Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 utlevering - sjekkliste og ekstrautstyr?

Startet av originalioniq, lørdag 14. august 2021, klokken 08:59

« forrige - neste »

originalioniq

Min SR+ ankommer endelig neste fredag. Tenkte jeg skulle prøve å forberede meg litt.

Sjekklister finnes det vel flust av på nettet, men mange av dem er vel litt utdaterte da kvaliteten har forbedret seg betydelig slik jeg har skjønt. Men panel gaps er vel fortsatt viktig å sjekke over,samt lakken. Noe annet?

Angående ekstrautstyr er vel gulvmatter et must. Jeg vurderer også sterkt skvettlapper pga skrekkhistoriene jeg har hørt med store lakkskader fra stein/salt. Er det vits med noen form for lakkbeskyttelse utover dette? Keramisk coating f eks? Ladeboks til garasjen må jeg også kjøpe - tesla sin er vel grei? Eller anbefales noe annet? Av øvrig ekstrautstyr vurderer jeg en teslamat til å ha mulighet til å sove i. Varseltrekant og annet sikkerhetsutstyr er vel inkludert?

Takstativ og -boks tar jeg til vinteren. Tar gjerne i mot tips for bra tilhengere.

Motorwatt

#1
Dette har det vært skrevet om hundrevis av ganger. IMO bare tull. Panelgaps kan du ta opp med Tesla på et senere tidspunkt. De kan neppe hevde at det er du som har skylda. Det samme gjelder stort sett alt annet også. Kom deg hjem, og bruk tiden der til å finne feil. Tesla er fullt klar over at det er mangler, og vil garantert ikke krangle.

ps. Ser at du har kjøpt MIC, og da skal kvaliteten være bra.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

trykkertor

Som Motorwatt skriver. Alt som med stor sannsynlighet ikke har oppstått på grunn av bruk, bør kunne reklameres på senere.
Det som er viktig siden det kan bli uenigheter det er lakkskader som riper, bulker og YTTRE påvirkning.
(Støv under lakk, lakksig, mangel på lakktykkelse m.m. er lett å forstå har skjedd i produksjon.)

Det samme gjelder inni bilen. En rift eller annen skade i seter interiør, kan ha blitt forårsaket av kunde. Er det Snakk om ting som ikke virker, eller er dårlig/feil montert, så kan det reklameres senere.

Jeg ville gått nøye over lakk, felger og seter.

originalioniq

Takk for svar! Høres fornuftig ut det dere sier, å bare se over ting som kan argumenteres å være selvpåførte i en evt reklamasjonssak.

Hva anbefaler dere av behandling/ekstrautstyr for lakkbeskyttelse? Mht. rust, riper og skitt.




model3pw

Min 2021 ser ut som ny i lakken etter 9 mnd (hvit multi coat). Så inntrykk så langt er at «ryktet» om dårlig lakk ikke gjelder partiet av biler min kom med ihvertfall.

Ikke gjort noe med beskyttelse, men holder bilen ren og polerer inn våt polish ved hver vask.

Eneste området jeg ser små steinsprut så langt er akkurat der Tesla selger PPF så anbefaler å beskytte der.

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-3-lakkbeskyttelsesfolie

Er endel tråder med folk som skremmer om rust her inne, ikke sett antydning til noe som helst, men så var ikke vinteren desember-mars spesielt grisete ifjor, så får se på sikt. Men tviler på er noe problem. Skvettlapper fra Tesla foran samler mye sand, så greit å rengjøre godt der om du beholder de som jeg har gjort.

trykkertor

Sitat fra: model3pw på søndag 15. august 2021, klokken 18:09
Min 2021 ser ut som ny i lakken etter 9 mnd (hvit multi coat). Så inntrykk så langt er at «ryktet» om dårlig lakk ikke gjelder partiet av biler min kom med ihvertfall.

Er endel tråder med folk som skremmer om rust her inne, ikke sett antydning til noe som helst, men så var ikke vinteren desember-mars spesielt grisete ifjor, så får se på sikt. Men tviler på er noe problem. Skvettlapper fra Tesla foran samler mye sand, så greit å rengjøre godt der om du beholder de som jeg har gjort.
Klikk på første bildet i denne tråden her.
Zoom inn, og det kan se ut som rust i front av kanalen og skjermen.
Ser også at det mangle en solid lakkflik på kanalen rett bak skvettlappen.
https://elbilforum.no/index.php?topic=57243.0

saphran

Jeg fikk en Model 3 i Drammen (inventory in transit) mens de hadde "kontaktløs" overlevering. Det var virkelig kontaktløst - for bilen bare sto der ved inngangen og ble åpnet for meg etter en SMS.

Jeg hadde lest sjekklister osv på forhånd og var bekymret for hva jeg da skulle gjøre, spesielt siden jeg hadde kommet dit fra Bergen for å hente bilen og fant at bilen tilsynelatende hadde en skrape på ene døren, manglet lakk på dørhåndtak - OG hadde en bakdør hvis nedre kant stakk utenfor døren foran og dermed kom til å samle skit i åpningen.

Det var ikke bare bare å få snakket med noen (de som var inne i butikken hadde ikke noe med overleveringen å gjøre), men beskjeden når jeg til slutt kom i kontakt med dem var at alt jeg måtte finne skulle de fikse, var bare å bestille en time i appen og skulle jeg finne flere ting etter hvert så ordnet de det. Så da kjørte jeg bilen hjem over fjellet til Bergen, med time bestilt.

I ettertid må jeg jo si at både jeg og Tesla kunne spart litt tid og penger på å ha noen folk på stedet istedenfor å ta det hele over telefon for lakkskaden viste seg å være limrester fra innpakningen, manglende lakk var poleringsveske-flekker...og døren justerte de fint på 5 minutter. Men ingen tvil om at de tar høyde for at det trengs justeringer og slikt etter leveranse. Vedkommende som hjalp meg i Bergen sa selv at fabrikken går i så høyt tempo at han var overrasket over hvor lite jeg hadde funnet på min bil! Uansett kunne jeg nårsomhelst komme innom om jeg fant noe mer. Jeg er fornøyd...Eneste jeg har funnet siden er at gummilistene rundt bakdørene er ørlitt for lange og har krøllet seg litt i ene hjørnet. Det skal jeg heller rapportere ved neste service så fikser de det nok.

flar

Har nå hatt bilen i snart en ukes tid og den har allerede kjørt ca 300km. Jeg la i dag merke til at den  høyre baklykten ikke er helt riktig montert - den stikker litt ut.

Han på serviceavdelingen sa at man hadde 7 dager eller inntil 140/150km på å klage på feil fra fabrikk.

Noen som vet hva jeg kan forvente fra servicen nå som jeg over denne klagefristen? Det er jo feil fra fabrikk, så jeg vil anta at det går på garantien?

RJK

14 dagers returrett etter norsk kjøpslov ved netthandel som Tesla driver med, så det er bare spørre de om det er et bedre alternativ for dem. Ja, du får eventuelt et lite bruksfradrag om du har kjørt "for langt", men uansett tipper jeg kostnaden for dem blir langt større med innbytte, og de selv ser dette.

Dessuten gir reklamasjonsretten frist ut fra når du oppdager feilen. Normalt skal alt innen 14 dager være akseptabelt, så lenge du ikke fortsetter kjøre ved rød lampe som viser  alvorlige feil som har med driftssikkerheten å gjøre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA