Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannservice og ekspertise nær Trysil ?

Startet av Griffel, torsdag 12. juli 2012, klokken 09:54

« forrige - neste »

Griffel

TU :http://www.tu.no/motor/2012/06/15/annenhver-varebil-kan-kjore-elektrisk

"Vi slår oss på brystet med elbilsatsingen som nesten utelukkende dreier seg om privatbilisme. Andre europeiske land har veldig mange prosjekter gående knyttet til elektrisk varefrakt og logistikk. I Norge har elbiler handlet mer om klima og mindre om lokal forurensning, sier Benjamin Myklebust i Zero.

Han er nå i ferd med å sluttføre den norske delen av en fellesrapport om varebiler i interregprosjektet E-mobility som involverer Danmark, Tyskland og Nederland."

"Ifølge rapporten er det cirka 330 000 lette varebiler med lastekapasitet under ett tonn i Norge.

Basert på tall fra SSB og Leaseplan er anslaget at halvparten av disse bilene kjører under sju mil om dagen, altså innenfor rekkevidden til dagens elbiler."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Dette er da basert på snaue sju mil, altså kan vel vesentlig flere enn bare halvparten kjøre elektrisk  :)

Men fordommer, pris og utvalg ér en utfordring, fremdeles.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Når drivstoffprisene stiger og det (kanskje) blir kjøreforbud for dieselbiler enkelte dager, tror jeg vi snart ser fler elektriske vare/lastebiler.
Ford gjorde jo et halvhjertet forsøk med Transit Connect, som tom. har fratrekk for mva (på lesasing) siden den har grønne skilter (veldig viktig, i følge Lease Plan...).

Økt dieselavgift og økte bompenger kombinert med lade/parkeringsplasser for "elektrske vareleveranser" er vel alt som skal til.
Det skal ikke så mange plasser til før det blir attraktivt å kjøre elektrisk varebil i Oslo sentrum.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA