Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer ved en kræsj

Startet av elektrolux, torsdag 20. september 2012, klokken 11:32

« forrige - neste »

elektrolux

Fikk anledning til å teste ny Litium Think, mot Classic Litium Think.

Begge bilene startet nyladet og første test var akselerasjon fra 20 km/t til 80 km/t.

Her dro classic'en fra mye grunnet 150 kg mindre vekt. Riktignok var ikke forskjellen like stor som opplevelsen classic'en gir. Den virker nemlig enda sprekere i forhold til Nye enn den virkelig er.

Neste test var rekkevidde:

Vi var tilsammen 6 personer, så 3 mann i hver bil, og kjørte i kupert Ryfylketerreng. Veldig gøy tur, der kjøreegenskapene til disse små bilene kommer til sin rett. Classic'en føltes nesten som ny, og med modifisert bakaksel med krengestag var det en fryd å kjøre på disse flotte veiene.
Nye Thinken er selvfølgelig sjefen her: Med originale krengestag både framme og bak er det kun utseende som avslører at en faktisk kjører rundt i en praktisk handlevogn, og ikke en sportsvogn.

Classic'en sin geniale og unike regenerering gav nok noe mer energieffektiv kjøring, men de svingete veiene gjorde at systemet likevel ikke ble fullt utnyttet. Vi vekslet mye mellom fri rulling i neutral og normal bremsepedalaktivert regenerering.

På nye Think må gearvelgeren benyttes flittig for å konservere energien, og jeg mistenker at jentene i den bilen ikke utnyttet dette fullt ut. Til tross for dette var det overraskende liten forskjellen i energiforbruk der Classic'en trengte 17,0 kWt for å bli fulladet, mens Nye Think kun måtte ha 1,8 kWt mer på de samme 110 km. Dette til tross for servostyring, 150 kg ekstra vekt, og konstant regen.

På rekkevidde vant også nye Think med 15% igjen etter turen, mens Classic'en var praktisk talt tom.

Etter denne turen må jeg nok innrømme at Nye Thinken slår Classic'en i 2 av 3 disipliner; i alle fall på lengre turer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA