Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: starter ikke, "sytem fault service required"

Startet av Olemann, tirsdag 17. juli 2012, klokken 00:23

« forrige - neste »

Aspiranten

Men altså, jeg kjører mye landevei, og jeg holder fartsgrensene. (80kmt+5kmt for å holde ekte 80kmt fart, altså 85 på meteret) En ting jeg har bitt meg merke i er at jeg blir svært ofte forbikjørt av folk som bare skal det, forbi. Etterpå ligger de rett foran meg i en time og kanskje to. De bare følte at de måtte ligge foran meg. Det er psykologisk det der, og det ser like teit ut hver gang. Alt folk gjør for litt frihetsfølelse... At det er de selv som da velger å kjøre 80 etterpå og ikke jeg som tar det valget for dem  :)
Nissan Leaf

Olemann

Det ser ut som mitt kulturelle hovedpoeng har gått fløyten i denne tråden slik den har utviklet seg. 

Mitt poeng var å drøfte om det er slik at vi elbilister kan sies å være roligere, mer stressfrie, nyter vår stillhet og støyfrihet, er glade for det lille miljøbidrag vi kan gi, er taknemlige for de fordeler samfunnet har gitt oss,  viser dette i vår kjørestil osv.   Dessverre tror jeg dette er naivt, og litt « 2005-ish».  En må nok innstille seg på at kommende elbilister ikke vet forskjellen på Volt og Ampere, men har desto større fokus på «meg først, meg først, meg først...»

De mange svarene jeg har fått viser en bra interesse for tema, men siden det er noen avsporinger/påstander så kommer noen fakta-opplysninger.

-   Jeg har intet imot å bli forbikjørt i 200 km/t, fortutsatt at jeg ikke involveres i galskapen (ved å måtte bremse, svinge etc.)
-   Reva og Ducati er ulike kjøretøy selv om begge er MC registrert.  Jeg er vant til å ligge både sist og først i køer.
-   Jeg slipper selvsagt forbi alle som vil forbi, men tar ikke kollisjons-risiko for å slippe forbi en aggressiv taxi, Leaf eller buss som ligger kloss bak meg.  Og jeg mener fortsatt at man ikke har noen grunn til å jamre seg over en bil som kjører i 70 km/t i  taxi fila med saktegående kø til venstre.  Les mine erfaringer om førstehjelp til MC-fører som bli kjørt ned av kø-ståere som vrenger ut i taxi fila 50 meter før avkjøringer, uten blink-lys, for å spare 30 sekunder, men nesten tar livet av et medmenneske. 
-   Jeg kjører sjelden over 70 km/t i taxi-fila med Ducati heller, men har aldri opplevd verken taxi, Leaf eller buss som vrenger forbi meg.  Og da har de til bedre plass til å gjøre det enn når jeg kjører Reva.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Olemann på torsdag 21. juni 2012, klokken 11:31
En må nok innstille seg på at kommende elbilister ikke vet forskjellen på Volt og Ampere, men har desto større fokus på «meg først, meg først, meg først...»

For de av oss som har kjørt elbil noen år (for min del 14 år) så har det vært en tydelig utvikling i elbil-kulturen. Den første tiden var det hilseplikt og man hadde grei oversikt over de andre elbilene i Oslo-området. Med i-MiEV ble det nok en del flere elbilister som interesserte seg lite for miljøet og mer for "køsniking". Leaf har jo utvidet rekrutteringen av nye turboelbilister. Jeg blir til tider flau over hvor mange filskifter enkelte elbilister presterer på vei inn mot Oslo i Lysaker-området.

Når det er sagt så er jeg takknemlig for alle som tar til vettet og anskaffer elbil. Selv de mest aggresive elbilistene er en del av løsningen istedet for en del av problemet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Olemann på torsdag 21. juni 2012, klokken 00:11
Det var saktegående kø i de 2 vanlige filene.  Men; pga en trailer med sen aksellerasjon + avkjøring til Høvik så oppstod en luke på ca 50-100 meter.   Den benyttet Leafen og Mieven til en hasardiøs unnamanøver, i høy hastighet, uten blinklys, for å komme forbi meg som altså lå i ca 70km/t.  Og det er fort nok enten jeg kjører Reva eller Ducati (som ikke er verken el eller fosilbil...).
Håper det oppklarer de faktiske forhold.

Ja da høres det straks verre ut enn beskrivelsen innledningsvis. En fordel med de "gamle elbilene" var jo også en en la seg til en litt sedat kjørestil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 21. juni 2012, klokken 21:47
Sitat fra: Olemann på torsdag 21. juni 2012, klokken 11:31
En må nok innstille seg på at kommende elbilister ikke vet forskjellen på Volt og Ampere, men har desto større fokus på «meg først, meg først, meg først...»

For de av oss som har kjørt elbil noen år (for min del 14 år) så har det vært en tydelig utvikling i elbil-kulturen. Den første tiden var det hilseplikt og man hadde grei oversikt over de andre elbilene i Oslo-området. Med i-MiEV ble det nok en del flere elbilister som interesserte seg lite for miljøet og mer for "køsniking". Leaf har jo utvidet rekrutteringen av nye turboelbilister. Jeg blir til tider flau over hvor mange filskifter enkelte elbilister presterer på vei inn mot Oslo i Lysaker-området.

Når det er sagt så er jeg takknemlig for alle som tar til vettet og anskaffer elbil. Selv de mest aggresive elbilistene er en del av løsningen istedet for en del av problemet.

Carl Anton

hva er galt med filskifte?
I-miev 2011
Asker

Phuc

Sitat fra: Olemann på torsdag 21. juni 2012, klokken 00:11
Det var saktegående kø i de 2 vanlige filene.  Men; pga en trailer med sen aksellerasjon + avkjøring til Høvik så oppstod en luke på ca 50-100 meter.   Den benyttet Leafen og Mieven til en hasardiøs unnamanøver, i høy hastighet, uten blinklys, for å komme forbi meg som altså lå i ca 70km/t.  Og det er fort nok enten jeg kjører Reva eller Ducati (som ikke er verken el eller fosilbil...).
Håper det oppklarer de faktiske forhold.
Det forklarer jo ting litt bedre, var ikke så lett å trekke den konklusjonen fra din åpningspost akkurat.

Er vel kanskje verdt å minne folk på at når man kjører på en 3-feltsvei og bytter fra høyre felt til midtre felt fordi det er en luke der, så er sjansen stor for at de i venstre felt tenker det samme. Og hvis ingen gidder å blinke... Tror ikke fossilbilister tenker så mye på at det kommer noen susende fra kollektivfeltet inn i normalfeltet når de skifter fil.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på fredag 22. juni 2012, klokken 00:50
hva er galt med filskifte?
I utgangspunktet ingenting. Men jeg forstår godt trådstarteren siden jeg har vært utsatt for det samme (og det meste annet - søk på navnet mitt her inne) i kollektivfeltet på denne strekningen. Spesiellt ille er det etter Bygdøylokket i den svake høyrekurven innover mot Framnes. Kurven gjør oversikten svært dårlig, noe jeg tar hensyn til og kjører langsomt, men det er ikke alle som gjør det. Her om dagen braste en buss inn i ræ..a på en bil med motorstopp akkurat her med det resultatet at en havna på sykehus, bussen måtte slepes, og kø bakover helt til Asker!

Det som gjelder er anstendig ansvarlig oppførsel! Hvis det blir mer slik "villmannskjøring" i kollektivfeltet med påfølgende ulykker der elbiler er innblandet vedder jeg en kasse whisky på at fordelen vi har i kollektivfeltet forvinner raskere enn .... !

Siden galningene ikke leser dette, tror jedg at foreningen bør på banen med en opplysningskampanje som når utover vår lille navlebeskuende forum.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

kenmyh

#37
Jeg lurer på om det kanskje kan ha vært meg jeg... :-[
Var en eller anna dag denne uka, hvor jeg passerte en Reva etter at jeg kjørt forbi en iMiev som ikke var av det raskeste slaget, før jeg kjørte forbi..

MEN jeg bruker alltid 3-blinkfunksjonen når jeg kjører i den retningen i rushen.. Så folk har mulighet til å se, i hvertfall når jeg legger meg ut.. ikke alltid når jeg legger meg inn igjen i kollektivfeltet.
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Carl Anton Stenling

Sitat fra: foxy på fredag 22. juni 2012, klokken 00:50
[hva er galt med filskifte?

Filskift bør brukes med moderasjon. Den eneste typen filskift som det brukes for lite av er til mer saktegående fil :)

Hvert filskift øker risikoen og reduserer kapasiteten på veien. I tett trafikk er jo filskift ofte et nullsumspill hvor de som skifter fil stjeler sikkerhetsavstanden til andre og dermed gjør at andre kommer senere frem. Dette er ikke spesielt hensynsfull kjøring og trafikksystemet ville brutt helt sammen hvis alle skiftet filer like ofte som de mest aggressive.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA