Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10/16A ladekladd

Startet av blåbil, søndag 29. juli 2012, klokken 23:20

« forrige - neste »

blåbil

Jeg har en bensinbil og en Saxo elbil. Nå er bensinbilen tom for strøm og jeg lurer på om det er problematisk å jumpstarte bensinbilen ved hjelp av elbilen?

Caspar

ELbiler har normalt et veldig lite 12V batteri og det er neppe dimensjonert for å trekke en fosilstarter. Hvis du har andre alterativer burde du velge det.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

sven erik

Om en skal det må ikke vanlig bilen hvære helt tom  men har du en batteri lader er 1 time nokk å samtidig la ladern stå på når du  starter fusk bilen men pass  deg uansett for knall gasen som blir om en ikke har vel batteri

Griffel

Sitat fra: blåbil på onsdag 27. juni 2012, klokken 20:10
Jeg har en bensinbil og en Saxo med elbil. Nå er bensinbilen tom for strøm og jeg lirer på om det er problematisk å jumpstarte ved hjelp av elbilen?
Det ville jeg ikke ta sjansen på, i verstefall risikerer en å skade DC/DC omformeren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

aurba

Den beste løsningen er allerede nevnt, skaff en lader og lad opp batteriet. Den vil du alikevel trenge for å vedlikeholdslade batteriet på fossilbilen når denne ikke er i bruk. Det er vel gode forslag til ladere andre steder på forumet, f.eks. Cetec sine.

Ellers så kan en nødløsning være å lade opp batteriet i fossilbilen ved hjelp av DCDCen i elbilen.
Koble startkabler mellom fossilbilen og elbilen, start opp elbilen slik at DCDCen i elbilen lader batteriene. La elbilen stå i på i noen timer, slå av elbilen og koble vekk startkablene. Du har nå sannsynligvis nok energi på batteriet til at fossilbilen kan starte.
Dette er ikke å anbefale om batteriet i fossilbilen er helt utladet, da dette vil føre til noe nær kortslutning når batteriet kobles sammen med elbilen. Forøvrig så vet jeg ikke hvor følsom DCDCen til Peugeot er, det vet helt sikkert andre her på forumet.
Man bør vita hva man gjør!
Think City 2010, Lithium

hkaspenberg

Forslaget til aurba ville jeg ikke ha forsøkt!

Brenner du DC/DC'en i elbilen er det dyrt og nesten umulig å skaffe ny. Bruk heller litt penger på et nytt batteri i fossilen (dersom det er helt gåent) og en CTEK eller liknende lader.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

Kjøp eller lag en  lighter- ladeledning med lite kvadrat, og lad mellom lighter kontaktene.
Disse kunne en kjøpe i rekvisitaforretninger tidligere.

De ble bannlyst grundig av alle motorjournalister, fordi de påsto at det lille tverrsnittet ville forårsake brann ved startforsøk. Men det var nettopp det lille tverrsnittet som gjorde løsningen genial fordi det hindret farlige strømmer ved feilkobling, og var tilstrekkelig til å gi en rask opplading slik at den "syke" bilen kunne startes.

           NB! Husk å sette inn en 15 A sikring i lighterladeledningen, da knekker ikke
         likeretteren i generatoren ved feilkoblet lighterkontakt.  Senter skal være pluss!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

blåbil

Tusen takk for svar. Det endte med at jeg hadde med meg en batterilader som jeg fikk kobletpå 220v med skjøteledning fra en garasje og ventet til det var nok strøm til at bilen kunne starte. Er glad jeg ikke prøvde å koble bilene sammen. Skal nå se etter lighter lader kabler. Godt råd! God sommer!

elektrolux

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 28. juni 2012, klokken 14:21
Brenner du DC/DC'en i elbilen er det dyrt og nesten umulig å skaffe ny.

Elbilhjelpen.no forsøker til enhver tid å ha slike deler på lager.  ;)

Ryker DC-DC'en er det dyrt nok, men hos oss koster den ikke mer enn 6000 NOK.

Har hørt at Peugeot nå oppgir 6 sifret beløp antakelig i den hensikt å bli kvitt gamle kunder, eller få dem over på ny bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA