Hvilken autopilot ville du kjøpt i dag?

Startet av Vaduz, tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

turfsurf

#30
Sitat fra: geear på onsdag 04. august 2021, klokken 22:30
Dessuten, når den varsler så er det bare å følge med så kjører den gjennom allikevel. Den avbryter ikke.
Det er min erfaring og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 22:26
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:12

I have AP on +10. It's pretty much obligatory or you get lots of frustrated people behind you pushing on your bumper lol.
Doesn't make the slightest difference with Autosteer, since the regulation limitation is restriction in steering torque.
Klart det gjør en forskjell. Reguleringen er 0,3G i svinger, legger du på 10km/t øker G kreftene markant, og bilen må bremse mere for å få ned farten, noe den ofte ikke rekker på +10. virker mye bedre på 0. Men ja, helt håpløst å kjøre på +0.

Ellers var det vel klart for endringer, bl.a til 0,4G, men så stoppet alt med covid.

I agree, but between LOM-Strynefjellet I throttled speed back on AP due to the swingy road. So we were not driving 10km/h above speed limit on those parts with sharp bends anyway. Only on the longer stretches where it was safe to do so. In either case, no matter the speed there now. AP disengages with current steering torque limit.

It's just hopeless and this summer I have pretty much given up on using AP much and mostly just driven AP without autosteer engaged.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#32
Sitat fra: geear på onsdag 04. august 2021, klokken 22:30
Hmm, det med begrensning i g-krefter var et problem på min i noen uker etter det ble innført, men så har problemet gått helt bort. Lurer på om det er noe sånt som én hårnålssving mellom Sandnes og Kristiansand den klager på, og den er anbefalt 40km/t og krappere enn 90 grader. Dessuten, når den varsler så er det bare å følge med så kjører den gjennom allikevel. Den avbryter ikke.

If you meant me? I clearly said E6 south towards Sarpsborg. Sandnes - Kristiansand is E18. I hardly drive there.

And sorry, but at 110 km/h I am not taking my chances to see if AP manages to recover itself. I was already over the line next to the right lane almost hitting the ditch in that bend on the E6. It all went so fast and you just make a split decision to take over and get back into the lane.
Same on the Lom-Strynnefjellet road. AP crossed the middle line when it told me it was going to abort. With risk of incoming traffic from opposite direction, I am not going to take my chances to see if AP recovers itself. Especially not with wife, kid and pets in the car.

It was just never an issue before that OTA update. I also feel that AP reduced speed in much better and more controlled way in sharp bends in earlier versions too than it does today. It just slows down way later and sometimes not at all. So that also might add to the problem.

Maybe there is a difference in behavior with newer AP3.0 cars? As my Model S is AP2.5 hardware, but I am not aware there is. Maybe more likely behavior difference between Model 3 and Model S/X, since the Model 3 is much lighter and more nimble in steering (having lower steer torque and thus not hitting that limit as quickly as our heavy tank of a Model S?) ?
I have had two Model 3 loaners the past year and that car really feels much lighter and more agile in steering and  driving than our Model S, which feels like a sluggish tank in comparison.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Jeg har to Teslaer og begge med standard AP pakke. Slik det er nå er det for meg ikke verdt pengene verken med EAP og slett ikke FSD. Det siste har Tesla oversolgt veldig.
Velger jeg "oppgrader" under appen ser jeg at FSD vil koste 74.000 - for hver bil. Helt uaktuelt om ikke dette vil følge eier i stedet for bil. Akkurat nå 0 i verdi ved videresalg.
Tenker å selge X og erstatte med Y ila neste år siden barna nå har flyttet ut. Kommer neppe å legge noen ekstra kroner utover standard AP.
Kommer det noe nytt og revolusjonerende så betaler jeg for det i ettertid. FSD er nok mye vanskeligere å få til enn Elon trodde.
Off topic warning:
Info til de som tror jeg er fanboy og elsker alt Tesla kommer med. Her ser dere at dere tok feil :)
Men er fortsatt like lei av alle som graver fram skit om Tesla hele tiden.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorEl

EAP til 40k- alt for dyrt..
FSD 20k- helt greit....(fikk jo HW3 pga FSD)
60k samlet....helt på trynet, det kunne jo vært en bil nr2 :-\

Etter kjøp av min bil i 2018, har Tesla forbedret bilen min markant..."gratis"
Kanskje "spanderer" Tesla noe mer til oss med FSD?
Eller drar Tesla ut tiden slik at flest mulig av FSD-eierene selger bilen sin?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Rapid

#35
Ingenting utover standard har noe verdi for meg. Faktisk skulle jeg ønsket at jeg kunne valgt CC noen ganger. (T)ACC ghost braking i fullt dagslys og slutt på all funksjonalitet i snø og regn er ikke bra.

Faktisk så synes jeg Ioniq classic og Ioniq5 har bedre funksjonalitet som standard. Sistnevnte har jo også summon som virker.

JorEl

Jeg har faktisk nesten aldri fantombremsinger lenger.
Kan det være at HW3 har gjort selvkjøringen bedre på dette?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

trykkertor

Sitat fra: Rapid på torsdag 05. august 2021, klokken 11:55
Ingenting utover standard har noe verdi for meg. Faktisk skulle jeg ønsket at jeg kunne valgt CC noen ganger. (T)ACC ghost braking i fullt dagslys og slutt på all funksjonalitet i snø og regn er ikke bra.

Faktisk så synes jeg Ioniq classic og Ioniq5 har bedre funksjonalitet som standard. Sistnevnte har jo også summon som virker.
Det som ødelegger for Tesla er fantombremsingen. Den er langt bedre på å roe ned før svinger, akselerere opp igjen, og cruise control følger mer normal kjørefart i svingete partier. Der jager Ioniq 5 alt for hissig på i krappe svinger. Men Ioniq 5 har fullstendig fravær av fantombremsing som gjør at vi ikke trenger å sitte på "alert"-en med en fot på wattpedalen for å kompensere.

Sitat fra: JorEl på torsdag 05. august 2021, klokken 12:39
Jeg har faktisk nesten aldri fantombremsinger lenger.
Kan det være at HW3 har gjort selvkjøringen bedre på dette?
Tror det kan være enten software-relatert eller sesongen. Har også merket langt mindre fantombremsing siste måneder, og jeg har HW2.5 Model 3.

Motorwatt

De siste årene har det vært haugevis med innlegg om AP/EAP, viskerautomatikk, fantombremsinger, etc med melding om "at nå er den mye bedre", men veldig få av disse har vist seg å være permanente. Etter et par påfølgende oppdateringer faller den ofte tilbake til gamle synder.

At fantombremsing plutselig skal opphøre etter snart 5 år er mildt sagt underlig. Hva har Tesla da drevet med de siste årene? Personlig har jeg null tro på at problemet er løst før vi alle kommer over på "Tesla Vision", og radaren bare blir dødvekt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jeronan

Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. august 2021, klokken 12:53
De siste årene har det vært haugevis med innlegg om AP/EAP, viskerautomatikk, fantombremsinger, etc med melding om "at nå er den mye bedre", men veldig få av disse har vist seg å være permanente. Etter et par påfølgende oppdateringer faller den ofte tilbake til gamle synder.

At fantombremsing plutselig skal opphøre etter snart 5 år er mildt sagt underlig. Hva har Tesla da drevet med de siste årene? Personlig har jeg null tro på at problemet er løst før vi alle kommer over på "Tesla Vision", og radaren bare blir dødvekt.

The problem with Tesla is that they have switched leadership on the AP team several times and with every leadership change they scrapped everything and started over again from scratch.

Like the last 4 years or so, they have rewritten the Autopilot software 3 times I believe. That is why I feel AP has gotten worse and not better.
The best experience I had with AP was back in 2018 with hardly any phantom braking. That summer we drove to Nederland (via Sweden, Danmark and Germany) and back with zero phantom braking. That is 3000 km on AP without issues. After that I feel it has only gone downhill to be honest.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Jepp, fra våren 2018 var AP2 magisk helt til 2019
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. august 2021, klokken 12:53

At fantombremsing plutselig skal opphøre etter snart 5 år er mildt sagt underlig. Hva har Tesla da drevet med de siste årene?

En ting som har skjedd er at jeg som fører har blitt "vant" til hvordan bilen vil cruise control vil reagere i mange situasjoner.
Jeg lurer derfor på om jeg mer eller mindre ubevisst "redder" bilen fra diverse bremsinger da høyrefoten ligger på wattpedalen, og i typiske situasjoner som inn og ut av tunnel, møte lastebil i sving m.m. så legger jeg inn det lille pedaltrykket som gjør at det ikke resulterer i en brems.

Tuxedo

Har nettopp kjørt en uke i Sverige. Autopiloten fungerte som en drøm, i motsetning til de to ukene i Nordland tidligere i sommer. Sannsynligvis en kombinasjon av veimerking og kartdata.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA