Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde og batterikapasitet

Startet av Kvein564, tirsdag 12. juni 2012, klokken 14:11

« forrige - neste »

Kvein564

Lurer litt på hvor mange av dere som bruker EVSE kabelen, (som følger med leaf'en) til "vanlig" lading.
Jeg har bare brukt den 2 ganger. En gang på elbil parkering for å "teste" nøkkelen til ladestasjonen. og en gang da vi var på besøk hos familie.

Ser i instruksjonsboka at den skal kun, (eller var det "kan"?) brukes til nødlading. Hva er da definisjonen på nødlading?? Er det da ikke bra å bruke den kabelen? Hvis den lader med 10amp må vel det være bedre for batteriet i lengden ville jeg tro?

Hos forhandler sa de at man ikke trenger hjemmelader men at det anbefales.
Jeg har kjøpt hjemmelader, først og fremst for å slippe å dra ut ledningen fra bilen hver gang den skal lades. Og at batt. lades kjappere.

Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Lars C. Krogenæs

At EVSE'n som følger med bare er til "nødlading", er en ren ansvarsfraskrivelse fra Nissan. Du kan godt bruke ladekladden så ofte du vil. Ladekladden er god nok i massevis.

Det usikre momentet når det gjelder lading, er hvordan ledninger og kontakter frem til EVSE'n er. Er det et nyere anlegg med 16amp kurs, er ikke dette noe problem. Lader du på et gammelt elektrisk anlegg på 10amp utnytter du kablene 100% over tid, som vil kunne gi varmgang og dermed være brannfarlig.

Bruk sunn fornuft, og dette går bra!

Se også: http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Jeg har utelukkende (med unntak av den ene gangen jeg testa hurtigladeren i Ålesund) bare brukt den medfølgende kabelen. Men jeg kommer no til å kjøpe en fastmontert 16A lader hjemme etterhvert, nettopp for å slippe å fiske ut og inn den kabelen stadig vekk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Bruker utelukkende kabelen som fulgte med iOn'en på 16A stikket i garasjen som har ladet elbiler siden 2001. Før dette hadde jeg ikke garasje og brukte skjøteledning. Aldri hatt noen varmgangsproblemer, men så har jeg alltid ladet på 10A.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Jeg bruker også kabelen, i snitt annenhver dag.
Har sjekket at ikke ledniger/kontakter blir varme i garasjen -og er nøye med å avlaste kontakten ved å henge opp "kladden".

Har ladet elbil i garasjen i snart åtte år, så jeg er ikke redd for varmeutvikling :)

Jeg har også ladet elbil (P106) med 10meter skjøteleding uten varmeproblemer...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 24. mai 2012, klokken 12:38
Har ladet elbil i garasjen i snart åtte år, så jeg er ikke redd for varmeutvikling :)

Er det ikke over tid klemmene i shucko-kontakten kan bli slappe og forårsake varmgang da? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: cra på torsdag 24. mai 2012, klokken 12:49
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 24. mai 2012, klokken 12:38
Har ladet elbil i garasjen i snart åtte år, så jeg er ikke redd for varmeutvikling :)

Er det ikke over tid klemmene i shucko-kontakten kan bli slappe og forårsake varmgang da? ;)


Joda, hvis de i utgangspunktet er slappe, eller korroderte e.l. Jeg har ikke hatt noe problem med mitt stikk på 11++ år.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. mai 2012, klokken 12:53
Joda, hvis de i utgangspunktet er slappe, eller korroderte e.l. Jeg har ikke hatt noe problem med mitt stikk på 11++ år.

Har ikke sett det i praksis jeg heller - i alle fall ikke på de mer moderne som har jording. Der støtter jo dybden på kontakta opp rundt støpselet, slik at det blir mindre sideveis bevegelse. Har noen originale kontakter igjen i huset (fra midten av 50-tallet) som er litt slappe, men de bruker vi ikke. Får vel skifte dem just in case ved neste høve. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: cra på torsdag 24. mai 2012, klokken 12:58
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. mai 2012, klokken 12:53
Joda, hvis de i utgangspunktet er slappe, eller korroderte e.l. Jeg har ikke hatt noe problem med mitt stikk på 11++ år.

Har ikke sett det i praksis jeg heller - i alle fall ikke på de mer moderne som har jording. Der støtter jo dybden på kontakta opp rundt støpselet, slik at det blir mindre sideveis bevegelse. Har noen originale kontakter igjen i huset (fra midten av 50-tallet) som er litt slappe, men de bruker vi ikke. Får vel skifte dem just in case ved neste høve. :)

Jeg opplever gamle kontakter litt stramme, siden de er laget for en pinne på et eller annet tomme-mål, mens dagens pinner er litt tykkere.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Aspiranten

Har kun ladet med den medfølgende ladekabelen siden november 2011. Ingen problem. Fruen er sjefen for det lokale eltilsynet og vårt aldrende 10A anlegg fra 80 tallet + 10A kladd har tommel opp fra hennes side.  :)

Men for enkelhets skyld har vi gått til innkjøp av fast ladekabel 16A og skal legge opp ny 16A ledning og sikring til denne. Raskere lading er eneste motivet bak dette.
Nissan Leaf

eivisa

Bruker kun medfølgende kabel. Har kjørt over13000km no.
Forrige elbil jeg hadde (kjørte 171000km med den), brukte jeg 16a ladekabel i 10år stort sett i samme kontakt nesten hver dag(16A kurs). Ingen problemer. ;)
Har ikke behov for noe hurtigere lading til min bruk.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

masae

Har en 16 amp EVSE jeg har i bilen og bruker når jeg skal lade mens jeg er på farten, mens 10 amp EVSEn som fulgte med bilen henger fast i garasjen koblet i et 16amp stikk.
Bruker altså kun EVSE-kabler til lading, og har null problemer med det. Han som solgte meg Leafen hos BNH nevnte ikke mulighetene for kjøp av hjemmelader en gang.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Rasmus.B

I USA er kladden også 10A, men spenningen er jo kun 120V. Dermed så lader den med halvparten av effekten til en europeisk versjon. Derfor kaller Nissan kabelen for en trikkle charger og mener at den kun er egnet til nødbruk. En fastmontert ladestasjon i USA kobles til 240V og leverer 16A. Det blir jo som natt og dag. Men for oss her i Norge så holder det for de aller fleste å bruke kabelen som følger med. Jeg har kjøpt en bøyle hos Clas Ohlsson som er beregnet til å kveile opp kabel på, som jeg har hengt opp på veggen. Der ligger ladekladden fint, og det er bare å kveile opp kabelen når den ikke er i bruk.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Kvein564

Ok så hvis jeg skal bruke EVSE kabelen så bør jeg bruke det på nyere 10 amp kurs...eller aller helst 16 amp hvis jeg forstår rett. Greit. Nå blir nok ikke det noe problem når jeg står parkert hjemme, men greit å vite uansett når jeg er ute på tur..

Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av en skjøteledning også, i tilfelle jeg ikke kommer nær et stikk når jeg er på tur.

...dere som har peiling, er denne god nok??

http://www.jula.no/skjoteledning-10-m-ip44-403152
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

mariowing

Sitat fra: masae på torsdag 24. mai 2012, klokken 13:43
Har en 16 amp EVSE jeg har i bilen og bruker når jeg skal lade mens jeg er på farten, mens 10 amp EVSEn som fulgte med bilen henger fast i garasjen koblet i et 16amp stikk.
Bruker altså kun EVSE-kabler til lading, og har null problemer med det. Han som solgte meg Leafen hos BNH nevnte ikke mulighetene for kjøp av hjemmelader en gang.

Sånn har jeg også gjort det. Fordelen er jo også at den 10 amp saken står "fast" i kontakten i garasjen så eventuell slitasje av å ta ledningen inn/ut er minimal. Trenger jeg ekstra futt fordi jeg f.eks. skal kjøre langt på kvelden så bytter jeg til 16 amp kladden og lar den stå i "mens jeg spiser middag". Den lader jo tross alt 60% fortere... 1 time lading på 16 amp gir 3,6 kw som igjen tilsvarer minst to mil kjørelengde på denne årstiden. Så da vil tre timer lading mens jeg spiser og legger ungene gi meg 6 mil kjørelengde. Med 10 amp ville jeg fått i overkant av 4 mil på samme tiden.

Har også en 2,5 kvadrat skjøteledning liggende i bilen sammen med 16 amp'en i tillfelle jeg må lade en eller annen gang og jeg ikke kommer nærme nok ladepunktet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA