Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt kommer jeg

Startet av howcome, mandag 27. august 2012, klokken 15:29

« forrige - neste »

howcome

Jeg vurderer å ta inn en brukt think fra USA, en av dem som kom fra fabrikken i Indiana med litium-batteri. Er det andre som har importert slike? Jeg har selv en klassisk Think som gikk i England, men Ford tok vel mange tilbake fra USA også. Hva slags strøm tar nye USA-thinker, 220V?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

elektrolux

Du kan faa en tilsvarende bil i EU versjon for 14400 Euro levert Stavanger via Elbilhjelpen.no

Da spors det om import fra Statene med tilhorende lys og ladeproblematikk lonner seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

howcome

Takk for kjapt svar.

Ladeproblematikken handler om 220V vs. 110V -- må man skaffe seg en ny ladeklump for bruk i Norge? Og lys handler om røde vs. oransje blinklys?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

hma

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. august 2012, klokken 12:49
Da spors det om import fra Statene med tilhorende lys og ladeproblematikk lonner seg.
Kan du utdype hva lys- og ladeproblematikken går ut på?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Sitat fra: hma på mandag 06. august 2012, klokken 14:11
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. august 2012, klokken 12:49
Da spors det om import fra Statene med tilhorende lys og ladeproblematikk lonner seg.
Kan du utdype hva lys- og ladeproblematikken går ut på?

Hilsen
Håkon

Det er DOT-merket i USA. E-merket i europa. E-merket frontlys fra R&S koster ca. 3500,- pr stk uten høydejustering. 11.000,- med  :o

Pluss noe dilldall med markeringslys og blinklys, men det er jo kun å fjerne en sikring/koble om.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Du trenger ikke bytte frontlamper. Det eneste som kreves er at lys har riktig farge. Dvs. parklys forann må være hvite og blinklys bak må være oransje. Med andre ord en minimal ombygging
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#6
Sitat fra: howcome på mandag 06. august 2012, klokken 11:47
Hva slags strøm tar nye USA-thinker, 220V?
Antar at det dreier seg om en 2011-modell. (Det var 2000-2002 modeller som kom tilbake fra USA og andre land og ble registrert av Ford).
Ladekontakten i USA-bilene er forskjellig fra den norske. Tror den er lik som på trillingene.

Ladekladden (kalles PCS av Think, EVSE i USA) som følger med i USA er kun for 110V. Selve bilen aksepterer 230V også; man trenger altså en ladekladd for 230V med riktig kontakt.

Sikkerhetsbelter: vet ikke om jeg er oppdatert her, men før ble ikke amerikanske sikkerhetsbelter godkjent her i landet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Belter er uproblematisk. Det er kun riktig farge på lysene som må bygges om. Det er ikke usannsynlig at US Think har oransje blinklys bak, og da kan det hende at det bare er et pæreskift som må til forann
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#9
EDIT (dette innlegget er vesentlig editert etter konferanse med en amerikansk Think-eier):

De originale ladekladdene for US er ratet for kun 120V.

Ladekladden på detvedlagte bildet er muligens modifisert av http://evseupgrade.com/ . Den har påklistret en merkelapp  med "Input  Voltage Auto-Adjust 100-120V 12A or 200-250V 15A".

Enhver SAE J1772 lader vil forøvrig virke på Thinken, så lenge kontakten er J1772 version fra 2010 eller nyere.
Man må være klar over at "proximity switchen" i US J1772 kontakten ikke kobler fra ladingen slik det skjer på de europeiske pluggene

/Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA