Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10.000,- tapt hvert år resten av livet for hvert tiår med dieselbruk

Startet av 19quiz76, mandag 18. juni 2012, klokken 14:53

« forrige - neste »

19quiz76

Hva syns folket om dette objektet? Frister jo med denne type uttalelser: "her er alt som er risikofylt med think og elbil enten byttet eller overhalt med garanti fra RS i løpet av siste år", men siden jeg har nøyaktig null peiling hører jeg med ekspertisen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35088152

Setter stor pris på feedback, ettersom kjøp av elbil forhåpentligvis ligger bare et par måneder frem i tid, og kompetansen som sagt ligger godt under pari ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Go-carter

Vet ikke noe spesielt om den bile, annet enn at den har ligget ute en stund. Også er det jo EU-kontroll om en mnd på den.

Ser ut som en grei bil til grei pris. Det eneste som kan ryke er evt. batteriet, men det er vel forhåpentligvis i grei stand :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Jeg ville nok ha vurdert http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33150847 før denne. Dette forsåvidt av flere grunner, men de viktigste:
- ikke batterileasing - penger spart, samt at du, basert på meldingene her på forumet, ikke nødvendigvis får hjelp selv om du leaser
- Moveabout vil gjennomføre NAF-test og fikse alt som trengs før du får bilen. Dette betyr mindre sannsynlighet for uforutsette kostnader knyttet til EU-kontroll mv.
- kjørt litt kortere

hma

#3
Jeg ser at selger av den røde ny-Thinken skriver "ikke kjøp Think uten siste generasjon PCU".

Jeg nevner for ordens skyld at dette er en norskprodusert modell som har såkalt "gen1" PCU.
Siste generasjons PCU er strengt tatt "gen2" PCU som er levert på de aller fleste finskproduserte modellene.
Det selger trolig mener er at hans PCU inneholder siste revisjon av reparasjoner.

Bilen ser fin og grei ut og har nok mange mil med kjøring forran seg. Prisen er det ikke noe å si på.

Jeg vil anbefale at du:
- Sjekker at bilen er tørr innvendig (ikke lekasjer fra soltak)
- Få utskrifter fra batteriets feilkoder fra R&S (samt øvrige parametere).
- Får EU-kontroll utført
- Sjekker at det ikke lyser noen feillamper, verken på dashboardet eller på ladekladden).

Når det gjelder rekkevidde så er det kjent at de tidligste versjonene/årsmodellene går lengre enn senere modeller, men det kan gå på bekostning av batterilevetid eller utgjøre en risiko for batteriet.

Jeg fraråder å tøyle rekkevidden og vil anbefale å legge deg til vane moderat effektuttak, dvs ikke kjør med full gass over lang tid.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

19quiz76

Sitat fra: jahnarne på torsdag 31. mai 2012, klokken 07:49

- ikke batterileasing - penger spart, samt at du, basert på meldingene her på forumet, ikke nødvendigvis får hjelp selv om du leaser
- Moveabout vil gjennomføre NAF-test og fikse alt som trengs før du får bilen. Dette betyr mindre sannsynlighet for uforutsette kostnader knyttet til EU-kontroll mv.
- kjørt litt kortere
Takk, Jahnarne - skal ta med denne i vurderingen, gode innspill :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Sitat fra: hma på torsdag 31. mai 2012, klokken 16:17
Jeg ser at selger av den røde ny-Thinken skriver "ikke kjøp Think uten siste generasjon PCU".

Jeg nevner for ordens skyld at dette er en norskprodusert modell som har såkalt "gen1" PCU.
Siste generasjons PCU er strengt tatt "gen2" PCU som er levert på de aller fleste finskproduserte modellene.
Det selger trolig mener er at hans PCU inneholder siste revisjon av reparasjoner.

Bilen ser fin og grei ut og har nok mange mil med kjøring forran seg. Prisen er det ikke noe å si på.

Jeg vil anbefale at du:
- Sjekker at bilen er tørr innvendig (ikke lekasjer fra soltak)
- Få utskrifter fra batteriets feilkoder fra R&S (samt øvrige parametere).
- Får EU-kontroll utført
- Sjekker at det ikke lyser noen feillamper, verken på dashboardet eller på ladekladden).

Når det gjelder rekkevidde så er det kjent at de tidligste versjonene/årsmodellene går lengre enn senere modeller, men det kan gå på bekostning av batterilevetid eller utgjøre en risiko for batteriet.

Jeg fraråder å tøyle rekkevidden og vil anbefale å legge deg til vane moderat effektuttak, dvs ikke kjør med full gass over lang tid.

Hilsen
Håkon

Takk for veldig gode råd, Håkon - greit å få klarhet i dette med pcu-versjoner.

Et par oppfølgingsspørsmål:
- Hvis jeg får se utskrift av batterifeilkoder, hvordan nyttiggjøre meg informasjonen den gir?
- Er soltakmodellene særlig plaget med lekkasjer? Tenker da også på i min eietid.
- En stund vurderte jeg eldre Think, og ble anbefalt å se etter biler med batteriovervåking. Er dette behovet eliminert med Zebra-batteriene?

Ellers takk for alle tilbakemeldinger, uvurderlig kunnskap for oss som er på vei inn i elbil-universet :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

hma

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:50
Et par oppfølgingsspørsmål:
- Hvis jeg får se utskrift av batterifeilkoder, hvordan nyttiggjøre meg informasjonen den gir?
- Er soltakmodellene særlig plaget med lekkasjer? Tenker da også på i min eietid.
- En stund vurderte jeg eldre Think, og ble anbefalt å se etter biler med batteriovervåking. Er dette behovet eliminert med Zebra-batteriene?
- Jeg har ikke mye erfaring med batterifeilkoder, men man kan lese ut om noe er galt med batteriet, f.eks om noen celler ikke fungerer.

- Jeg har sett/hørt om noen eksempler på soltakbiler hvor takplasten har sprukket med den følgen at vann trolig trenger inn. Tror ikke dette trenger å være et gjennomgående problem, så det må man vurdere fra objekt til objekt.

- Eldre Think har en type batteripakke hvor man ikke har tilgang på enkeltceller, som er satt sammen av 19 enkeltbatteri bestående av 5 celler per batteri. Originalt gir ikke bilen noe informasjon om spenning til førereren. Et Nikometer vil gi informasjon om totalspenning under kjøring, et Robometer vil sammenligne to halvdeler av batteripakken og gi alarm ved avvik, mens PakTrakr vil gi uavhengig informasjon om samtlige 19 batteri i pakken.
På en ny-Think får heller ikke føreren informasjon om pakkespenning eller cellespenning under kjøring, men disse verdiene er altså tilgjengelig via diagnoseverktøy.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

19quiz76

Sitat fra: hma på fredag 01. juni 2012, klokken 09:39
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:50
Et par oppfølgingsspørsmål:
- Hvis jeg får se utskrift av batterifeilkoder, hvordan nyttiggjøre meg informasjonen den gir?
- Er soltakmodellene særlig plaget med lekkasjer? Tenker da også på i min eietid.
- En stund vurderte jeg eldre Think, og ble anbefalt å se etter biler med batteriovervåking. Er dette behovet eliminert med Zebra-batteriene?
På en ny-Think får heller ikke føreren informasjon om pakkespenning eller cellespenning under kjøring, men disse verdiene er altså tilgjengelig via diagnoseverktøy.

Ok - er dette diagnoseverktøyet allerede montert og medfølger, eller kjøper man det og monterer selv?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jahnarne

Nei. På den nye Thinken må du p.t. til et autorisert verksted. Dette kan  Når det er sagt har både Go-carter og jeg satt oss på liste for kjøp av diagnoseverktøy fra USA. I tillegg jobber BauDemo med et Nikometer også for de nye bilene, men dette er pt. litt i det blå.

hma

For å diagnostisere BMI/Zebrabatteriet kan man benytte disse kablene:

- PCAN-USB IPEH-002021 http://www.peak-system.com/Produktliste.32+M5c6d753fe9e.0.html?&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=6&tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=16
- CAN to OBD2 Cable http://gridconnect.com/obd2-cable.html

Software må enten utvikles eller skaffes. Merkeverkstedene benytter noe som heter Zebra Monitor.

For diagnose av PCU benyttes egen kabel og tilhørende SW. Resterende ECU'er (GEM, PATS, RAC, airbag ECU, ABS, CDCM) diagnostiseres via egen HW/kabel med tilhørende SW.

Det er vist til i andre tråder om at blant annet Bosch KTS 550 diagnoseverktøy også kan lese ut data.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

19quiz76

Ok, såpass! Ante ikke at elbil-eiere trengte såpass omfattende diagnoseutstyr og kunnskap for å drifte bilene sine, men heller det enn å havarere med panke batterier ;)

Er det relativt enkelt å montere/benytte dette utstyret, eller må man ha mellomtekniker'n? Hva med totalprisen på herligheten?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

hma

#11
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 01. juni 2012, klokken 15:16
Ante ikke at elbil-eiere trengte såpass omfattende diagnoseutstyr og kunnskap for å drifte bilene sine, men heller det enn å havarere med panke batterier ;) Er det relativt enkelt å montere/benytte dette utstyret, eller må man ha mellomtekniker'n? Hva med totalprisen på herligheten?
Man trenger ikke anskaffe dette utstyret selv, original sw er heller ikke offisielt tilgjengelig, så det enkleste kan være å utføre disse testene hos et Think-verksted slik som Røhner&Selmer Sandvika eller Melhus Bil Trondheim. De er fortsatt forpliktet til å drive support i ytterligere 4 år (som jeg har hørt).

Dog mener jeg at det må være av Think sin interesse (i alle fall det som er igjen av selskapet), at deres kunder er i stand til å holde liv i bilene, og at kompetanse overføres til entusiastene.

Alle eiere av øvrige nye elbiler trenger ikke gå til anskaffelse av slikt, med mindre man er entusiast og ønsker å utføre service/vedlikehold på egen hånd. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Mange gode svar her.

Vil bare kommentere uttalelsen "automatgerkasse" i første annonsen; det er ikke gearkasse i vanlig betydning i Th!nk, men bare ett gear. Motoren snur retning i revers.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jahnarne

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 01. juni 2012, klokken 15:16
Ok, såpass! Ante ikke at elbil-eiere trengte såpass omfattende diagnoseutstyr og kunnskap for å drifte bilene sine, men heller det enn å havarere med panke batterier ;)

Er det relativt enkelt å montere/benytte dette utstyret, eller må man ha mellomtekniker'n? Hva med totalprisen på herligheten?

Skal være enda tydeligere enn HMA: for den jevne elbilbruker trengs ikke annet enn det som følger med bilen på Thinks nye utgave. På den gamle utgaven fra begynnelsen av 2000-tallet hadde du ingen indikasjoner på hvor mye strøm du trakk ut av batteriene med det resultat at mange rett og slett har kjørt pakkene ihjel. Det er denne informasjonen f.eks Nikometer eller Robometer gir deg. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA