Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan vi forvente ekstraordinært verdifall på TMY produsert i Kina?

Startet av Dieselgubben, lørdag 10. juli 2021, klokken 09:18

« forrige - neste »

turfsurf

Hvis det er viktig å få bilen raskt, så er det jo bare å legge inn en bestilling og se an hva som skjer. Er man heldig får man prøvekjørt før bilen kommer og. Man taper jo uansett ikke mere enn en tusenlapp om man ombestemmer seg. Trenger vel egentlig ikke tape det heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Contango på mandag 12. juli 2021, klokken 13:54
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 13:12...Samt at det "alltid" er et hav av inventory og angrefrist-biler.
Det har du rett i. Allikevel er jeg mer usikker nå om dagen. Det er mangel på biler, spesielt i USA, og det er forsinkelser på alt mulig.
Enig, men det blir ikke et år+ ventetid som på S,X, Kona, Niro, e-tron og I-pace. Vi snakker 3 måneder max tror jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TimeBandit

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 18:49
Sitat fra: Contango på mandag 12. juli 2021, klokken 13:54
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 13:12...Samt at det "alltid" er et hav av inventory og angrefrist-biler.
Det har du rett i. Allikevel er jeg mer usikker nå om dagen. Det er mangel på biler, spesielt i USA, og det er forsinkelser på alt mulig.
Enig, men det blir ikke et år+ ventetid som på S,X, Kona, Niro, e-tron og I-pace. Vi snakker 3 måneder max tror jeg.
Jepp, men i slutten av september er min Model S utenfor garanti. Etter å ha vært den ulykkelige eier av en mercedes mandagsbil, har jeg lovt meg selv dyrt og hellig at jeg ikke skal sette meg i den posisjonen igjen (eie dyr bil uten garanti). Hadde egentlig gitt opp å rekke å få en model y innen s'en fyller 5 år, men nå øynet jeg et håp og kastet meg over bestillingsknappen. Så, veldig fint om så mange som mulig av dere som har stått på venteliste i årevis utsetter levering/kansellerer 😉
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Rosstopher

Sitat fra: TimeBandit på tirsdag 13. juli 2021, klokken 14:31
Jepp, men i slutten av september er min Model S utenfor garanti. Etter å ha vært den ulykkelige eier av en mercedes mandagsbil, har jeg lovt meg selv dyrt og hellig at jeg ikke skal sette meg i den posisjonen igjen (eie dyr bil uten garanti). Hadde egentlig gitt opp å rekke å få en model y innen s'en fyller 5 år, men nå øynet jeg et håp og kastet meg over bestillingsknappen.

Jeg er i akkurat samme situasjon. Hadde tenkt å kjøpe ventepølse og vente til nyåret med å kjøpe Y, men nå som det faktisk er mulig å få den før september bare kjørte jeg på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Doff på søndag 11. juli 2021, klokken 12:22
På bestillingssiden til Hong Kong oppgis også rekkevidde i WLTP, og der har Long Range med 20-tommere estimert rekkevidde på 542 km WLTP. Det er akkurat samme bil som skal eksporteres til Europa.
Med 19" Gemini bør WLTP for Europautgaven kunne bli enda noen km høyere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PKEllefsen

Usikker på hvor mye dette går i tankene på andre, men noe jeg prøver å finne ut av i forhold til hvordan bilen vil holde seg i verdi er hvor mye kapasitet de faktisk har i forhold til etterspørselen i Europa. Personlig tror jeg det vil ta veldig lang tid før de begynner å sette ned prisene med tanke på hvor lite produksjonskapasitet de har tilgjengelig. I Q2 i kina produserte de 15,000 MY i måneden og ingenting av det ble eksportert. Nå skal de skalere SR produksjon fremfor LR videre samtidig som de må fortsette å mette den kinesiske etterspørselen på LR i tillegg. Skulle de på et vis klare å eksportere 5000-10000 biler i måneden til Europa skal dette fremdeles fordeles på 10+ land også har ventet på Y-en nå i lange tider. Er veldig spent på hvor mange av dem som bestiller nå som faktisk vil få bilen sin levert mellom september og desember.

Det er nok mange som vil vente på den tysk produserte versjonen, men når denne fabrikken med sin beskjedene produksjon det første året skal dekke etterspørselen til hele Europa blir det nok veeldig lange ventelister for å få tak i denne. Med andre ord kan de antagelig komfortabelt holde prisene sine relativt uendret til sent 2022 eller 2023 uten å bekymre seg for at lageret skal bygge seg opp.

Side note: Tror også at når 4680 kommer vil de redusere batteristørrelsen og beholde prisene slik at de kan kombinere utsendelser med 4680 og 2170. Hadde vi fått langt bedre rekkevidde i Europa enn resten av verden vil nok amerikanerne blitt spesielt misfornøyde også tenker jeg

Side side note: Tenker Tesla begynner gradvis å redusere prisene i 2023 og for alvor i 2024. De har mye å gå på i dag, og vil ha veldig mye mer å gå på da. Problemet er vel at regjeringen begynner og gradvis fjerne elbil godene fra 2023 og utover vil jeg anta? Vinningen går vel fort opp i spinningen...
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

jorgenbsk

For meg virker de nye batteriene å være en fantastisk hype.
Fantastisk fordi det vil gi veldig mye bedre egenskaper for batteripakken.
En hype fordi feil på battericeller, enkeltceller eller hele produksjonsserier gjør reparasjon veldig vanskelig.

Jeg vil først og fremst få bil raskt og bruker alle argumenter jeg finner til å gjøre det til riktig valg for meg (confirmation bias).
Føler likevel at greien med strukturelle batterier har fått et ensidig positivt fokus der det ikke er snakk om at man kanskje får bilens versjon av den moderne mobiltelefonen med batteri som er umulig eller ekstremt dyrt å skifte.

Ikke så farlig i garantitiden, kanskje. Etter problemene med Konas batterier ser jeg i alle fall fordelen med å "kun" ha batteripakke å bytte, ikke omtrent hele bilen.

Jeg er kanskje ikke den typiske kjøper, men i min bok, med informasjonen vi har tilgjengelig nå, foretrekker jeg en MIC TMY fremfor en med nye batterier.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA