Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk

Startet av kopbjo, fredag 27. juli 2012, klokken 17:18

« forrige - neste »

Kris

#15
Jeg lader som regel i byen, og hjemme kun hvis jeg må. Og da stapper jeg enkelt og greit 16A ladern inn i en 10A kurs med 20 meter skjøteledning (2.5 mm2). Vet ikke tverrsnittet på husledningen.
Gjør bare dette hvis jeg er til stede og kun på dagtid. Sikringen har gått en gang fordi jeg belastet samme kursen med noe annet.
Skjøteledningen og kontaktene blir ikke varme, men jeg kan kjenne det såvidt på husets ledningsnett. Ledningen i huset ligger åpent og det er kort vei til sikringen, så det er lett å følge med.

Jeg vil ikke anbefale dette til andre, men det funker for mitt bruk.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

kopbjo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. juni 2012, klokken 19:39
10A ladekabel trekker 2300W, dermed går det helt fint.

Jeg klarer ikke helt konkludere på denne (for egen del). Vet noen hvor mange watt en 16A ladekabel trekker?
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

Rio

Sitat fra: kopbjo på torsdag 28. juni 2012, klokken 12:25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. juni 2012, klokken 19:39
10A ladekabel trekker 2300W, dermed går det helt fint.

Jeg klarer ikke helt konkludere på denne (for egen del). Vet noen hvor mange watt en 16A ladekabel trekker?

16 A  x 230 V = 3680 Watt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kopbjo

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 26. juni 2012, klokken 09:50
Ladeefekten på iMiEV er med 16A ladekabel er lavere enn hva kabelen kan levere. Bilens lader tar ca 13,8A ved 16A ledning.

Hmm. Hvis laderen tar 13,8A ved 16A ladekabel, så blir vel effekten 13,8 * 230 = 3174 watt. Kanskje..?

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. juni 2012, klokken 19:39En 16A kurs leverer 3700W

Så da burde jeg altså ha 3700 - 3174 = 526 watt igjen på en 16A kurs når bilen står til lading ..... (?)

Skulle blitt elektriker jeg ....
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

el-snorre

Det er viktig å tenke elsikkerhet ved lading. Bransjenormen blandt elektrikere sier at vedvarende last ikke skal være mer enn 80% av kursens kapasitet. 16A ladekabel vil overstige denne normen for trillingene som trekker 13,8A og ikke minst Leaf som trekker fulle 16A.

Kvaltitetsforskjeller på husholdningskontakter  gjør at det å belaste disse i flere timer med høy effekt ikke er anbefalt, hvor man frykter varmgang. Klemmene i vanlige kontakter tåler faktisk bare 1/2 kg vekt belastning, mens lade kabelen er 3-3,5 kg. Uheldig vektbelastning kan medvirke til varmgang. Varmgang kan gjøre plast og ledninger porøse og sågar svidde. Elsikkerhet er grunnen til at nye biler kun leveres med 10A ladeledning, noe som for de aller aller fleste vil holde om man tenker seg om. Alternativet er å etablere dedikert ladeutstyr.

Mer om sikker lading : http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA