Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av Rio, onsdag 29. august 2012, klokken 19:28

« forrige - neste »

Rio

Er det noen som har en link til en god, kort og overbevisende forklaring på nett for hvorfor elbiler er bra for miljøet, helst fra en eller annen autoritet?

Jeg tenker på en god tilbakevisning av dette, for eksempel:

http://www.tu.no/motor/2012/05/28/-elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel


(Jeg kan også skrive det selv, men det tar tid, og det er ikke nødvendig å gjenoppfinne hjulet.)

Takk for vennligheten!


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Har du lest diskusjonen under?
Som vanlig en del tullprat og skittkasting, men såvidt jeg husker var det noen gode innlegg der du skulle kunne bruke
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat
Dette er verdier regnet fra drivstoffet fylles på tanken, gjennom hele produksjonsprosessen går 10 prosent av energien tapt før drivstoffet ender på tanken.

Vet ikke om jeg skjønte denne helt, men om det regnes fra det kommer på tanken så er elbilen uslåelig, muligens med unntak av en enda mer effektiv elbil. Skal du ta med utslipp ved produksjon av strøm så må du selvsagt gjøre det også for bensin og diesel. Skal du ta med tap i strømnettet så må du ta med frakt i tankbil. Ikke glem at tankbilen må kjøre hele veien tilbake for å hente neste lass. Mange er svært opptatt av å få med at batteriene er så miljøfiendtlige å produsere. Hva med tankbilen som må produseres for å kjøre uten last halve tida?  Osv osv.

Dette er kanskje ikke det mest "saklige" av argumentene man kan bruke i slike konstruerte diskusjoner, men det er dette som irriterer meg mest; elbilen granskes fra start til slutt, mens fossilbilene får lov til å starte på oppløpssida. Da blir jo ikke sammenligninga riktig!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Dette er diskutert i det evinnelige før. Du kan bla.a. sjekke denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4875.0.html

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ladefabrikken

Jeg har slutta å lese sånne artikler. Man blir bare sur å gretten av idiotiske meniger fra folk som finner på ting som ikke stemmer. Det er jo en grund til at de ikke tar med hele produksjonen av bensin og diesel.
Men folk går jo på og tror at dette stemmer, men at tu.no skriver dette tulle er jo helt utrolig.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

cra

Jeg får med jevne mellomrom telefon fra selgere som vil selge meg teknisk ukeblad. Kanskje på tide å begynne å begrunne avslaget med at jeg betviler seriøsiteten til blekka når de trykker slike artikler?  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 09. august 2012, klokken 08:46
Jeg får med jevne mellomrom telefon fra selgere som vil selge meg teknisk ukeblad. Kanskje på tide å begynne å begrunne avslaget med at jeg betviler seriøsiteten til blekka når de trykker slike artikler?  ;)

Hvor er "LIKER" knappen :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA