Hovedmeny

Kanonresultat i elgtesten

Startet av geear, onsdag 15. september 2021, klokken 18:28

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 16. september 2021, klokken 10:18
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 09:57
Det vil bli enorme variasjoner dersom de også lastet bilene til tillatt totalvekt, med maks taklast.
Da hadde de måtte redusere farten svært MYE på enkelte biler! Det blir spekulasjon, men jeg tror at TMY ville ha kommet svært bra ut i en slik test.
Teknikens värld laster jo bilen til maks tillatt vekt (men ikke taklast). Og da er Model 3 ganske middels. Hvorfor skulle Model Y gjøre det bedre? Fordi den har lav makslast?
Ja, og den er stiv. Det er jo en kjent sak at taklast kan være katastrofat for mange biler. Det dukker ofte opp saker i media om dette før vinterferien.
Her er en tilfeldig video:
https://www.youtube.com/watch?v=b1IwbqnvDAo
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Teknikens värld sammenligner Mach-e, Model Y og Ioniq 5:


https://youtu.be/2PTOBc883zg

Enorm forskjell i karakteristikk/oppførsel på de tre bilene. Har en følelse av at disse bilene kanskje egentlig ikke er så store konkurrenter som en kan få inntrykk av, bare etter å ha sett denne videoen er jeg ganske sikker på at jeg ikke vil trives med kjøreegenskapene/oppførselen til en Ioniq 5, av samme grunn som at jeg har foretrukket BMWer med M-understell eller dynamic drive, og mange som foretrekker mer komfortorienterte biler vil/bør ikke kjøpe Y...

daktari

Inne på noe der... veldig imponerende resultat av Y og Ioniq også, men stakkars Mach-E blir slaktet: ikke godkjent.
Vanligvis tester svenskene med full last, men de skriver ikke noe om det. Hva er maksvekt og nyttelast på Forden?
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/ford-mustang-mach-e-underkand-i-algtestet/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Oddaa

#18
Sitat fra: daktari på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:50
Inne på noe der... veldig imponerende resultat av Y og Ioniq også, men stakkars Mach-E blir slaktet: ikke godkjent.
Vanligvis tester svenskene med full last, men de skriver ikke noe om det. Hva er maksvekt og nyttelast på Forden?
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/ford-mustang-mach-e-underkand-i-algtestet/
Vil absolutt tro at de har testet med full last. Det må jo være grunnen til den betydelig lavere hastigheten enn i den forrige testen av Model Y.

75 km/t er et hederlig resultat det, likt som XC40 P8, 1 km/t raskere enn Model 3.

(Og så viser vel det at biler som Jeep Cherokee, VW Tiguan og Land Rover Discovery gjør det like bra, eller bedre, hvilke utfordringer batterivekten gir.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:50
Inne på noe der... veldig imponerende resultat av Y og Ioniq også, men stakkars Mach-E blir slaktet: ikke godkjent.
Vanligvis tester svenskene med full last, men de skriver ikke noe om det. Hva er maksvekt og nyttelast på Forden?
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/ford-mustang-mach-e-underkand-i-algtestet/
Linken din sier:

SitatForden har högst tillåten maxlast, men skillnaden är endast 22 kg mot Skoda Enyaq och det håller inte som förklaring till det dåliga beteendet.

Det indikerer vel full last?

Forøvrig veldig mange andre kjente og kjøre biler som feiler, som Skoda superb, Rav4 m.fl.

Syns kanskje det hadde vært mer relevant om de for eksempel brukte fire personer + 100 kg bagasje eller lignende. Blir veldig ujevnt når de baserer seg på tillatt totalvekt.

Jambo

Ja, Model Y var god også i den svenske testen, men ikke så overlegen som i resultatet i den spanske. Men jeg leste et sted at det er flere forskjeller på svensk og spansk test som gjør at resultatene ikke kan sammenlignes. Etter å ha lest det, synes jeg ikke resultatet til Model Y i den spanske testen var så imponerende likevel. I den svenske, originale elgtesten, er bilen lastet til maks tillatt last, og den kjøres med jevnt gasspådrag gjennom hele banen. I den spanske er bilen tom og de slipper gassen og lar bilen trille eller deakselerere på motorbrems/regen gjennom banen. Model Y har sterk regen og vil få lavere hastighet enn en del andre biler raskere, og derfor kunne klare veldig høy inngangshastighet i den spanske testen.

I den svenske testen stiller bilene mer likt når det gjelder hva bilene klarer i forskjellige hastigheter etter min mening, men biler med lav nyttelast, som Model Y, vil sannsynligvis få litt bedre resultat enn andre som følge av at de bærer på mindre vekt. Skoda Enyaq med 72 km/t og Tesla Model Y med 75 km/t låter ikke så imponerende for Model Y likevel når man vet at Enyaq var lastet med over 200 kg mer i bagasjerommet. Men Ford Mustang Mach-E er jo dårlig med 68 km/t.

daktari

Sitat fra: Jambo på onsdag 29. september 2021, klokken 00:26
Ja, Model Y var god også i den svenske testen, men ikke så overlegen som i resultatet i den spanske. Men jeg leste et sted at det er flere forskjeller på svensk og spansk test som gjør at resultatene ikke kan sammenlignes. Etter å ha lest det, synes jeg ikke resultatet til Model Y i den spanske testen var så imponerende likevel. I den svenske, originale elgtesten, er bilen lastet til maks tillatt last, og den kjøres med jevnt gasspådrag gjennom hele banen. I den spanske er bilen tom og de slipper gassen og lar bilen trille eller deakselerere på motorbrems/regen gjennom banen. Model Y har sterk regen og vil få lavere hastighet enn en del andre biler raskere, og derfor kunne klare veldig høy inngangshastighet i den spanske testen.

I den svenske testen stiller bilene mer likt når det gjelder hva bilene klarer i forskjellige hastigheter etter min mening, men biler med lav nyttelast, som Model Y, vil sannsynligvis få litt bedre resultat enn andre som følge av at de bærer på mindre vekt. Skoda Enyaq med 72 km/t og Tesla Model Y med 75 km/t låter ikke så imponerende for Model Y likevel når man vet at Enyaq var lastet med over 200 kg mer i bagasjerommet. Men Ford Mustang Mach-E er jo dårlig med 68 km/t.
Veldig viktig poeng det  at spanjolene går av gassen slik at Tesla bremser mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oroar

Nå har ikke jeg satt meg veldig godt inn i dette, men er det ikke naturlig å slippe gassen når man skal svinge unna en elg?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Jambo

#23
Sitat fra: oroar på onsdag 29. september 2021, klokken 06:15
Nå har ikke jeg satt meg veldig godt inn i dette, men er det ikke naturlig å slippe gassen når man skal svinge unna en elg?
Hva som er gunstigst vet jeg ikke. Det virker mest naturlig at føreren kommer til å bremse, eller i det minste slippe gassen, som en reaksjon på en elg. Men jeg har aldri lest noe sted hvordan man reagerer i en slik panikksituasjon, så jeg vet ikke hva som oftest skjer. Om man antar at sjåførens reaksjon på en elg som plutselig er i kjørefeltet er å slippe gassen og rulle mens han svinger utenom, så er den spanske testen mer realistisk enn Teknikens Värld sin test. Utenom at regen er justerbar på en del biler (men ikke Model Y lenger), så hvilken regen er valgt? Og hva hvis sjåførens mer naturlige reaksjon er å legge seg på bremsen, da kunne vel også fossilbiler få godt resultat med lavere hastighet når svingene skal tas?

For å teste hvor godt bilen sitter på veien ved kraftige sideveis manøvrer, og for å finne grensen for hvor den virkelig slipper, bør jo bilene testes med samme hastighet gjennom hele banen som i den svenske testen. Det vil da tilsvare en mer tilsiktet kjøresituasjon, der hindrene ikke dukker opp så plutselig, og man ser hvordan bilen reagerer på en slik sving i en gitt hastighet. I den spanske testen vil jo Model Y sin hastighet når det svinges være lavere enn for en hvilken som helst fossilbil, det er mer en test av hvor mye bilen bremser når man slipper gassen enn det er en test av veigrep.

Tall fra den svenske testen er hastigheten bilen takler svingene i når den er lastet med maks nyttelast. Tall fra den spanske testen er hastigheten du med tom bil kan slippe gasspedalen fra, rett før du ruller gjennom slike svinger, med ukjent hastighet gjennom selve svingene.

RuneW

Sitat fra: oroar på onsdag 29. september 2021, klokken 06:15
Nå har ikke jeg satt meg veldig godt inn i dette, men er det ikke naturlig å slippe gassen når man skal svinge unna en elg?

Vil tro ca 99.999% av alle ville ha gjort dette, ja...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jambo

Sitat fra: RuneW på onsdag 29. september 2021, klokken 08:01
Sitat fra: oroar på onsdag 29. september 2021, klokken 06:15
Nå har ikke jeg satt meg veldig godt inn i dette, men er det ikke naturlig å slippe gassen når man skal svinge unna en elg?

Vil tro ca 99.999% av alle ville ha gjort dette, ja...
Hvis man først skal snakke om en ekte elgsituasjon, men en elgsituasjon der man har tid til å svinge unna som i disse testene, ville ikke også 99,999% trø bremsen til bunns?

Handyman

Sitat fra: Jambo på onsdag 29. september 2021, klokken 08:08
Hvis man først skal snakke om en ekte elgsituasjon.....ville ikke også 99,999% trø bremsen til bunns?
Det er nok det riktige svaret ja. Når noe kommer brått på er det refleksene som styrer dersom man ikke har trent mye på en spesifikk situasjon. Refleksen hos de aller fleste er full brems. Derfor kom ABS bremser. Svært få klarte å slippe bremsen for å så å svinge unna.
Disse videoene viser kjøreegenskaper i gitte situasjoner..... ikke en veldig realistisk situasjon for de fleste.
En nødbrems sammen med unnamanøver er nok mest vanlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

De dårlige resultatene til Mach-E i elgtesten (og heller ikke vinduer som løsner) er noe jeg kan se diskuteres på den delen av forumet. Har de kanskje nok andre problemer allerede med teslakilleren..? 
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

pberg

Hele lista over elgtester ligger her:

https://teknikensvarld.se/algtest/

Du må på side 5 av 28 for å komme ned til 75km/t.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA