Hovedmeny

Justere ladehastighet i app

Startet av eadie, onsdag 30. desember 2020, klokken 10:03

« forrige - neste »

eadie

Noen kan sikkert arrestere meg, men mener at man på Model S kan justere ladehastighet i appen underveis i en ladeøkt, mens man på Model 3 ikke kan det, men må istedet sette ladehastighet/strømstyrke på skjermen i bilen istedet?


----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

jorgenask

Sitat fra: eadie på onsdag 30. desember 2020, klokken 10:03
Noen kan sikkert arrestere meg, men mener at man på Model S kan justere ladehastighet i appen underveis i en ladeøkt, mens man på Model 3 ikke kan det, men må istedet sette ladehastighet/strømstyrke på skjermen i bilen istedet?

Ja har ikke sett noe mulighet for dette i appen, desverre.
Skulle også gjerne sett en mulighet for å endre/aktivere/deaktivere scheduled departure eller hva det heter i appen.

Contango

Det er det samme for alle typene. Kan ikke justres i app. Helt enig i at det hadde vært en fordel om det gikk an.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RuneW

Har også savnet dette. Hva er det de drøyer med?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tom

Hvorfor treger dere dette? Bare lurer...

eadie

Er vel mere at det er forventet, når man har app tilgang til bilen, å kunne schedule lading, sette strømstyrke, etc. Til og med KIA har dette. Elendig at Tesla ikke gjør det via sin OEM app. Må vel til 3.parts apper for å få det, feks Stats, men den koster 400kr.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Contango

Sitat fra: Tom på onsdag 30. desember 2020, klokken 14:32
Hvorfor treger dere dette? Bare lurer...
Har 11kw på hytta og vil gjerne velge hvor mye vi skal bruke avh av hvor og når vi skal kjøre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

helge89

Hvis det er en kurs som ikke tåler to biler på 13A, så er det kjekt å justere ned hvis begge lader og justere opp når den ene er ferdig.

Litt typisk utdaterte stikk f.eks. på arbeidsplass, kjøpesentre etc.

Hadde litt utfordring med det på jobben da sikringen gikk hvis begge ladet på 13A. Da var det litt kjedelig å måtte gå ut i bilen å justere opp når det bare var en bil etc.

trykkertor

Sitat fra: Tom på onsdag 30. desember 2020, klokken 14:32
Hvorfor treger dere dette? Bare lurer...
Her er 3 eksempler fra min verden:

a)
Kommer hjem, setter bilen til lav ladestyrke fordi det skal lages middag og huset trekker ekstra energi.
Må da ut i bilen og øke ladestyrken etter middag for å få 11kW, for skal ut å kjøre om en liten time og har lite igjen på batteriet.

2)
Våkner en morgen, ser bilen jeg satte på lav styrke kvelden før ikke har kommet så høyt opp i % som jeg ønsker.
Må ut i bilen og justere opp til maks.
Kunne tenke meg å bare justere fra sengekanten, gjøre morgenrutingene og komme ut til noen flere %.

D)
Kommer hjem en ettermiddag. Setter bilen på full ladestyrke, for jeg skal ut å kjøre igjen senere.
Avtalene jeg skulle til blir avlyst. Går ut i bilen, justerer ned ladestyrken, for nå kan den fint lade på 4kW til neste dag.

Jeg ønsker muligheten for å endre ladestyrke i appen velkommen.

knegg

Easee lader fikser dette. Bilen tar det den klarer, og du bare justerer hvor mye laderen skal levere.

Iallefall en måte før Tesla tillater å justere via app.
2020 Model 3

Mondeo

Mulig dette er unnlatt av sikkertsmessige grunner.
Om kontakten står å gløder på 10A så er det dumt at man kan kan justere det opp til 13 fra hvorsomhelst i verden.
Må man ut i bilen for å justere er det jo større sjans for at man ser at den allerede gløder.
(ekstremt eksempel da men skjer vel at stikkontakter smelter)

thebadger

Sitat fra: Mondeo på onsdag 30. desember 2020, klokken 16:51
Mulig dette er unnlatt av sikkertsmessige grunner.
Om kontakten står å gløder på 10A så er det dumt at man kan kan justere det opp til 13 fra hvorsomhelst i verden.
Må man ut i bilen for å justere er det jo større sjans for at man ser at den allerede gløder.
(ekstremt eksempel da men skjer vel at stikkontakter smelter)
Hva som er grunnen vet jeg ikke helt, sannsynligvis bare ikke prioritert.
Du kan ikke justere når du er koblet til noe som helst, selv Tesla sin egen vegglader, så sikkerhetsmessig er i så fall bare en del av forklaringen.

Handyman

Sitat fra: Mondeo på onsdag 30. desember 2020, klokken 16:51
Mulig dette er unnlatt av sikkertsmessige grunner.
Om kontakten står å gløder på 10A så er det dumt at man kan kan justere det opp til 13 fra hvorsomhelst i verden.
Må man ut i bilen for å justere er det jo større sjans for at man ser at den allerede gløder.
(ekstremt eksempel da men skjer vel at stikkontakter smelter)
Tviler sterkt på at det er grunnen. De tillater jo ikke redigering av avgangstidene fra appen en gang. Hvis de tenker høy sikkerhet burde de heller begrense all lading på schuko til 10A, slik som mange andre bilmerker gjør. Da følger bilen lover og forskrifter, og man slipper at personer fristes til å lade på 13A på Shuko.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tesladude

Til info, så er ladestyrken dere velger geo basert.
Slik at dersom du velger å stille inn (på skjermen i bilen) at bilen skal lade med 10A på hytta, så vil den alltid lade med 10A der. Samtidig kan du velge annen styrke andre plasser, og bilen vil da alltid lade med det du valgte disse andre plassene.

Jeg vet at det ikke løser utfordringene det er snakk om her i denne tråden, men greit å vite for de som ikke leser manualen  :D
Tesla Model 3 LR AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA