Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer model S

Startet av Kjart, fredag 08. juni 2012, klokken 12:43

« forrige - neste »

Kjart

Hei orakler

Min kone har ved to anledninger åpnet bakluka og fått hundene til å hoppe inn i bilen, så slengt fra seg håndvesken med nøkler og alt inn i bilen, og lukket igjen bakluka. Med det resultat at hundene og vesken med nøklene er låst inn i bilen, og at jeg må slippe alt jeg holder på med (som vanlig) og hente henne!

Slik som jeg ser det har vi 3 alternativer
1. ikke låse nøklene inne i bilen igjen :)
2. lære hundene til å trykke på riktig knapp  ;D
eller
3. programmere knappene på fjernkontrollen slik at ikke bare bagasjerommet åpnes når man trykker to ganger på "åpne knappen", men at alle dører åpner seg e.l.


Jeg har lest gjennom tråden til Go-carter her om programmering av GEM boksen, og ikke funnet noen svar på om alterntiv 3 er mulig. Har noen (Go-Carter) sett på om dette er mulig?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4360.0.html

mvh
Kjartan






BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Lynet

Dette handler om dressur, ikke av hundene men av kjerringa :-)
Ikke slipp alt du har i hendene neste gang, men forklar at du er opptatt og at du må ordne dette selv på en eller annen måte. Etter at hun har ventet på Falken eller til du har anledning i ca 2 timer i øsende iskalt regn husker hun nok hva hun ikke skal gjøre neste gang  ;D
Både du og hundene har det jo rimelig godt og tørt....

Dette er forøvrig ikke noe nytt for en bileeier, det var mangle gamle japser som du måtte bruke nøkkel for å åpne bakluken. La du nøkkelen inni og klappet igjen hadde du samme problem!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjart

Sitat fra: Lynet på fredag 18. mai 2012, klokken 11:14
Dette handler om dressur, ikke av hundene men av kjerringa :-)

God ide! men da har jeg ingen unnskyldning til å leke med Thinken hennes.
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

elektrolux

Enig med Lynet her, men du risikerer hevn om du følger rådet hans.

For å være alvorlig: Ser absolutt problemet, og håper f.eks Go-carter har en løsning på dette. Syntes selv det er rart at bagasjeromsknappen ikke åpner opp hele bilen. Det kunne latt seg gjøre, men da måtte du godtatt at bilen låser seg igjen om den ikke startes i løpet av 2-3 minutter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kjart

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. mai 2012, klokken 11:21
Det kunne latt seg gjøre, men da måtte du godtatt at bilen låser seg igjen om den ikke startes i løpet av 2-3 minutter.

Denne funksjonen ville ikke fungert på bakluka da den fysisk spretter opp eller tar jeg feil nå?
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Go-carter

#5
Skal sjekke hva jeg finner ut av. I værste fall, er det ikke værre enn å koble opp baklukelåsen mot "åpne" signalet på sentrallåsen med en kabel.

EDIT: Lest litt rundt, men i utgangspunktet ser det ikke ut som en får programmert det inn. Som sagt, er vel rimelig enkelt å koble + fra bagasjeromsåpner, til + på sentrallåsen. Men sett isåfall inn en diode, ellers vil du åpne bakluka hver eneste gang du åpner dørene :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Kjart

Sitat fra: Go-carter på fredag 18. mai 2012, klokken 17:26
Skal sjekke hva jeg finner ut av. I værste fall, er det ikke værre enn å koble opp baklukelåsen mot "åpne" signalet på sentrallåsen med en kabel.

EDIT: Lest litt rundt, men i utgangspunktet ser det ikke ut som en får programmert det inn. Som sagt, er vel rimelig enkelt å koble + fra bagasjeromsåpner, til + på sentrallåsen. Men sett isåfall inn en diode, ellers vil du åpne bakluka hver eneste gang du åpner dørene :)

Jeg vurderte det samme og droppet tanken pga at luken ville åpne seg hver gang man låste opp bilen! men tenkte ikke på en diode som styrer strømmen kun den ene veien!

Hva heter en slik diode, eller hvilken egenskaper bør den ha?

Økonomer som meg kan ikke slikt! (ikke foreløpig da)

takk for en genial fiks! jeg skal forske litt på dette, og melde tilbake!

mvh
Kjartan
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Tarpoon

Hehe, kjent problem. Kona har måttet kjøre reservenøklene et par ganger til byen da nøklene har forsvunnet inn sammen mad ladeboksen bak i bilen. Nå har jeg en rutine på å trykke på begge knappene hver gang jeg åpner bakluka.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

cra

Trikset er å gjøre som i gamle dager når man skulle sprenge. Ta tellet man fingrene før man tente lunta, slik at man var sikker på at man ikke stod med sprengstoff i hånda når man tente fyrstikka. På samme måte kan man "telle" nøkkelen. Jeg gjør det når jeg smekker igjen dørene på caravellen, for på den er sentrallåsen gåen, og i tillegg er nøkkelen "delt i to" og løs i klipset, så det kan fort skje at selve nøkkeldelen ramler av hanken når man stikke rinn hånda for å låse bakdøra e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 21. mai 2012, klokken 21:27
Trikset er å gjøre som i gamle dager når man skulle sprenge. Ta tellet man fingrene før man tente lunta, slik at man var sikker på at man ikke stod med sprengstoff i hånda når man tente fyrstikka.
Fikk plutselig en visjon av Dynamitt-Harry fra Olsen banden  ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA