Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snøen og gleden ved elbil er ankommet sørlandet

Startet av janhelge, torsdag 03. januar 2008, klokken 22:19

« forrige - neste »

janhelge

Jeg har den siste tiden hatt problemer med å få ladet min Think innenfor et 8-timers tidsvindu. Dette har falt sammen med relativt lav temperatur her i Oslo. Jeg har begynt å lure på om streng kulde vil føre til lengre oppladingstid for NiCd batterier. Såvidt jeg har forstått er oppladingen av NiCd-batterier en kjemisk prosess som ikke avgir varme (en sk. endoterm kjemisk prosess) - i alle fall i nederste del av ladekurven (første oppladingstiden). Det jeg da går ut i fra er tilfellet, er at den kjemiske prosessen som finner sted ved oppladingen nødvendigvis går langsommere som en følge av at temperaturen er lavere. Generelt regner man vel med at en kjemisk prosess går halvparten så raskt dersom temperaturen senkes 10 grader Celsius.

Ved lading av blybatteri tror jeg det er slik at prosessen i seg selv fører til en viss varmeutvikling, og at oppladingen av et blybatteri derfor ikke er like følsom for lave temperaturer. (Er dette riktig?)

Hva mener elbil-folket om denne teorien om at streng kulde fører til økt ladetid for NiCd-batterier?

I alle fall måtte jeg skru over på 16A lading for å kunne lade opp hva som svarer til ca 50 km kjøring innenfor 8 timers ladetid. Jeg er kjent med at det i utgangspunktet er uheldig å benytte 16A lading på Think da dette kan føre til varmgang i enkelte komponenter. Imidlertid antok jeg at faren for varmgang ville være betydelig redusert da det var såvidt kalt i været. For å få litt mindre dårlig samvittighet for varmgang, har jeg kveilet opp noen meter av skjøteledningen. Jeg tror at det vil føre til en viss reduksjon av spenningen og derved redusere varmgangen noe. Er det noen som har synspunkter på dette? - Vil en oppkveilet skjøteledning føre til redusert spenning (redusert effekt) inn slik at det blir litt mindre varmgang?

Jeg vil imidlertid ikke anbefale folk å skru over på 16A lading - Jeg erfarte at sikringen til interface-boksen gikk. (Se annen tråd på dette forumet). Av grunner jeg ikke forstår, er denne sikringen bare 15A-kvikk, og risikoen for at denne sikringen går når det benyttes 16A lading er vel da ganske stor. (Burde ikke dette vært en sikring som er mer enn 16A når dette tross alt er dimensjonerende kapasiteten?)
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Topp spenningen på NiCd batteriet stiger når temperaturen synker. Dette er noe jeg regner med at laderen kompenserer for. Det er nok riktig at det tar lenger tid å lade når det er kaldt. Når NiCd batteriet lades blir det varmt. det er derfor kjølepumpen går på og viften etter hvert om de blir mer varme. De blir også varme ved bruk. Er det kaldt ute som nå reduseres denne varmeutvikling naturlig nok.

Jeg vil råde deg til å kveile ut all ledning. Det kan bli brann! Med 16A gjennom skjøteledningen blir den nok litt varm selv uten kveil. Er den i en kveil får du en spole av det og den kan bli meget varm og smelte og til og med ta fyr. Jeg vil tro du vil sette mer pris på peiskos og levende lys nå til jul, enn en brennende ledning (det lukter ikke godt).
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

At ladetiden øker pga øket spenning i kulde...
I så fall dreier det seg om minutter, ikke timer.
Men dersom kjøleviftene på laderen ikke virker, vil laderen redusere effekten når laderens temperatur stiger.  Da kan  det bli timer. Lytt etter kjøleviftene!

Kjøp et wattmeter hos Clas Olsson, artikkelnr 32-3760 eller 36-2897, de viser også ampere fra nettet.

Lading på pos. 15 A vil redusere levetiden på laderen og sikringen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Oppkveilet ledning vil redusere spenningen, men ikke strømmen. Og det er strømmen som lager varme.
Bruk tykk kort kabel, og sett bryteten i pos 10A.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Og, i streng kulde kan spenningen synke pga øket belastning på nettet.
Da vil også ladetiden øke.
Laderen trekker 9,9 eller 13,9 ampere fra nettet avhengig av bryterens stilling.
Utstrømmen vil avhenge av laderens innspenning. Laderen sperrer dersom innspenningen er over ca250volt.

Ved lang avstand, og tynn kabel fra sikring til ladeinntak,vil det derfor ikke være noen særlig forskjell på ladetiden på 10 og 15 A, fordi ladestrømmen synker pga større spenningsfall.

Henning. 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#5
Jeg har ikke merket noen forskjell. Det er trolig en annen årsak, JanHelge. Kanskje lavere nettspenning der du kobler deg til.

Jeg har laget en tabell for ladetid på gjenværende energiprosent. Bruker koblingsur og avbrutt lading. Avbryter ladingen ved ca 10Ah overladet og leser av med diagnoseinstrumentet for hver lading. Forskjellen nå med -5 - -10o er mindre enn unøyaktigheten i det mekaniske koblingsuret sammenlignet med +20o i garasjen.

Er enig med andre poster: Ikke kveil opp ladeledningen for noen som helst grunn. Det blir en spole i serie med laderen. En spole gir stigende motstand med stigende frekvens. Laderen er en avansert type som hakker opp nettspenningen for å redusere den til batterispenning. Hakkefrekvensen er myyye høyere enn 50 Hz og virkningen av spolen din er myyye større enn om du bare belastet med en 2300 watt panelovn. 2300 watt er det laderen belaster med i 10A posisjon. Det er en anselig effekt (en kraftig panelovn er 1500 watt) og ikke noe man "leker" med.

Ikke alle har utdannelse innen støm og elektronikk. Dersom man følger de enkle anvisningene i instruksjonsboka er man på den sikre siden. Der står det:
La alltid ladekabelen være fullt utrullet under lading. Dette reduserer muligheten for overoppheting og mulig brann. Unngå bruk av skjøteledning hvis mulig og bruk aldri skjøteledning innkapslet i rull.

Defa-kabelen finnes i 2,5 m, 5 m, og 10 m lengder. Trenger du 10 meter så kjøp en 10 meter kabel fremfor å skjøte på en 2,5 meter.

Den lille kontakten som plugges inn i Th!nk varer ikke evig. Når den blir svartbrent etter 2 - 3 års bruk så bytt ladekabelen før den smelter sammen med den i bilen, for da blir det enda dyrere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Litt tilleggsinfo etter egen erfaring:

Laderen i Th!nk regulerer strømforbruket på primærsiden (nettsiden). Den trekker altså 10A vekselstrøm i "10A" posisjon på bryteren på dashbordet. (Kan godt hende det er 9,9A slik Henning skriver). Batteristrømmen kan være +15A når nettspennignen er 230VAC. Laderen fungerer ned til 190VAC nettspenning, men da kan batteristrømmen være nede i +12A. Da tar det lengere tid å lade 100Ah.

Laderen har temperaturbeskyttelse; den slutter å lade når temperaturen i laderen (måles på 3 steder) blir for høy. Laderen kan også få beskjed fra BMS (Battery Management System) om å stoppe ladingen fordi batteritemperaturen er for høy.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

So jeg skrev på en annen post, laderen er ganske flink til å begrense inntaks strøm til å med varme apparat er på fullt,med tenning på, og 16(13) Amperes lading er i gang. Effekten ikke overstiger 16 A og synker fort ned noe.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

janhelge

Takker for alle gode svar. Jeg forsøker meg med en liten oppsummering:

Antagelig har ikke kulde i seg selv noen signifikant virkning på ladetiden, men det er mulig at andre forhold, såsom redusert nettspenning (220V-nettet) kan øke ladetiden. Det er også lett å glemme at kalde veier/saltslaps/bruk av varmeapparat og oppvarming av bakrute også fører til økt strømforbruk per kjørt distanse og derved lengre ladetid.

Oppkveiling av ledningen er ikke noe sjakktrekk for å redusere inntaksstrømmen. En oppkveilet ledning vil føre til et spenningstap, men ikke føre til redusert ladestrøm. Laderen vil kompensere for lavere effekt på innsiden, og virkningen av skjøteledningskveilen er kun varme for kråkene.

Vår kjære Think er i virkeligheten ikke dimensjonert for å bli ladet på 16A. Den bør som hovedregel lades på 10A.
Først Th!nk, men nå iMiev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA