Ladekø grunnet høy strømpris?

Startet av Fredde, tirsdag 21. desember 2021, klokken 20:30

« forrige - neste »

Fredde

Liten frustrasjon rundt ladekultur i kveld. Stoppet på IONITY Dal på vei sørover langs E6. På et tidspunkt sto vi fem biler i kø. De som ladet lå stort sett på 80-90% med effekt på rundt 50kw. Har vi komet dit at lokale med IONITY avtale topper bilene på hurtiglader da det er billigere enn hjemme? I såfall er dette frustrerende for oss som da må stå 30 min ekstra langs E6 en tirsdag kveld.

jkirkebo

Sitat fra: Fredde på tirsdag 21. desember 2021, klokken 20:30
Liten frustrasjon rundt ladekultur i kveld. Stoppet på IONITY Dal på vei sørover langs E6. På et tidspunkt sto vi fem biler i kø. De som ladet lå stort sett på 80-90% med effekt på rundt 50kw. Har vi komet dit at lokale med IONITY avtale topper bilene på hurtiglader da det er billigere enn hjemme? I såfall er dette frustrerende for oss som da må stå 30 min ekstra langs E6 en tirsdag kveld.

Det er nok litt spesielt akkurat nå. Jeg har plutselig ladet på jobb hver dag jeg har måttet kjøre, for der koster strømmen "bare" 2,50...

Måtte også lade i Rygge i dag, jeg har aldri sett en så stor ansamling av eldre Teslaer på en SuC før ;)

Ang. E6 så er det bra med lynladere der da. F.eks på Kløfta er det flere fra Mer. Så mange muligheter på den strekningen, neppe kø overalt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trekkoppbil

Når kulda kommer, er det alltids noen klønete og hensynløse bilister som saktelader på hurtigalderene. Du ser gjerne at dem har stått der i 45-60 minutter, med ganske låg ladehastighet og høy SOC, og det kan være ganske tydelig at de har alltfor kaldt batteri, til å hurtiglade på høy SOC. Og kanskje får det ikke mer effekt enn de ville fått med AC. Hadde de kjørt videre til neste ladestasjon, kunne de lada med høyere temp og lågere soc, og kansjke fått mange gangeer så høy effekt. Men de bryr seg ikke.  De er først i ladekøen, og etter norsk køkultur har førstemann da rett på allt, og han kan bruke så mye tid man vil.

Noen legger seg til å  hvile i bilen, og andre forlater bilen og blir borte. Og de bryr seg ikke om at det er kø med bilister bak, som kanskje vil lade 5-10 minutter hver seg, for å komme videre,  og som må stå 1 time eller mer i kulda og vente, mens man har avtaler og forpliktelser, som å hente barn i barnehagen.
Det var et ganske stort problem, den gangen det var vanlig med 2 ladere på hver pladeplass.

For noen år sida,  var det ganske brei enighet på forumet her, at man ønsker minuttaksering, og ikke  taksering av kwt på hurtigladere.

Her er det noen som hurtiglader i 4 timer:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/a7qdX2/batterikollaps-i-aatte-aar-gammel-tesla-model-s-dette-sier-importoerene-om-levetid-paa-batteriet

geear

Du vet ingenting om hvorfor folk lader som de gjør. Det er ikke sikkert de skal "videre" der du tror, kanskje trenger de fullt batteri. Skal de avbryte midtveis og stille seg bakerst i køen igjen?

Må man hurtiglade for å hente i barnehagen så har man kjøpt feil bil.

overskyet

Sitat fra: geear på torsdag 23. desember 2021, klokken 21:55
Du vet ingenting om hvorfor folk lader som de gjør. Det er ikke sikkert de skal "videre" der du tror, kanskje trenger de fullt batteri. Skal de avbryte midtveis og stille seg bakerst i køen igjen?

Må man hurtiglade for å hente i barnehagen så har man kjøpt feil bil.

Enig, kunne ikke ha sagt det bedre. Det er helt «off the mark» å klage på hvordan andre lader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA