Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think classic i 1 mnd, vannfylling? Noen som kan gi opplæring?

Startet av Oesse, onsdag 06. juni 2012, klokken 09:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bno på torsdag 17. mai 2012, klokken 10:34
Nå når jeg har blitt en "ihuga" elbil fører har jeg tenkt at dette blir slik fremover. kan man da klare seg med 16A i fremtiden? Ja! Vil det like vel være lurt å vente til prisene faller for det første og for det andre at høyere kapasitet tilrettelagt for fremtidige ladekapasitet i nye biler (Leaf snart) og heller gå til anskaffelse for et høyere ladenivå. Vel, tror faktisk det kan være lurt å tenke på...

Så har man dette med 10/16A ved reise. Da er det bedre å få tak i en kombinert sak som finnes på markedet i dag, men som ikke er CE merket/godkjent (enda?), men det koster da "noe"

Selve EVSEn er jo lett å bytte, jobben ligger i å kable opp en ny kurs. Derfor trakk jeg fram 3x6mm2+J kabel og sikret den med trefase-sikring på 25A. Dermed kan jeg siden bytte til EVSE som støtter enfase-lading på 5,75kW eller trefase 230V på 10kW om det noen gang kommer noe som støtter trefase 230V IT nett. Foreløpig har jeg en 20A enfase EVSE koblet på.

Er det viktig med en kombinert 10A/16A portabel EVSE ? Man får jo en 10A-utgave med bilen, kjøper man da en 16A har man begge deler. To kabler er også en fordel om en skulle gå istykker eller bli stjålet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvein564

Sitat fra: Nettulven på torsdag 17. mai 2012, klokken 01:06
Hjemmelader fra Proxlll koster ca 16.000 ferdig montert. Da kommer eletriker å ser over anlegget ditt, og monterer. Jeg har ikke kjøpt. Er fremdeles i tenkeboksa, litt usikker på hva jeg bør velge...

Jeg kjøpte (har ikke betalt enda) hjemmelader fra proxll til 16500,- et firma fra bryne gjør visst jobben med levering og montering...tilsammen skal jeg betale 25000,- for alt ny kurs 20ampere og sikring 20 meter kabel osv..

Men jeg spurte proxll om selve ladekabelen kunne gjøres lengre 6-7 meter. Jeg fikk beskjed om at det ikke kunne la seg gjøre....så legger fyren fra proxll til....:"men jeg har en gledelig nyhet til deg, laderen har blitt nedsatt til 7500,- eksl moms. "

Det selvfølgelig 1 uke etter jeg har fått installert laderen. Han  skulle ringe meg opp etter noen dager for å se om det var noe å hente på i pris. Men nei, han fortalte meg at jeg hadde fått feil pris og at det ikke var noe særlig å spare uansett. Og at de ikke hadde startet med disse prisene enda.

For å gjøre en lang historie litt kortere, har jeg angret på kjøpet av hjemmeladeren fra proxll. Elektrikeren kommer og henter den på tirsdag. Jeg har kjøpt ny lader(helt identisk med proxll sin) på Nofuel.no til 8750,- (Pod-point)

Jeg spurte elektrikeren om det var greit han bare fikk med seg den nye, men det kunne han ikke. pga. prisforskjellen. Nofuel sier det er akkurat den samme lader bare med et annet firmlogo på frontdekselet.

Jeg tenkte jeg bare skrur av frontdekselet selv og setter på det nye. Og gir han den nye laderen med proxll sitt frontdeksel. det må vel være greit. jeg bare forteller at jeg fikk en annen elektriker til å skifte.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

ronasvik

Hei,

En elektriker kan fint bytte kabelen på laderen, så lenge den er av riktig kvalitet og blir koblet i henhold til koblingsskjema.


Kvein564

Sitat fra: ronasvik på torsdag 24. mai 2012, klokken 10:54
Hei,

En elektriker kan fint bytte kabelen på laderen, så lenge den er av riktig kvalitet og blir koblet i henhold til koblingsskjema.



Etter som jeg forstod er det en spesiell kabel som var veldig dyr. Som og kan kommunisere med bilen...ikke det at jeg trenger lenger kabel, men det hadde vært fordel og stått med fronten ut. (er litt vanskelig parkering der vi bor)

Nå er ikke jeg elektriker så jeg ha'kke peiling. Men vil det ikke bli mer motstand og evt. tregere lading hvis kabelen blir lengre??
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Griffel

Kabel fra veggstøpsel til kladd er en standardkabel, men den har strengt tatt ikke lov å være lenger enn 30 cm. (Untatt i Tyskland hvor den kan være maksimum 2 m). Kabel fra kladd eller det fastmonterte tilkoblingspunktet til bilstøpsel er en spesialkabel som nok ikke finnes hos de fleste elektrikkere. Så lenge en snakker om relativt korte ledninger som 6-7m betyr ikke spenningsfallet noe særlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA