Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

PCU

Startet av rta087, fredag 26. oktober 2012, klokken 14:29

« forrige - neste »

rta087

Anbefaler dere å bruke verksted til byye av batteriene eller er det mulig å gjøre dette selv om man har litt peiling? Har en Kewt Buddy 2007 modell. For oss studenter så er det en liten forskjell i pris . 27.000 for å gjøre det selv eller 39.000 for å gjøre det på verksted.

Hvis noen mener at dette er noe min mann kan gjøre selv, han har hatt batteriene ute av bilen og satt dem inn igjen uten problemer, men jeg skjønner at det ikke er bare bare å bytte batteriene ift cc og sånt. De på pure mobile snakket også om noen komponenter som kunne bli ødelagt. De var ikke heller ikke villi gtil å forklare oss noe særlig ang byttet.

Vil dere gi oss en mini guide eller sende oss på verksted? =)

hkaspenberg

Hvis man er nogenlunde kompetent i å mekke bil og i tillegg tar hensyn til at kortslutninger kan være farlig så er det ikke noe problem å gjøre denne jobben selv. Jeg har gjordt det flere ganger.

Se her for informasjon: http://www.aspenberg.no/kewet/INS-0003-A02_Skifte_av_batterier.pdf
Se også http://www.elbil.no/wiki/Buddy for mer info.

Husk å bruke isolert verktøy og pass på å ikke kortslutte noe til gods!

Det er noen sense-ledninger som også må tilbake på plass for at CC's overvåking av batteriene skal virke. Uten disse så starter faktisk bilen ikke. Dette er beskrevet i PDF'en.

Det man også bør passe på er at blokkene settes sammen i par, slik at spennings-forskjellene på de som "pares" ikke er mange 1/100V. Hvis du sørger for at alle blokkene har samme ladestatus før man begynner er ikke det er problem. Dvs, du trenger en god 12V lader og et multimeter for å måle spenning. Det bør ikke være noe dyrt multimeter siden det er spenningsforskjellen som er interressant.

Når du kopler inn hovedkabelen igjen (på minus på blokk #12 under setet) så gjør dette kjapt. Det kan gnistre litt siden det går litt strøm for å lade opp kodensatorer etc.

Resetting av CC etterpå er temmelig enkelt og beskrevet her: http://www.aspenberg.info/kewet/resetcc.html

(Jeg er litt usikker på om CC i Buddy 2007 er den samme som i Kewet, men det er lett å sjekke. CC er/var en sort boks omlag 5*20*25 cm fastskrudd med to karrosseriskruer oppunder dashen foran førersetet. Den har 5 hvite plugger med kabler inn til seg.)

Det går også an å snakke med Petter Skram hos Buddy Electric på Økern for råd. Han er ikke helt umulig å be.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rav4_EV

Carcontrolleren er den samme. Når du har koblet av hovedkabelen under setet er det forholdsvis trygt å skru på resten av batteriene. Før denne er bortkoblet vil du ha et kraftig sveiseapparat mellom batterikablene og bilens ramme. Fastnøkler omvandles til en metallklump på brøkdelen av et sekund.
Pass også godt på ryggen under batteribytte.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA