Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over biler med startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet nettet

Startet av Balrog, lørdag 22. desember 2012, klokken 13:28

« forrige - neste »

Balrog

Beklager, fant ingen tråd som direkte tar for seg dette temaet.
Jeg drømmer om en Tesla S, men vurderer en elbil inntil de leveres på det norske markedet. Da er det dessverre ikke mye pent og praktisk å velge mellom. Jeg synes Leafen er relativt stivt priset her til lands, antagelig grunnet den grusomme forhandler-monopol-kulturen i Norge.

finn.no selges import-Leafer fra 200' (US) og 220' (GER). Jeg tillot meg derfor å ringe kundeservice hos Nissan for å høre om garantivilkår hos Nissan. Straks jeg spurte om US-import ble tonen ganske sur hos Nissan Norge, og jeg fikk følelsen av at jeg ringte politiet og spurte om lengden på fengselsstraff avhengig av hvor mye heroin jeg skal smugle.

Nissan Norge forteller at USA-garanti KUN gjelder i USA og det virket som de ikke vil ta i US-biler med ildtang. De er nemlig av betydelig dårligere kvalitet og er "IKKE beregnet på å tåle det barske norske klimaet"(?!). Antagelig produseres de av underbetalte funksjonshemmede oompa-loompaer.

Tyskimporterte biler har heller ingen form for garanti her til lands hevdet hun videre, selv om hun ikke kunne bruke utstyrs-argumentet på samme måte.

Jeg stusset litt over dette og tillot meg da å spørre om ikke jeg da har et kjempeproblem om jeg tilsvaarende tar med meg en norsk Leaf til Tyskland og den stopper der. Må jeg så selv få fraktet Leafen til BNH i Oslo i håp om garantiutbedring? Det var hun litt usikker på, men det var nok slik, ja.

Jeg kjører i dag Audi, som har world wide garanti og gir meg internasjonal mobilitetsgaranti når jeg tar servicene hos Audi-godkjente verksteder. Reklamasjonsrett etter norsk lov gjelder selvsagt kun for biler kjøpt i Norge, men Audi-garantien gjelder overalt i verden.

Jeg synes svarene jeg fikk "fra høyeste hold" i Nissan-systemet var mildt sagt useriøse, og veien til å kjøpe meg en Leaf ble umiddelbart lengre. Så har jeg lest litt rundt på forumet her og det later ikke akkurat til at Nissan er bilmerket å velge om man ønsker et enkelt liv.

Jeg kan ikke begripe at ikke Nissans batterigaranti skal gjelde internasjonalt. Hva slags "garanti" er det da når Nissan er et internasjonalt selskap og bilene lages på deres egne fabrikker? Hvis jeg bestemmer meg for å flytte utenlands må jeg jo kvitte meg med en Nissan Leaf bare av frykt for normale garantirettigheter.

Er det virkelig slik at Nissans garantier kun gjelder i 1 land (eventuelt kun hos én forhandler/kjede)?

Har noen erfaringer med dette som kan hjelpe meg videre i min jakt på elektrisk kjøretøy? Er man tilnærmet dødsdømt om man kjøper en importert Leaf?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

foxy

bare tull - ring henne tilbake og sier hun er en idiot og bure bytte jobb eller enda bedre email med kopi til sjefen og forbrukerrådet. Nissan sin garanti fra Tyskland gjelder i Europa i nesten alle land inkl. Norge.

fra usa vet jeg ikke da er det andre regler sikkert.
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

I USA selges Leaf med en tredelt garanti:

Bilen 3år/36.000mi
Drivlinjen 5år/60.000mi
Batteri 8år/100.000mi

I Norge er det 5år/100.000km garanti på alle tre delene (dvs. hele bilen).

I EU er det 3år/100.000km på bilen og 5år/100.000km på EV-delen (inkludert batteri).

Den gode garantien er Norge er det Nissan Norge som må betale for (i form av dyrere biler), mens den gode batterigarantien i USA er det Nissan US som betaler for.

Jeg antar en US-Leaf har 3år/36.000mi fabrikkgaranti selv om den kjøpes brukt i Norge, mens batterigarantien neppe gjelder i Norge.

Det mest fornuftige svaret får du kanskje fra Nissan EU eller US.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Jærbuen

Jeg har Leaf fra Nederland, og de har til og med limt inn Garanti-teksten på norsk i den originale Garantiboka, der det står at enhver Nissan-forhandler skal uten kost for kunden reparere garantifeil i den nevnte garantiperioden. Perioden er 3 år for mekansik, 5 år for el.delen evt. 100.000 km.
Så løp og kjøp!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

svingen

#4
Sitat fra: Jærbuen på lørdag 08. desember 2012, klokken 21:15
Jeg har Leaf fra Nederland, og de har til og med limt inn Garanti-teksten på norsk i den originale Garantiboka, der det står at enhver Nissan-forhandler skal uten kost for kunden reparere garantifeil i den nevnte garantiperioden. Perioden er 3 år for mekansik, 5 år for el.delen evt. 100.000 km.
Så løp og kjøp!

hvor mye kjøpte du den får totalt? og er den lik den norske med vinterdekk osv?  hilsen en som vil spare penger ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jærbuen

Sitat fra: svingen på lørdag 08. desember 2012, klokken 21:27
Sitat fra: Jærbuen på lørdag 08. desember 2012, klokken 21:15
Jeg har Leaf fra Nederland, og de har til og med limt inn Garanti-teksten på norsk i den originale Garantiboka, der det står at enhver Nissan-forhandler skal uten kost for kunden reparere garantifeil i den nevnte garantiperioden. Perioden er 3 år for mekansik, 5 år for el.delen evt. 100.000 km.
Så løp og kjøp!

220.000 + 8.800 i frakt + 1.700 i vrakpant. Vinterdekk følger ikke med en ny norsk heller, uten du betaler ekstra

hvor mye kjøpte du den får totalt? og er den lik den norske med vinterdekk osv?  hilsen en som vil spare penger ;-)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Geving

Jeg vurderte å kjøpe import fra Østerrike.
Når jeg ringte Nissan, fikk jeg beskjed om at en konsulent ville ringe meg opp innen tre uker. (!)
Han ringte etter to dager, og kunne fortelle at denne bilen ville har Nissans Europeiske garanti.
Dette var 5 år på batteri, 3 år på mekaniske deler og (?) år på elektronikk.
Denne er noe dårligere enn den norske, som også gir 5 år på mekaniske deler.

Hvordan det stiller seg med US import vet jeg dog ikke...

redline

Har imp fra USA,har kjørt 5000 allerede, skulle ha sjekka med forbruker rådet om vilkårene..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA