Hovedmeny

Oppdaterte rekkeviddetall

Startet av snakkesalig, fredag 12. november 2021, klokken 21:35

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: OlaM på torsdag 25. november 2021, klokken 23:44
Men når du sier "kravspekken min", inneholder den ingen følelser?
Litt, men tror det er bruksverdien og ærligheten som teller mest. Kan ikke falle meg å kjøpe en SUV som er gedigen men har liten plass, eller noe med store jul som ikke takler å kjøre offroad. Værste var en bil på jobbreise, en Volvo XC 70/90 eller.no som svenskene omtalte som familietanks. Stor, men så pakket inn at jeg fikk klaustrofobi. I3-en har bedre plass til passasjer. Store jul men taklet ikke fartsdumper i fartsgrensen.

Da jeg kjøpte Leaf i 2016 så var den den nest billigste som klarte å ta meg tur/retur jobb. Zoe som var billigere ble diskvalifisert pga manglende hurtiglading og ei ladebøtte som var rimelig teit. Denne ble solgt pga den kom ned på 3% batteri i fjor på tur/retur jobb. Så i år måtte jeg ha hurtigladet litt hver dag under de værste forholda. Da falt den utafor kravspekken og måtte vekk.

I3 ble den billigste bila som kona godtok. At hun satte seg inn i den etter å ha prøvekjørt det meste og utbrøt "Dette er første bila der både pedaler og ratt er riktig for meg" trakk jeg av ca 50k i prisen på og at hun elsket den 50k til. Som økonomiansvarlig i familien så var det viktigst å få henne over på elbil og som ektefelle var det viktig at hun kom til å like å kjøre den. Hun elsker den og freser når noen mener hun bør selge den og kjøpe noe annet. Great success!

Tesla ble naturlig valg etter 6 år++ som elbilist, jeg vil komme meg langt på fjellet og tilbake samt ha ladeopplevelse som virker. Så på brukte Tesla, men prisen på de var for høye i forhold til hva jeg synes de var verdt, så da ble det billigste Tesla M3 SR+ uten noe tillegg bortsett fra krok Krok trenger vi i familien etter min mor gikk over til elbil helt på egen hånd. Hun var så lei av å høre i nabolaget sitt at elbil ikke virker, så hun kjøpte en på pur f og har vært lykkelig pensjonist med elbil på flere langturer. Fikk ladebrikken min + 1 år lading på min søster og meg i julegave i fjor for å få en myk start på elbiltilværelsen. Hun tenker stadig på solcellepaneler pga naboer som sier at det ikke virker, men er litt for opptatt med å kjøre Norge rundt som pensjonist :-)

Det nærmeste jeg kom følelser på Tesla-en under innkjøp var at jeg nesten valgte blå farve da jeg fikk oppdaget hudkreft og hadde ett svakt øyeblikk med YOLO. Fikk aksept i heimen på å bruke 10k ekstra på farve, men slo det fra meg etter ei uke da jeg liker at biler er 'ærlige'. Billigste Tesla med farve ble ikke lengre billigste Tesla.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

SurSnasen

Sitat fra: filtvet på onsdag 24. november 2021, klokken 09:34
Hvem kjøper egentlig e-tron? De som ikke leser på nettet før de handler?

Tja, sånn ca 21 000 her til lands? Hva skulle de lest som gjorde at de ikke skulle kjøpt e-tron?

jlan

#17
Sitat fra: SurSnasen på fredag 26. november 2021, klokken 09:17
Tja, sånn ca 21 000 her til lands? Hva skulle de lest som gjorde at de ikke skulle kjøpt e-tron?
E-tron gir nok en bra tysk storbil-følelse, og image, for de som prioriterer det. Men jeg tror den var designet med litt hastverk. Bl.a. fikk den to like induksjonsmotorer, og rekkevidden lider endel av det. De kompenserte med å tillate rask superlading, så får vi se hvordan det går. Ihverfall ser det ut til at Audi har gitt opp elbilplatform-design, og satser nå på Porsche og VW platformer (PPE og MEB), som har tatt med seg veldig lite fra e-tron platformen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

Synes egentlig vag, mercedes og bmw lever mest på gammelt rykte om kvalitet og pålitelighet. Se på carwizard på youtube så kan du se hvor lenge bilene holder i dag..... Spesielt plasten er av elendig kvalitet og blir sprø ila få år.

Og 400 km rekkevidde for 800.000?  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=239680962

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA