Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Lille Bilen, mandag 09. juli 2012, klokken 10:41

« forrige - neste »

Lille Bilen

Hvor mye skal kjøleviftene forran i bilen, som kjøler motor og lader, være i drift?

For et drøyt halvår siden startet viften hver gang bilen ble startet når den hadde stått til lading. Verkstedet fant noen irrete kontakter og dette ble fikset.
For et par måneder begynte viften igjen å oppføre seg på samme vis. Nå ble en føler justert noe og programvaren oppgardert og det fikset det hele.
Men nå har viften begynt å gå igjen. De første dagene bare etter at bilen har kjørt 15-20 minnutter men nå også når den startes rett fra lading. Verkstedet sier dette er normalt (vi har hatt en fin, varm forsommer i Bergen) så lenge den går av etter en stund.

Hva er andres erfaring med disse viftene? Viftene har så høyt turtall at det ikke er tvil om når den kommer i gang.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Go-carter

På det året jeg har eid min gule har viftene gått EN gang. Og de hører man knapt.

På -08 modellen vi hadde, så hendte det at viftene fyrte av noen ganger på sommeren. De bråket helt hinsides, men ga seg raskt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lille Bilen

Ja den bråker veldig på full fart og går mye (men Bergen er en varm by ;D)
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Kjart

Jeg har en zebra think fra 2011, der går viften hver gang vi lader, men kun når temperaturen ute er over 10c, eller at temperaturen  inne under panseret er over 10c (ca.). Viftene kan stå på i inntil 6 timer. Viftene bråker så mye at naboene klager! Jeg antar at denne feilen skyldes en eller annen termostat som "henger seg". Hvis vi tar ut ledningen når vifta går og putter den inn igjen så starter ikke viftene igjen, og resten av ladingen forløper normalt.

R&S skiftet en magnet ett eller annet ifjor, men dette hjalp ikke, nå skal bilen inn til reperasjon hos R&S, og jeg håper de greier å finne ut av feilen!

Vifta går aldri (tror jeg) når vi kjører, kun når bilen er tilkoblet strøm!

mvh
Kjartan
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Lille Bilen

Da har bilen vært inne på verksted igjen. Noen temperatursensorer ble justert og bilen er blitt stille. Kommer problemet tilbake en gang til sa de at de måtte skifte noen deler men fortsatt er alt ok.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA