Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think Classic rangsjert som årets værste kjøp, og bilen uten framtid

Startet av dissern, onsdag 18. april 2012, klokken 17:40

« forrige - neste »

dissern

Jeg vasket bilen i dag og la merke til flere små flekker spredt over hele bilen. Disse små flekkene lot seg ikke fjerne av Prickbort avfetting, men med litt krafsing med neglen så løsnet smusset med litt merke igjen på lakken. Flekkene har rustfarge. Jeg har ikke sett dette tidligere, men så har jeg ikke hatt hvit bil før heller. Har dette virkelig noe med rust å gjøre?

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Elmo

Tror det du beskriver er at du har fått jernfilspon på bilen. Når de ruster så ser det ut og oppfører seg sånn.
Jeg har hatt samme fenomen på min hvite PSA etter bytte av frontrute. Det hadde pusset bort rust langs lista, og masse jernfilspon hadde satt seg fast i lakken på panseret.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aspiranten

Det finnes ett giftig kjemikalie for alt... ihvertfall når det gjelder bil.

Iron X
er stoffet du trenger. Men det er så sterkt stoff at det flekker lakken litt så bør kun gjøres i forbindelse med polering. Du kan også bruke clay. Det er en slags form for kitt som du drar over lakken sammen med ett smørende middel (som oftest quick detailer). Etterhvert som asfaltrester, piggstøv og jernspon samles opp i kittet så baker du det inn i deigen. Denne metoden lager mikroriper i lakken og det anbefales også her maskinpolering etterpå.

Fjerning av jernspon og maskinpolering gjøres når man bytter om til sommerdekk, etter påske. Vask bilen i solsteken og nyt  :)

http://www.youtube.com/watch?v=VnnYFmWf2QI&feature=related


OG IKKE SVAMP SLIK DE GJØR I FILMEN!  ;)
Nissan Leaf

dissern

Clay er supert, det er en del av rutinen ved vask, rens og polering :)

Men disse prikkene er spredd over hele bilen og å gå over hele den lakkerte flaten med clay frister absolutt ikke. Kanskje ScratchX på poleringsmaskin klarer å ta det. Men hvor kommer dette jernfilsponet fra??
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

#4
Piggdekk og bremsepartikler, for det meste  :)

Har det på audaen min og sidene på den blir helt rosa når jeg tar på ironx!  :)

Men dersom du parkerer på en togstasjon eller nær en toglinje kan tog også gi "litt" jernstøv.

http://www.detailersclub.no/_/artikler/carpro-iron-x-rydder-opp-etter-vinteren-r58

http://i1227.photobucket.com/albums/ee423/mighty82/IMG_2310.jpg

Sitat
Bruksområde til Iron X er på karroserideler og felger, her er det alltid viktig å få fjernet mest mulig av partikler fra lakken før en setter i gang med noe vask/korrigering, Iron X fjerner partikler som ikke vanlig afetting eller clay fjerner, så produktet falt fort inn i kategorien: - hvorfor har jeg ikke kjøpt denne her før

Personlig synes jeg SwirlX ikke fungerer noe særlig... Kjøp deg 3M grønn, gul og blå og sleng på maskinen, så kan du kjøre på med ekte ripefjerning, lett som en plett.

Nissan Leaf

AreGar

For mer omfattende instrkusjoner kan du gjerne sjekke www.detailersclub.no/forum .
Forøvrig er jeg ikke enig i at man trenger maskinpolering etter bruk av Iron-X.
Iron-X spiser opp det meste av metallpartikler og er gull verd et par ganger i året.
Er anbefalt å legge ny voks etter man har brukt Iron-X om man har voks på bilen da det er relativt sterkt.

Swirl-X er vel beregnet for håndbruk og dermed ikke så lurt å ta med maskin..

Aspiranten

Du har helt rett Are, jeg husket feil der. Det er ett år siden sist jeg brukte IronX en gang- for første gang  :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA