Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Range extender batteri

Startet av Griffel, torsdag 25. oktober 2012, klokken 22:30

« forrige - neste »

Griffel

I løpet av 2015 skal alle de viktigste fartsårene i Norge være utbygget med hurtigladere for elbiler.
TU:
http://www.tu.no/motor/2012/10/08/om-tre-ar-skal-du-kunne-kjore-elektrisk-gjennom-hele-landet

"Første etappe, mellom Oslo og Svinesund, ble ferdigstilt med åpningen av verdens mest avanserte ladestasjon i Vestby i september.

Hvor neste strekning av Ishavsveien kommer, får vi ikke vite.
Vi avventer evaluering av den første korridoren før vi bestemmer oss. Men vi har kartlagt det meste av Norge og har gjort oss noen tanker, sier Sætrum."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mhagen3

Flott! Få Bergen med i Norge, så skal det bli bra skal du se:)

Øyvind.h

#2
Det skjer virkelig mye innen hurtiglading her i Norge! Utviklingen fremstår som eksponentiell uten at jeg gidder lage statistikk.
Flere land vil nok få ut fingern slik at vi kan reise helelektrisk på tvers av landegrensene, men batterikapasiteten er fortsatt skuffende i kommende biler som Focus, Golf og B-klasse. Den eneste langturbilen jeg ser i umiddelbar fremtid er Model S, og det er ingen billigbil selv om innkjøpsprisen ikke sier alt om kostnadene ved bilhold. Det er viktig at lading på langturer går raskt og unnagjøres i løpet av pausen man ellers ville/burde hatt.

Selv om "Ishavsveien" minner meg om festtalene for mange år siden om "hydrogenveier" som skulle sikre at hydrogenbiler kom seg frem, er forskjellen mellom hydrogen og batterilading åpenbar. Det selges bøttevis av elbiler som er avhengige av dette nettverket, i motsetning til hydrogenveien som ikke akkurat er noen suksess. Antallet elbiler i Norge fortsetter å stige, og har man først gått over til noe elektrisk er det ingen vei tilbake.

http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/2007/12/18/hydrogenveien
http://hynor.no/hydrogenveien
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA