger hos vertskapet jeg besøkte.

Periode: 19.-23. januar 2022
Totalt antall km: 3319,8
Antall overnattinger i bilen: 2
Gjennomsnittlig temperatur: -0,8 C. Stort sett mellom +5 og -5. Kortere perioder med -10 til -12.
Gjennomsnittlig forbruk, kjøring: 209 Wt
Totalt forbruk, kjøring: 694,40 kWt
Total ladekostnad: 3168,- (ink ca. pris for 230V/13A lading hos de jeg besøkte)
Totalt ladet på turen: 739 kWt
Gjennomsnittlig ladekostnad pr. kWt: 4,28
Gjennomsnittlig kostnad pr. mil: kr 8,95 (ut fra forbruk kun ved kjøring)

Forbruk 2 overnattinger:
1: 17,85 kWt (10t, -5 til -10 C ute, 20.5 C inne). Snitt 1,78 kWt
2: 8,25 kWt (8,5t, 0 til -4 C ute, 20 C inne). Snitt 0,97 kWt
(snodig det er så mye lavere. Mulig utetempen har så mye å si. I tillegg hadde jeg oppdatert fra sw 2021.44.30.7 til 2021.44.30.11 som også kan påvirke)

[attachment id=0 msg=1033316]
[attachment id=1 msg=1033316]  [attachment id=2 msg=1033316]  [attachment id=3 msg=1033316]
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Klykken

For noen issvuller bak hjula, ass! :p

Så ut som en fin tur! Godt logget, og egentlig ikke så aller verst snittforbruk tatt i betraktning at det er vinter spør du meg.

Gleder meg til å ta bilen på langtur nå i sommer. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Kjekk info. Du har kjørt omtrent like langt på noen dager som jeg har gjort på fire måneder.  :P

Overrasket over kostnaden, hvordan får du over fire kroner i snittpris per kWt når du stort sett har ladet på superchargere? Tror ikke jeg har vært på en supercharger med høyere pris enn 3,50/kWt...

Stromseth

Sitat fra: Klykken på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:08
For noen issvuller bak hjula, ass! :p

Det pakker seg og spruter noe så inni granskauen, særlig når det saltes på -5 til -10 grader. Tett snøvær, 5-10cm snø på veien kombinert med (salt)slaps og minusgrader er dårlig kombinasjon. Var heldigvis forberedt så hadde med en liten spade til å hakke løs isen omtrent ved hver ladestopp. Brukte enkelte stopp nesten mer tid på det enn på å lade )

Sitat fra: Klykken på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:08
Så ut som en fin tur! Godt logget, og egentlig ikke så aller verst snittforbruk tatt i betraktning at det er vinter spør du meg.

Med TeslaFi går loggingen som en lek :) Bare å hente ut rapporter etter turen. Og jeg er godt fornøyd med forbruket og ikke minst avstanden mellom laderne! Hadde med en liten valp ene veien og ca. 2-2,5 timer mellom ladestopp var perfekt.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Stromseth

Sitat fra: geear på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:14
Overrasket over kostnaden, hvordan får du over fire kroner i snittpris per kWt når du stort sett har ladet på superchargere? Tror ikke jeg har vært på en supercharger med høyere pris enn 3,50/kWt...

Sverige drar opp, men 3,50 eller lavere har jeg ikke sett i Norge heller foruten på Kløfta.

[attachment id=0 msg=1033415]
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

geear

Skal sies at det er noen måneder siden jeg har kjørt på SuC, og har ikke sjekket i navien heller, men da var 3,50 dyrt. De fleste lå rundt 2,70.

Men med bensinpriser rundt 20, så kan en vel ikke klage...

JLindberg

Priser på strøm i Midt- og Nordnorge har været ganske lave i januar (rundt 20-50 øre/kwh) så litt skuffende at priser på SuC ikke reguleres når strømprisene falder.

Handyman

Sitat fra: JLindberg på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:33
Priser på strøm i Midt- og Nordnorge har været ganske lave i januar (rundt 20-50 øre/kwh) så litt skuffende at priser på SuC ikke reguleres når strømprisene falder.
Tesla har ikke spotprisavtaler på SuC. Deres kostnader vil derfor ofte ikke henge sammen med variasjoner i spotprisen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stromseth

Sitat fra: Handyman på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:50
Sitat fra: JLindberg på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:33
Priser på strøm i Midt- og Nordnorge har været ganske lave i januar (rundt 20-50 øre/kwh) så litt skuffende at priser på SuC ikke reguleres når strømprisene falder.
Tesla har ikke spotprisavtaler på SuC. Deres kostnader vil derfor ofte ikke henge sammen med variasjoner i spotprisen.

Og sammenlignet med andre tilbydere så har vel fortsatt Tesla stort sett lavere pris? Har ladet et par ganger hos MER til ca. 5,23/kWt og på EWAYS-laderen i Sverige var det 5 SEK / ca 4.80 NOK.

Men la oss ikke gjøre denne tråden til en ladepris-tråd. Det er en tråd om Tesla Model Y på langtur om vinteren! :)
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA