Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkel fiks av fyllenippel som er løs

Startet av Go-carter, søndag 15. april 2012, klokken 15:05

« forrige - neste »

Go-carter

Fikk opp en lampe med lånebilen nå jeg neppe trodde jeg skulle klare i de sju-åtte plussgradene det er ute nå  :P

Har også fått den ved noen anledninger med min egen bil, men da kun under lading. Er det virkelig så dårlig kjøling på disse bilene?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Ser SOC er svert lav.

Kan det være grunnen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. mars 2012, klokken 05:33
Ser SOC er svert lav.

Kan det være grunnen?

Den nærmer seg 10% ja. Kan være mulig, men temp-tegnet indikerer høy temperatur i batteri eller motorstyring. Blir det større strømmer, ved lavere spenning?(blir kanskje det)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på torsdag 29. mars 2012, klokken 09:52
Blir det større strømmer, ved lavere spenning?(blir kanskje det)
Jeg vet ikke eksakt hvor stort spenningsfallet er på et zebra-batteri innenfor utladingsforløpet, men på Think Classic starter man ofte på over 120V @ 100% SOC og ender på ~100V @10% SOC. Det er en stor prosentvis reduksjon i spenning, og for å oppretholde samme effekt ved lav SOC  må strømmen nødvendigvis øke.

Derfor praktiserer jeg alltid - enten jeg kjører Think Classic med 114V-pakke, Rav4 EV med 288V-pakke eller Think City med 371V-pakke - å kjøre gradvis forsiktigere jo lavere SOC blir.

Jeg synes det er rart ut at temperaturlampa skal lyse ved 10% SOC og 7-8 grader utendørstemp. 
Kjørte du veldig hardt da temperaturlampa begynte å lyse?

Zebrabatteriet er luftkjølt og har en egen kjølevifte som er plassert under metallplaten i gulvet bak stolene. Du hører tydelig når denne vifta går.
Den væskebaserte kjølekretsen har til oppgave kun å kjøle motorstyring (PCU) og motor. Den består av ekspansjonstank, to pumper og radiator. Pumpene står koblet sammen i serie etter utgangen fra radiatoren og forsyner kjølevæske først til PCU, deretter til motor, før væska returnerer til radiatoren. Radiatoren kjøles i tillegg av vifter.

Det kunne vært interessant å vite om noen av disse komponentene ikke fungerer eller om det er feil på sensor/tempføler.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Sitat fra: hma på torsdag 29. mars 2012, klokken 11:33
Sitat fra: Go-carter på torsdag 29. mars 2012, klokken 09:52
Blir det større strømmer, ved lavere spenning?(blir kanskje det)
Jeg vet ikke eksakt hvor stort spenningsfallet er på et zebra-batteri innenfor utladingsforløpet, men på Think Classic starter man ofte på over 120V @ 100% SOC og ender på ~100V @10% SOC. Det er en stor prosentvis reduksjon i spenning, og for å oppretholde samme effekt ved lav SOC  må strømmen nødvendigvis øke.

Derfor praktiserer jeg alltid - enten jeg kjører Think Classic med 114V-pakke, Rav4 EV med 288V-pakke eller Think City med 371V-pakke - å kjøre gradvis forsiktigere jo lavere SOC blir.

Jeg synes det er rart ut at temperaturlampa skal lyse ved 10% SOC og 7-8 grader utendørstemp.  
Kjørte du veldig hardt da temperaturlampa begynte å lyse?

Zebrabatteriet er luftkjølt og har en egen kjølevifte som er plassert under metallplaten i gulvet bak stolene. Du hører tydelig når denne vifta går.
Den væskebaserte kjølekretsen har til oppgave kun å kjøle motorstyring (PCU) og motor. Den består av ekspansjonstank, to pumper og radiator. Pumpene står koblet sammen i serie etter utgangen fra radiatoren og forsyner kjølevæske først til PCU, deretter til motor, før væska returnerer til radiatoren. Radiatoren kjøles i tillegg av vifter.

Det kunne vært interessant å vite om noen av disse komponentene ikke fungerer eller om det er feil på sensor/tempføler.

Kjørt med gassen stort sett i bånn Alnabru-Skedsmo-Skøyen-Skedsmo, så ja, det forsvant en del strøm. Men likevel var det bikkjekaldt ute, hva om jeg hadde gjort det midt på en varm sommerdag?  ???

Vifta på batteriet gikk siste halvdel av turen. Hørte derimot aldri viftene på radiatoren, så mistenker heller de.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Radiatorviftene på Think Classic starter (på min bil) ca når batteritempen er 20-25 grader. Det intreffer kun på varme sommerdager. Det bør således bety at kjølevannet holder samme eller litt høyere temp. Er dog ikke helt sikker på hvilken tempsensor som trigger viftene.
Sånnsett tenker jeg at radiatorviftene på A306 sannsynligvis heller ikke vil starte før det blir vesentlig varmere i været.
Jeg tror kanskje at det er pcu'en som melder om for høy temp, kanskje pga høyt
strømtrekk, men det blir gjetting.
Kan du ikke høre med Narvesen på R&S, evt forsøke å få lest ut feilkoder fra bilen?
Ville vært veldig nyttig å få årsaken slik at vi kan lære og forebygge.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Når jeg tenker meg om hadde jeg samme varmgang på første turen i første Lithium bilen min etter 100 km i 3 grader Celsius og omtrent samme SOC.

Kan være forebyggende kjøling da BMS vet at cellene ved så lav ladestatus har stor indre motstand, og således fare for varmgang.

Dersom dette er en Zebra bil, vil vel neppe 10-20C forskjell i ute temperatur være av vesentlig betydning. Forskjellen mellom 300 C og 320 C er tross alt liten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mars 2012, klokken 08:16
Når jeg tenker meg om hadde jeg samme varmgang på første turen i første Lithium bilen min etter 100 km i 3 grader Celsius og omtrent samme SOC.

Kan være forebyggende kjøling da BMS vet at cellene ved så lav ladestatus har stor indre motstand, og således fare for varmgang.

Dersom dette er en Zebra bil, vil vel neppe 10-20C forskjell i ute temperatur være av vesentlig betydning. Forskjellen mellom 300 C og 320 C er tross alt liten.

Nok en gang, så advarer jo dette symbolet for høy temp i PCU eller motor, ikke batteri.(tror jeg?)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cs

#8
Hello.

On a tour with my local electric car club this weekend I had the temperature sign illuminated, even just when the Think (zebra) had been parked in the straight sun for 1 hour or so, no charging. You have to know that we have 42 degrees Celsius air temperature these days, so it is very hot. I had this effect 2 times. We drove very carefully with low currents and speeds, around 50 Km/h. So battery and drivetrain shouldn´t be that hot from driving.

Of course I checked the cooling fluid and the circulating pump, which is running properly and with sufficient fluid.

(I had dream ranges: 125 kms with 50% :-D)

What I am wondering is, why do the fans not start running ?
On my old A266 Nicd the fans start all the time in this heat which is annoying, but I think before a warning sign comes on first all cooling has to run.

Does anybody have data, what the switching temperature is ?

Thanks Chris
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA