Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Off Topic, Nissan Leaf Diagnose spørsmål!

Startet av sukram, fredag 23. mars 2012, klokken 12:33

« forrige - neste »

sukram

Heisann.
Flytter dette emne inn i "feil og mangler på ny Think" etter hvert.
Som tittelen sier, hender det nå at vindusviskeren ikke skrur seg av etter at jeg har brukt en intervalfunksjon (spyler eller trinn 1-2).
Den går da som den var i trinn 2, uten uten å skru seg av igjen.
Mistenker dette for å være et relè problem, men hvor sitter dette relè'et?
Jeg kan høre det slå inn, men ser det pokker'n meg ingen steder.
Så om noen vet hvor dette spøkelses relèt befinner seg i ny Think'en er jeg takknemlig for svar.
 
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

hma

Hei,

Problemet du beskriver med intervallstillingen på vindusviskeren er kjent på de siste utgavene av ny-Thinken. Selv har jeg sette det på 3 biler.
Når du slår bryteren i intervallmodus begynner pusseren å spyle mens pusserarmen står i ro, samtidig høres en kraftig "buzz-lyd" eller summing. Etter litt beveger armen seg videre.
Om du forsøker å ta tak i viskerbryteren med litt fast hånd nærmere rattstammen, kan du passere intervallstillingen uten at det skjer.

Det beste er å lokalisere lyden og finne ut om den kommer fra reléet. Det er også mulig at hovedårsaken skyldes prell i selve bryteren eller dårlig kontakt i vindusviskermotoren.

Reléene er plassert under knepolstringen på passasjersiden mot torpedoveggen. Reléene sitter på en brakett som kan tas ut ved å løsne en bolt. Løsne bolten og trekk ut hele braketten med reléboksen. Tiltrekningsmoment = 20 Nm.
R15:Viskermotor Park (styrt av endebryter i viskermotor-> signal til GEM som antas å skru av visker)
R16/Mini/Viskermotor

Edit: Det er også mulig det er Generic Electric Module-boksen (GEM) som er problemet. Denne enheten styrer signaler til elektriske komponenter og varsellamper, deriblant vindusviskermotor.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

...og denne GEM-modulen får du for slikk og ingenting(150,--ish) fra UK. Må kun programeres av R&S.

Hvis det er den er problemet.(som også er sannsynlig)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sukram

Takk for kjappe gode tips, skal sjekke så fort som mulig.
Er det sånn at GEM'en styrer "alt og alle" på bilen, også horn, lys, bremser og elvinduer?. Kan jo være fristende å legge opp eget nett og relèstyring til slike "enkle" funksjoner.  Høres ellers bra ut med 150'ish, bare det ikke er på samme måte som med "båtpenger" (èn "båtpenge"=1000Kr, en Think penge =?)  ;).

Var forøvrig litt bekymret over manglende tilgang til verksted manual, men forumet her funker jo supert.
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

hma

GEM:
Denne enheten styrer signaler til følgende elektriske komponenter og varsellamper:
Elektriske vindusheiser, vindusviskermotor, fjernkontrollert døråpner, elektriske speil, blinklys, taklampe, airbaglampe, tenningsnøkkel i, åpen dør, setebelter, beltepåminner, hovedlys på/kjørelys.

GEM'en er plassert på elbraketten mot torpedoveggen inne i bilen på passasjersiden.
Koble fra de fem kontaktene ved å vippe opp de gule låsebøylene og trekke ut kontaktene.
Løsne skruen(e) som låser braketten rundt GEM og trekk ut GEM. Kun skruen til høyre synes på bildet; tilsvarende skrue finnes på venstre side.
Montering skjer i motsatt rekkefølge. Det er ikke mulig å feilkoble de fem kontaktene.

En ny GEM må konfigureres ved bruk av diagnoseverktøy. Alle bilens nøkler med fjernkontroll må programmeres på nytt etter at GEM er skiftet.

Men som sagt, jeg ville sjekket reléene eller løse kontakter først. Siden det kommer en summende lyd mens pusseren "henger", virker det som om styrespenningen over reléet er for lav (dårlig kontakt) eller at det er feil på selve reléet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Sjekk ut posten til Henry. Han har hatt samme problem og fikk det løst ved å bytte en gåen sikring!!  ;D
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1531.msg34515.html#msg34515
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1531.msg35101.html#msg35101
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Finn Arne

Jeg har også hatt det samme problemet på min 2011 mod, var sikringen til vinduspusseren som måtte byttes.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hma

Da har vi fått bekreftet at sikring 43 er årsak til denne utilsiktede oppførselen av vinduspusseren.

Det er to sikringer til viduspusser:
- Fs8 20A
- Fs43 15A
Disse forsynes fra Rele RLY6 - Run/Start Bypass Relay  (sammen med blinklys, servistyring, elvindu, abs og kupélys)
Sikringene skal føre 12V (14,4V) når tenningsnnøkkel står i posisjon to.

Sikring FS43 er koblet til:
- Rele RLY15 (wiper motor park relay) pinne 5(87)
- Wiper and Wash Switch A3 pinne 54.

Spylermotoren er koblet mot:
- GEM-box pinne 5 "Front Wiper Washer SW"
- Vindusviskerbryteren A3 pinne 53C.

Relé RLY16 (wiper motor relay) styres av GEM-boks pinne 21,'
Når RLY16 pinne 2 (85) legges jord vil vindusviskermotoren (low) få tilført spenning:

+12V -> RLY6 -> Fs8-> RLY16 pinne 5 (87) -> RLY16 pinne 3 (30)  -> inn på "Wiper and wash switch" pinne 315 (bryterpossisjon 1 og 2) -> ut fra "Wiper and wash switch" pinne 53 -> vindusviskermotor M10 pinne 2 (low) -> M10 Pinne 4 -> jord

Når Fs43 ryker skjer det noe uforutsett i forbindelse med RLY15 og GEM-boksen, uten at jeg eksakt forstår hvordan. Det viktigste er at det løses enkelt ved å bytte FS43 (15A) :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sukram

Takk for mye god hjelp!
Har prøvd å bytte sikring, men det funker foreløpig ikke.
Tar jeg ut begge sikringene, så går viskeren fortsatt.... !
Relè blir vel neste forsøk....
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

hma

Kan du dobbeltsjekke at du tar ut riktig sikringer?

De skal ikke være mulig at vindusviskeren eller pusseren går når FS8 (20A) og FS43(15A) er trukket ut. I såfall er det en fundamental feil, mest sannsynlig i GEM-modulen.

Når RLY16 mangler styrespenning er GEM forbundet til vindusviskermotoren M10 via GEM pinne 2 -> RLY16 pinne 4 (87a) -> RLY16 pinne 3 (30) -> "Wiper and Wash SW" A3 pinne 315 -> A3 pinne 53 -> M10 pinne 2 (low).

Det er forøvrig feil i sikringsangivelsen på servicemanualen for sikring FS43. Der står den oppført som 20A, men skal være 15A.
Se vedlagt tegning hvor dette er feil. (I brukerveiledningen avsnitt 5-17 er det riktig).

Kan det hende at noen har satt inn en 20A sikring i FS43 på din bil, og så letet du etter en 15A når du skulle bytte?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

i værste fall, har jeg en GEM fra mondeo du kan putte i for å teste.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sukram

Har det gøy med det lille spøkelse i Th!nken min  :D

Har dobbelt, og trippelt sjekket så det er garantert riktige sikringer jeg tar ut.
Hendelsen forløper seg sånn ca.
1. Skrur på viskeren, enten 1 trinn opp, ned eller med spyling.
2. Viskeren fungerer som den skal (ingen rykk og napp, ekstra spyling eller lignende).
3. Viskeren slutter ikke å gå.
4. Tar ut sikringene, og viskeren fortsetter å gå.
5. Skrur av og på tenningen, med sikringene ute. Først da står viskeren stille.

Antar da at 15A sikringen går til relèt, men at siden relèt allerede har slått inn, "henger" denne inne pga en sterkere "motorstrøm" til viskeren.

Denne "motorstrømmen" burde jo brytes 20A'en, men som jeg leser her går jo den også til et relè.

Så da er jeg ganske sikker på at de to sikringene ikke bryter "motorstrømmen" til vindusviskeren, men bare "styrestrømmen" til de to relèene.

Skal ta ut relèt og se om det hjelper å bytte det, ellers må det jo være GEM'en som lager spetakkel.....  :P
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

El rayo

Sitat fra: sukram på torsdag 15. mars 2012, klokken 18:36
Takk for mye god hjelp!
Har prøvd å bytte sikring, men det funker foreløpig ikke.
Tar jeg ut begge sikringene, så går viskeren fortsatt.... !
Relè blir vel neste forsøk....

Husk at det finnes to versjoner av ledningsnett. Det er muligens også to forskjellige sikringsholdere?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Dette er jo en gåte  ???
Når pusseren går, og ikke vil stanse, forsøk å koble fra GEM pinne 2 og se om den stopper da.

Vinduspusseropplegget for gen1 (VIN U005001 - U005372) og gen2 (VIN U005373 og opp) er nokså likt, bortsett fra:
På gen2 mater Fs8 kun Washer Pump M12 via Diode4
På gen1 mater Fs8 både M12 og R16 pinne 2 (uten diode).

Har du gen1 eller gen2 nettverk sukram? (se siste siffer i VIN).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sukram

Heisann.
Da har jeg endelig fått surret meg til å fikse vindusviskeren som ikke vil skru seg av til tider. Alltid vrient å finne ut av slike feil som kommer og går, når man prøver å feilsøke så funker jo alt som det skal, murphys lov osv.... :)
La merke til at det samler seg kondens i baklyktene, og fikk bekreftet at det skapte problemene. Har skrudd opp lyktene, tørket dem, slo 10-15 runder gjengetape over pakningen og vips, der funker viskerne på vanlig måte.

Sambo mente det begynte å bli litt vel trafikkfarlig, der jeg tok ut og inn sikringene under fart.... :)

Så for viskerer som ikke slår seg av (går for full fart, hakker/stopper IKKE), sjekk overledning/jordfeil i baklyktene først.

Takk for all hjelp, problemet er løst  ;D

2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA