Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny stereo i buddy

Startet av El rayo, søndag 16. mai 2010, klokken 16:51

« forrige - neste »

El rayo

Jeg kar klippet det som er aktuellt i forbindelse med bytte av motor, hele forskriften kan leses i linken under.
http://forum.autoclassic.no/viewtopic.php?p=115316#115316

"Generelle retningslinjer for diverse ombygginger i forhold til kjøretøyforskriftens kapittel 7

Vegdirektoratet opprettet ved notat av 23. november 2004 en spesialistgruppe innen reparasjon, ombygging og oppbygging; SFOOR. Gruppen skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene blant annet i de tilfellene hvor det er tvil om hvilke typer arbeid som skal defineres som reparasjon, ombygging og/eller oppbygging av et kjøretøy. Videre skal SFOOR gi innspill i forhold til tekniske løsninger mv. med hovedvekt på trafikksikkerhets- og miljøhensyn. Det ligger utenfor SFOORs mandat å uttale seg til eksterne brukere, og det presiseres at det er trafikkstasjonen som har den direkte bruker-/kundekontakten i enkeltsaker som forelegges SFOOR for uttalelse.


SFOOR får en del henvendelser vedrørende heving/senking av biler, bytte av motor og montering/bygging av sikkerhetsbur i bil. I tillegg er det også en del henvendelser om ombygging fra tung til mellomtung motorsykkel; både når det gjelder nye motorsykler fra importør og brukte motorsykler.


Det antas at trafikkstasjonene også har en del henvendelser om disse forholdene. Det har vært noen uklarheter vedrørende hvordan man skal behandle disse temaene, og Vegdirektoratet vil med dette komme med nærmere interne føringer slik at det er lettere for regionene selv å ta stilling til søknader og henvendelser. I tillegg vil dette fremme likebehandling av disse typer saker.


Dette er kun ment som generelle retningslinjer, og det presiseres at man i enkeltsaker henvises til å be SFOOR om uttalelse i henhold til tidligere føringer. Notatet gir generelle retningslinjer for følgende forhold:


4. Nærmere om motorbytte


4.1. Mindre endringer av motor

4.1.1. Mindre endring

Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Som eksempel på slik ombygging kan vi nevne ombygging fra VW Golf V 1,4 med 55 kW til VW Golf V 2,0 FSI turbo med 147 kW.


Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:


- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkinger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.


- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne "donorbilen" tilfredsstiller kravene til avgass og støy.


- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller

ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten ABS-bremser.


- Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides selv med fører og eventuelle passasjerer i bilen.


Vegdirektoratet presiserer at en eventuell ombygging til en vesentlig tyngre motor, vil påvirke kjøretøyets egenvekt med konsekvenser for kjøretøyets nyttelast. Lavere nyttelast kan medføre at kjøretøyet må godkjennes med færre sitteplasser, eksempelvis ved fjerning av passasjersete foran ved fører. Godkjenning av kjøretøyet med færre sitteplasser skal bare godtas i unntakstilfeller. Det må videre i slike tilfeller vurderes om det er behov for ny fabrikantgaranti.


Tillatt totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det, jf. Sveisnr. 2006/22175. Videre må motorvolum og effekt korrigeres. Det samme gjelder for dekk- og felgdimensjon samt eventuelt hastighetskode for dekk i forhold til høyere topphastighet pga ombyggingen.


Det skal innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra den aktuelle bilmodellen. Bilmodell og type skal ikke endres, mens det for typegodkjent bil bør fremkomme at den er ombygd.


Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor. For biler som er førstegangsregistrert i Norge etter 01.01.1996, må eventuell tilleggsavgift for motorvolum, effekt og egenvekt mv avklares med Tollvesenet.


Vegdirektoratet viser dessuten til at en tyngre motor vil kunne påvirke flere elementer i bilen, så som bremser, forstilling, bærende konstruksjon osv. Det må derfor vurderes om endringen vil være å anse som en omfattende endring, jf. punktet nedenfor.


For øvrig finner vi at de ovenfor nevnte sakene er relativt kurante. Dersom ombyggingen av kjøretøyet er i tråd med disse føringene, bør man kunne avgjøre sakene på distriktsnivå, eventuelt i samråd med regionskontakt uten å forelegge saken for SFOOR.


4.1.2. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

Det skal innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra den aktuelle bilmodellen. Bilmodell og type skal ikke endres, mens det for typegodkjent bil bør fremkomme at den er ombygd. Ved endringer i vognkortet, må det påses at bilens historikk, dvs. tidligere registrerte data, er historisk tilgjengelig i Autosys.


Eksempel:

Godkjent ombygd med motor, drivverk, hjuloppheng og bremser fra VW Golf 2.0 FSI Turbo.

2005-09-07 (291).


6. Sluttkommentar


Vi håper disse retningslinjene kan være til hjelp både for regionene og trafikkstasjonene, og at de kan føre til økt likebehandling av relativt like saker. Det presiseres imidlertid at dette er generelle retningslinjer slik at man fortsatt må foreta en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.



Kjøretøyseksjonen"

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Denne setningen gir håp for oss som bygger om til Eldrift:

"Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor"

Skulle anta at det i praksis betyr at ny kollisjonstest ikke er nødvendig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dj_Devil

men i elbil sammenheng så er motoren mindre å dermed også mindre gods i motor rommet.
Så da gjelder det vell bare for karosserier som har selvbærende motor rom. For dei er konstruert til å ta mye av smellet i en kollisjon. Noe ett motor rom som ikke er selvbærende ikke er. Da skal motoren ta en del av kollisjonen fremfor selve motor rommet. Noe som er vanskligere med en elmotor.
Eller har eg missforstått?
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

elektrolux

Tror nok det må være en misforståelse.

Porsche reklamerte i sin tid med at det var enklere å konstruere en trygg front når der ikke stod en stor motor i veien der framme.

Kollisjonsikkerhet er ikke å bråstoppe, men gradvis kolaps. Dersom motoren overfører kreftene mot kupe er den ikke akkurat til hjelp. Nå er det nok ingen motorer som gjør det, da karrosseriet er laget slik at motoren går ned og under kupeen i en smell. Det vil en elmotor montert på samme sted også gjøre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dj_Devil

Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA