Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offisielle norske priser & spesifikasjoner Tesla Model S

Startet av ehaarberg, torsdag 20. desember 2012, klokken 16:39

« forrige - neste »

ehaarberg

I dagens møkkarunde med bilen uten rekkevidde står jeg og venter på hurtiglader, og får da servert fra en av de som står i kø at han skal hurtiglade til 90%. Jeg mener å ha hørt 80 og 85 , men aldri 90. Hva er riktig her?



Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2

2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Trond Arve

Man kan lade til 100% med hurtiglader. Fra 80% og oppover blir ladingen gradvis mindre hurtig, så da kan man jo vise folkeskikk og la andre komme til. Opplevde forresten på søndag at hurtiglading på vinteren er vesentlig treigere; ladet 50% på en drøy halvtime...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

ABB sine hurtigladere som EV Power har installert i Trøndelag, stopper på 82%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 18:20
ABB sine hurtigladere som EV Power har installert i Trøndelag, stopper på 82%.

Har du prøvd å restarte etter at de stopper ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:23
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 18:20
ABB sine hurtigladere som EV Power har installert i Trøndelag, stopper på 82%.

Har du prøvd å restarte etter at de stopper ?
Nei. Man bes om å frigjøre ladekontakten. Skal man lade mer må man initiere en ny ladesesjon med RFID-brikken, og det aner jeg ikke utfallet av om man allerede har 82%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:32
Nei. Man bes om å frigjøre ladekontakten. Skal man lade mer må man initiere en ny ladesesjon med RFID-brikken, og det aner jeg ikke utfallet av om man allerede har 82%.

Jeg aner at utfallet da blir at det lades videre til 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:36
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:32
Nei. Man bes om å frigjøre ladekontakten. Skal man lade mer må man initiere en ny ladesesjon med RFID-brikken, og det aner jeg ikke utfallet av om man allerede har 82%.

Jeg aner at utfallet da blir at det lades videre til 100%.
Skal sjekke med EV Power. Men det blir i allefall en dyr økt siden man i så fall må betale for to enkeltladinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:39
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:36
Jeg aner at utfallet da blir at det lades videre til 100%.
Skal sjekke med EV Power. Men det blir i allefall en dyr økt siden man i så fall må betale for to enkeltladinger.

Ja, så sant du ikke har abonnementet med fri lading da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Fikk svar fra EV Power som hadde videresendt henvendelsen til ABB Norge, som igjen videresendte til ABB Nederland. De gav flg. svar:

Sitat
Here are 2 things important:
1/
The car dictates the charge session. The charger controls safety and delivery of the requested power. When a charge session stops is therefore also decided by the car.
A Nissan Leaf for example, if the initial SOC was < 50% when the session was started, it stops at 80 % or 90% State of Charge (SOC). If the SOC is > 50% when starting, it will charge up to (almost) 100%.
This is also mentioned in the Car Owner manual. I added the page from the English manual of the Leaf version 2011, there it mentions 90%, on older models it is 80 %.
When charging stops, you can start a new session.


2/
If a second transaction will be started, this will be a new charge session. The charger will report to the backoffice system a new session, How this is charged to end-customers depends on the backoffice system.
I can imagine there they can make a feature where small sessions add up to being charged only ones.

Det betyr at min hurtiglading stoppet på 82% fordi imiev'en bestemte det. For Leaf vil forløpet være litt annerledes som beskrevet, og vil kunne lade til 100%. Om trillingene fortsetter forbi 82% vet jeg fremdeles ikke uten å forsøke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ehaarberg

Hva dette forumet kan svare på!  Takk for innspill alle mann.

Jeg satt i bilen og ventet på lader i det at jeg skrev mitt innlegg i går, og ser det bærer preg av at jeg egentlig ikke hadde tid til å kjøre elbil i går pga. henting av barn på skole.  Vurderte å fyre opp finn-appen på telefonen og legge bilen ut for salg.

Er skuffet over rekkevidde når det var såpass kaldt som det var i går, jeg hadde relativt kald bil i går både på  tur til og fra jobb (87km) og jeg måtte hurtiglade begge veiene for å komme meg frem.  Normalt har jeg 3-5 streker igjen litt avhengig av temperatur og regn/slaps/snø i veibanen.  Er det slik at alle kjører rundt i bil som holder -20 dersom det er -20 ute?
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

rossifan46

Dette ser ut til å stemme bra med det jeg opplevde da jeg hurtigladet en ny LEAF på ABB sin lader i Kongsberg. Da var viste laderen SOC 42 % ved start og ladingen stoppet på 90 %. Plugget ut og inn for igjen å starte en ny lading som jeg selv avbrøt på 98 %.


Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 05. desember 2012, klokken 13:16
Fikk svar fra EV Power som hadde videresendt henvendelsen til ABB Norge, som igjen videresendte til ABB Nederland. De gav flg. svar:

Sitat
Here are 2 things important:
1/
The car dictates the charge session. The charger controls safety and delivery of the requested power. When a charge session stops is therefore also decided by the car.
A Nissan Leaf for example, if the initial SOC was < 50% when the session was started, it stops at 80 % or 90% State of Charge (SOC). If the SOC is > 50% when starting, it will charge up to (almost) 100%.
This is also mentioned in the Car Owner manual. I added the page from the English manual of the Leaf version 2011, there it mentions 90%, on older models it is 80 %.
When charging stops, you can start a new session.


2/
If a second transaction will be started, this will be a new charge session. The charger will report to the backoffice system a new session, How this is charged to end-customers depends on the backoffice system.
I can imagine there they can make a feature where small sessions add up to being charged only ones.

Det betyr at min hurtiglading stoppet på 82% fordi imiev'en bestemte det. For Leaf vil forløpet være litt annerledes som beskrevet, og vil kunne lade til 100%. Om trillingene fortsetter forbi 82% vet jeg fremdeles ikke uten å forsøke.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

jkirkebo

Sitat fra: ehaarberg på onsdag 05. desember 2012, klokken 13:57
Er skuffet over rekkevidde når det var såpass kaldt som det var i går, jeg hadde relativt kald bil i går både på  tur til og fra jobb (87km) og jeg måtte hurtiglade begge veiene for å komme meg frem.  Normalt har jeg 3-5 streker igjen litt avhengig av temperatur og regn/slaps/snø i veibanen.  Er det slik at alle kjører rundt i bil som holder -20 dersom det er -20 ute?

Ikke jeg ihvertfall, men med 96km på motorvei, mesteparten i 100km/t, må jeg hurtiglade litt for å komme frem nå. 87km i lavere hastighet (80km/t?) burde egentlig gå helt fint. Mulig du er for forsiktig med hvor langt ned du kjører batteriet ? Du har ca. 15% igjen når du får det første batterivarselet. Er det litt på kanten går det jo som regel greit å slå av varmen de siste par milene, det blir ikke _så_ fort kaldt.

Nå setter jeg cruise-control på 108km/t, varmen på 24 grader og auto, og giret i "D" slik at bilen konstant bruker 4,5kW til varme. Med -12 grader og én strek på batteritemperaturen strekker rekkevidden seg da til ca. 65-70km. Heldigvis har jeg bare 60km til hurtigladeren på Vestby.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Et aldri så lite sidesprang. I artikkelen på elbil.no om samarbeidet mellom Nissan, Fortum og McDonalds og åpningen av ny hurtiglader på Berger står det:

Hurtigladeren på Berger er foreløpig gratis å bruke. I nærmeste framtid vil det bli innført betalingsløsning med mobil som koster 30 kroner for hver lading, uavhengig av hvor lenge du står tilkoblet. Dette er ifølge Fortum et introduksjonstilbud enn så lenge. De som har kjøpt Nissan LEAF etter at samarbeidsavtalen mellom Fortum og Nissan ble underskrevet kan lade gratis ut 2013 på Berger og de andre planlagte laderne.

Er det noen her som har fått kort til disse laderne?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

ehaarberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. desember 2012, klokken 16:24
Ikke jeg ihvertfall, men med 96km på motorvei, mesteparten i 100km/t, må jeg hurtiglade litt for å komme frem nå. 87km i lavere hastighet (80km/t?) burde egentlig gå helt fint. Mulig du er for forsiktig med hvor langt ned du kjører batteriet ? Du har ca. 15% igjen når du får det første batterivarselet. Er det litt på kanten går det jo som regel greit å slå av varmen de siste par milene, det blir ikke _så_ fort kaldt.

Nå setter jeg cruise-control på 108km/t, varmen på 24 grader og auto, og giret i "D" slik at bilen konstant bruker 4,5kW til varme. Med -12 grader og én strek på batteritemperaturen strekker rekkevidden seg da til ca. 65-70km. Heldigvis har jeg bare 60km til hurtigladeren på Vestby.

Jeg så det når jeg skulle stoppe for å hurtiglade når jeg kjørte inn at det var ca 30% igjen på batteriet.  Dette var på Billingstad og jeg hadde fortsatt et stykke igjen med til tider litt saktegående trafikk. Jeg ser vel at jeg hadde kommet meg helt inn på det jeg hadde, men det er forutsatt at det ikke var skjedd noe på veien som gjorde at jeg ble stående en liten stund.

Turen startet forøvrig bra, men etter at første strek var borte, så forsvant det likegodt 2 streker i en smell ved neste nedgang i batterimåleren...  Kanskje det var noe rusk i computeren pga. kulden også som gjorde at jeg fikk vist mindre batteri enn jeg faktisk hadde?

I tillegg så mistet jeg 3 (!) streker på vei opp Lierbakkene, som ser ut til å være en Leaf's ultimate nemesis.

Neste gang kjører jeg til det stopper, så ringer jeg taxi :D
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA