Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: El-taxi først i køen

Startet av Sigurd, lørdag 11. august 2012, klokken 10:49

« forrige - neste »

Sigurd

Hei,
Jeg har en think 2002 modell som jeg har hatt siden slutten av mai, og det skulle nå være på tide med en vedlikeholdslading og vannservice (litt over 600 Ah overladet siden sist). Jeg tenkte å forsøke meg på dette selv ut fra beskrivelsen på http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice, men har støtt på noen små problemer underveis. Jeg måtte derfor avbryte vannservicen, men fikk så en feilmelding om "System fault Service Required" som ikke forsvinner. Bilen går likevel, men jeg har ikke forsøkt å kjøre noe mer enn noen meter i parkeringsanlegget hjemme. Jeg har et nicometer tilkoblet bilen, men kunne ikke finne noen feilårsak der.

Jeg behøver da hjelp til å finne ut hva som er feil, evt. hvordan det kan fikses, samt å få fullført denne vannservicen. Er det noen i Oslo-området som kan hjelpe til med det de nærmeste dagene, nå i ferietiden?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Caspar

Hei og velkommen på forumet.  Hvor i Oslo holder du til ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Sigurd

Takk
Jeg holder til på Rodeløkka.
Etter en natts hvile har feilmeldingen forsvunnet, og jeg tok sjansen på å kjøre til jobb.

Litt flere detaljer:
Jeg kjørte en vanlig lading natt til i går, og da jeg tok ut ladekabelen var batteritemperaturen 29 grader.
Påbegynte så vedlikeholdslading litt ut på dagen i går, og da jeg avsluttet denne var temperaturen 42 grader, som vel er litt høyt. Fikk ikke til vannfyllingen, så dette er ikke gjort.
Da jeg kjørte til jobb på Høvik i dag, var temperaturen 35 grader, og 34 grader da jeg kom fram til jobb (etter 10 miles kjøring). Fikk også en feilmelding (System fault Service Required) da jeg testet batterikjøler før vedlikeholdsladningen i går.

Jeg behøver dermed fortsatt hjelp til å finne ut av disse feilene, men hovedutfordringen er nok nå å få fullført vedlikeholdsladingen/vannfyllingen. Setter pris på om noen kan hjelpe meg med det - jeg betaler selvsagt det det koster.


-Sigurd
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

El rayo

Hva var problemene som gjorde at du avbrøt?
Hvor langt hadde du kommet i prossessen?

Dersom du har rent vann, slanger og passende nipler kan jeg hjelpe deg med resten.

Det er 3 enheter i bilen som kan gi feilmelding: BMS, lader og drivsystem.

Nikometeret kan lese de to første, feil i drivsystem må leses ut med det originale diagnoseinstrumentet, Actia FR-2000.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Sigurd

Hei,
Årsaken til at jeg avbrøt var at jeg ikke fikk til selve vannfyllingen, dvs. at vannet av en eller annen årsak ikke ville komme ut av slangen når jeg presset dysen på enden av slangen over niplene i bilen.
Utstyret fulgte bilen da jeg kjøpte, og ifølge selger hadde han utført vedlikeholdslading og vannfylling i februar. Men da jeg forsøkte virket det nesten som om dysen på slangen var for stor til niplene på bilen.
Vannet kjøpte jeg på Biltema.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

El rayo

#5
Da kan det synes som om du har fått med feil nippel (dyse).

Nipplene som sitter i bilen har en ventil som åpnes idet riktig nippel settes på.

Batterivann fra Biltema skal være OK, i hvertfalll den ene kanna som noen her på forumet testet for renhet for en god stund siden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

For å få fyllenippelen ned på batteriniplene må den ytre ringen på fyllenippelen trekkes tilbake. Hvis fyllenippelen ikke kommer helt ned vil ikke ventilen i fyllenippelen og batterinippelen åpne, og du får ikke fylt.

Vannfylling skal bare skje når batteriet er fulladet, og umiddelbart etter lading. Hvis ikke vil det fylles for mye vann, og det vil senere koke over slik at det oppstår jordfeil.

Husk også at det må renne ut en liter vann fra hver av  utløpene, for at siste celle skal rekke å bli fylt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Sigurd

Sitat fra: hens på mandag 23. juli 2012, klokken 15:50
For å få fyllenippelen ned på batteriniplene må den ytre ringen på fyllenippelen trekkes tilbake. Hvis fyllenippelen ikke kommer helt ned vil ikke ventilen i fyllenippelen og batterinippelen åpne, og du får ikke fylt.
Takk, tester det når jeg kommer hjem.

Sitat fra: hens på mandag 23. juli 2012, klokken 15:50
Vannfylling skal bare skje når batteriet er fulladet, og umiddelbart etter lading. Hvis ikke vil det fylles for mye vann, og det vil senere koke over slik at det oppstår jordfeil.
Betyr det at jeg ikke bør kjøre ny vedlikeholdslading, men kun "normal fullading" før jeg igjen forsøker å fylle vann?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sigurd

Statusoppdatering:
Takk til hens for å gjøre meg oppmerksom på "barnesikringen" på fyllenippelen. Da ble alt så mye enklere :)
Jeg kjørte en ny vedlikeholdslading i går ettermiddag, men med "alternativ metode" for avslutting av vedlikeholdsladingen fra elbilwikien:
Sitat(alternativ metode er å fylle vann etter at batteriene er over 25C og spenningen under lading har begynt å synke. Dette er spesielt fordelaktig for å begrense overdreven temperaturoppbygging dersom bilen er kjørt helt til servicemeldingen er kommet på)

Vannfyllingen gikk nå veldig mye greiere, og jeg fikk heller ingen flere feilmeldinger.
Jeg skal få gjort en grundig sjekk av feilemeldingene jeg så snarlig, men foreløpig vil jeg bare takke så mye for god  hjelp i "nøden"! :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA