Lading: IT 3-fas 230V lader: Tar en Kia e-Niro skade av å lades slik?

Startet av stolsvik, fredag 22. november 2024, klokken 12:07

« forrige - neste »

stolsvik

Jeg har en Zaptec lader som skal monteres. Spørsmålet er: Om jeg kobler den for 3-fas 230 volt (IT nett), vil min Kia e-Niro 2021-modell allikevel fungere greit? Altså, at den lader på 1-fas, og ikke tar skade?

Jeg synes det virker mest fornuftig å koble opp laderen "best mulig" - si at jeg senere kjøper en Tesla som tydeligvis håndterer 230v 3-fas. Så hvis Kia'en håndterer å få 3 faser, selv om den bare lader på 1 av dem, så gjør jeg det.

(Ekstraspørsmål: Er det noe å tenke på hvilken av de tre fasene den da kommer til å lade på? Hvis man bare kobler opp 2 ledninger, så har man jo bestemt hvilken fase som er i bruk. Dersom man kobler opp alle 3, så vil kanskje bilen velge tilfeldige 2 av dem?)

(Kjørte dette inn som et nytt emne, da jeg mistenker at det forsvant der jeg postet først)

RJK

Sitat fra: stolsvik på fredag 22. november 2024, klokken 12:07Jeg har en Zaptec lader som skal monteres. Spørsmålet er: Om jeg kobler den for 3-fas 230 volt (IT nett), vil min Kia e-Niro 2021-modell allikevel fungere greit? Altså, at den lader på 1-fas, og ikke tar skade?

Jeg synes det virker mest fornuftig å koble opp laderen "best mulig" - si at jeg senere kjøper en Tesla som tydeligvis håndterer 230v 3-fas. Så hvis Kia'en håndterer å få 3 faser, selv om den bare lader på 1 av dem, så gjør jeg det.

(Ekstraspørsmål: Er det noe å tenke på hvilken av de tre fasene den da kommer til å lade på? Hvis man bare kobler opp 2 ledninger, så har man jo bestemt hvilken fase som er i bruk. Dersom man kobler opp alle 3, så vil kanskje bilen velge tilfeldige 2 av dem?)

(Kjørte dette inn som et nytt emne, da jeg mistenker at det forsvant der jeg postet først)
eNiro som ikke har støtte for 11 kW, har bare 1fase, og leveres normalt sett bare med 1fase kabel. Den vil overhode ikke ta skade av å kobles til en ladeboks som kan tilby 3fase selv om det er over IT-nett.

Modeller som hr blitt levert med 11 kW ombordlader, støtter i utgangspunktet bare 3-fase-lading over TN-nett. Ved å koble den mot 3fase IT, vil den normalt fungere som en standard 1fase.

Det er dog mulig at ladeboks og ombordlader får "miskommunikasjon, og lading feiler. Da må man enten bytte til 1fase-kabel, sette ladeboks til kun å gi 1fase-lading eller i verste tilfelle kan det teoretisk gi feil ved lading.

Dog, det skal ikke representere noe fare for verken bilen, batteriet eller ombordladeren!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA