Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Speildeksel

Startet av Lynvingen, mandag 11. juni 2012, klokken 22:47

« forrige - neste »

Lynvingen

Trenger å kjøpe 3 stk. G og 1 stk. D til en P106.

Noen som har noen å selge? eller vet om noen?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

hens

Ved skift av enkeltblokker må kapasiteten på alle blokkene kontrolleres.
Hvis ikke ender du med å benytte resten av sommeren under bilen, med batteripakker ut og inn.

Til dette trenger du utstyr til å lade ut og måle kapasitet på enkeltblokker, dvs en Fysisk STOR  motstand med verdi 2-3 ohm som tåler 40-60 A utlading. Et amperemeter eller helst amperetimeteller.

Alle batteriene lades fullt opp, sammenkobles og tilkobles motstanden. Så måler en spenningen på hver blokk hvert kvarter inntil spenningen nærmer seg 6 volt, da økes hyppigheten slik at en unngår reversering.

Avbryt når spenningen nærmer seg 5 volt på dårligste blokk.
Strømmen X tiden gir da kapasiteteten  på dårligste blokk. Hvis det er avvik mellom blokkene må en mosjonere de dårligste blokkene og prøve igjen.
Blokker med mindre enn 90 Ah kan regnes som defekte. De vil gi opp i nær fremtid.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynvingen

Takk for tips, regner med at det er noe sånt Elbilmek har gjennomført :)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Lunde

#3
En "litt" Steinalder metode å måle kapasiteten på. Spenningen synker jevnt og trutt under utladningen og på en fast motstand synker strømstyrken (ampere) og effekten.

Det er vel mange der ute som har diagnoseutstyr som kobles mot PC og gir resultatet i klartekst i tillegg til utladningskurve.
Jeg lader batteriene helt ut først for å sikre meg mot uballanse i batteriet. Hvilspenningen bør krype opp over 5V på egenhånd før jeg lader de til 100% + Når det gasser heftig avslutter jeg ladingen fyller vann og kjører en test med 70A belastning.
Ikke uvanlig at de tester langt over 100Ah (110-112) men oftest rundt hundre pluss minus.

Jeg er selvsagt helt enig i at like "barn" leker best, men om ulikhetene ikke er for store kan det gå bra om man er litt oppmerksom og fyller vann ofte nok. Det er dessverre ikke lenger mulig å unne seg luksusen med å sikre seg 100% like blokker (om det noensinne var mulig) Derfor må man ta til takke med det man finner som er nesten like.

Jeg har endel D celler, ingen G tror jeg...
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lynvingen


Denne er ikke lenger gyldig, har fått tak i batterier! (+robometer!)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA