Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilt ny Leaf, lurer på litt

Startet av ehaarberg, søndag 24. juni 2012, klokken 09:59

« forrige - neste »

ehaarberg

Hei

Skal ut og reise og tenker i den forbindelse om det er mulig å bruke elbilen ned til Torp.  Er det noen som har erfaring med denne strekningen, evt. Drammen - Sandefjord og kan si noe om dette vil gå.  Hele familien skal være med samt noe bagasje, så det blir en tyngre bil enn det jeg er vant til å kjøre med noe som sikkert vil påvirke rekkevidden på bilen noe.

Ut fra rekkeviddekalkulatoren som jeg fant her inne (http://www.jurassictest.ch/GR/) så skal det gå greit dersom jeg kjører 70 hele veien, med ca 15% batteri igjen.

Ut fra det jeg finner ut, er det ingen hurtiglademuligheter på ruten, og tiden er ikke på min side for å stoppe å lade i en time eller mer.

Noen som har noen innspill?
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

eivisa

#1
Det burde ikke by på noen problemer, selv med full bil.
Sett den i D og kjør mykt og pent, max 70km i oppoverbakkene og 70-80 på flater og nedover.
Kjør mest mulig på cruisekontrollen.  ;) Dekktrykk 3,0 bar. 8)
Om du skulle komme til low batt. warning (reduser fart i oppoverbakker til max 60km, og 70km ellers), skal du fint kunne kjøre minst 25km til.... God tur ;)
Tenker du får første batteri warning noen få km før du er fremme.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Rilum

Skal ikke være noe problem. Jeg har kjørt sandefjord-oslo flere ganger. Kjørt fra BNH på rud til sandefjord med 80% på batteri.
Men som nevnt i meldingen over, bør du holde farta nede. Jeg pleier å kjøre gamleveien gjennom holmestrand tunnelen.

Alltid greit å sette navigasjon på hvor du skal, da har du alltid kontroll på om du har nok strøm til å komme fram. Jeg pleier da å prøve å ha "0km" igjen når jeg er framme ved at jeg så mye som mulig holder farta oppe så lenge bilen mener det er flere km igjen en naviasjonen gjør. Pleier ofte å få "low batteri" et par km før jeg er framme, men da har man jo fortsatt ca 30km igjen om man kjører rundt 60kmt.

Det er jo 4 ladeplasser på torp med gratis parkering  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

sven erik

det burde gå men jeg anbefaler å kjøre  mottor veien  der er det flatere en ned i holmestrand ++ kjører  sandefjord oslo et par ganger i uka  å etter  4 felten er det 70 og 60 hele veien 
men ligger du i jevn fart å ikke over 70 burde turen gå helt fint  kjører selv i miev
å ja vi burde få hurtigladre

ehaarberg

Takker for innspill, turen er nå unnagjort, og jeg kom frem til Torp med 3 streker igjen på batteriet og 39 km på GOM (og gratis parkering med lading under turen :D ).

Jeg holdt 80 hele tiden på 4-feltsstykket, og fulgte fartsgrensen/køen i partiet hvor det snevres inn til 2 felt og er godt fornøyd.

Pga. bra vær så slapp jeg unna med å ha varmeapparatet på 16 og uten ac, så der sparte jeg nok sikkert noe.

Igjen, takk for innspill som gjorde at jeg valgte å prøve på tross av litt skepsis i utgangspunktet.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA