Hovedmeny

endre fargevalg..?

Startet av dejavu, onsdag 02. desember 2020, klokken 12:24

« forrige - neste »

dejavu

Sitat fra: jorgenask på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:12
Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:28
Er det noen som har prøvd å endre fargevalg ???,  to  ganger?  8)
Jeg endret fra hvit LR til blå LR til blå Performance til Rød LR. Ingen kostnad involvert, får utlevert i morgen.

Dette minner meg om Fjordland reklamen, med Vingle-Petter  :laugh:

Ja, det er litt småflaut å ringe dem igjen, for å gå tilbake til hvit... ::)
Mod.3,2021,AWD,HF

thebadger

Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:31
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:12
Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:28
Er det noen som har prøvd å endre fargevalg ???,  to  ganger?  8)
Jeg endret fra hvit LR til blå LR til blå Performance til Rød LR. Ingen kostnad involvert, får utlevert i morgen.

Dette minner meg om Fjordland reklamen, med Vingle-Petter  :laugh:

Ja, det er litt småflaut å ringe dem igjen, for å gå tilbake til hvit... ::)
Det er en bil som koster i nærmiljøet av en halv million, og du får ikke se den før du bestiller. Kjipt å velge en farge man ikke liker.

dejavu

Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:37
Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:31
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:12
Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:28
Er det noen som har prøvd å endre fargevalg ???,  to  ganger?  8)
Jeg endret fra hvit LR til blå LR til blå Performance til Rød LR. Ingen kostnad involvert, får utlevert i morgen.

Dette minner meg om Fjordland reklamen, med Vingle-Petter  :laugh:

Ja, det er litt småflaut å ringe dem igjen, for å gå tilbake til hvit... ::)
Det er en bil som koster i nærmiljøet av en halv million, og du får ikke se den før du bestiller. Kjipt å velge en farge man ikke liker.

Riktig, faktisk 520, og 510 om jeg lykkes i reversere til hvit...
Mod.3,2021,AWD,HF

dejavu


Ser jo virkelig ikke lik ut, den som er avbildet er det blåtoner i ser det ut som
[/quote]

Dette har jeg lagt merke til på mange med Silver Metallic,-at de fremstår som blålige. Må jo ha noe med lyssettingen rundtomkring å gjøre.

Men nå har jeg endret tilbake til hvitt\hvitt.  Håper sjelen får fred!

"før var jeg en tviler, nå er jeg ikke lenger så sikker...."
Mod.3,2021,AWD,HF

ToWalkOrDrive

#19
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:30
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:12
Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:28
Er det noen som har prøvd å endre fargevalg,  to  ganger?  8)
Jeg endret fra hvit LR til blå LR til blå Performance til Rød LR. Ingen kostnad involvert, får utlevert i morgen.

Dette minner meg om Fjordland reklamen, med Vingle-Petter  :laugh:
Hvit LR: Det er en fin hvitfarge
Blå LR: Vi har hatt 3 hvite biler, ta en ny farge
Blå P: Flere poster på elbilforum sier at krok til sykkelstativ er lovlig på performance
Rød LR: Idiotene på elbilforum hadde feil. Plukke den eneste tilgjengelige LR med hengerfeste

Hadde man kunne hatt krok på performance hadde jeg fått den i neste uke, nå må jeg "leve med" LR istedenfor.

Så Vegvesenet har feil? Så at det var en som sendte mail til Vegvesenet, hvor vegvesenet svarte at det var lovlig å ha sykler bak på en Tesla Model 3 Performance selv om det sto 0kg på lovlig last.

Jeg har kjørt med sykler både på Model S (i 4,5 år) og Model 3 Performance (i 1,5 år), hatt de på EU-kontroll, hatt på Service, aldri kommentar fra ingen noen, som de sier i USA.

(sånn utenom det ble jeg kjørt forbi av en hvit TM3 i mørket, og det var vakkert... - med bra voksing så er det sikkert ikke så ille å holde den hvit....hvis en vasker ofte...)
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

#20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. desember 2020, klokken 15:40
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:30
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:12
Sitat fra: dejavu på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:28
Er det noen som har prøvd å endre fargevalg,  to  ganger?  8)
Jeg endret fra hvit LR til blå LR til blå Performance til Rød LR. Ingen kostnad involvert, får utlevert i morgen.

Dette minner meg om Fjordland reklamen, med Vingle-Petter  :laugh:
Hvit LR: Det er en fin hvitfarge
Blå LR: Vi har hatt 3 hvite biler, ta en ny farge
Blå P: Flere poster på elbilforum sier at krok til sykkelstativ er lovlig på performance
Rød LR: Idiotene på elbilforum hadde feil. Plukke den eneste tilgjengelige LR med hengerfeste

Hadde man kunne hatt krok på performance hadde jeg fått den i neste uke, nå må jeg "leve med" LR istedenfor.

Så Vegvesenet har feil? Så at det var en som sendte mail til Vegvesenet, hvor vegvesenet svarte at det var lovlig å ha sykler bak på en Tesla Model 3 Performance selv om det sto 0kg på lovlig last.

Jeg har kjørt med sykler både på Model S (i 4,5 år) og Model 3 Performance (i 1,5 år), hatt de på EU-kontroll, hatt på Service, aldri kommentar fra ingen noen, som de sier i USA.

(sånn utenom det ble jeg kjørt forbi av en hvit TM3 i mørket, og det var vakkert... - med bra voksing så er det sikkert ikke så ille å holde den hvit....hvis en vasker ofte...)
Du har ikke presisert i den eposten at det står 0kg i "Maksvekt på tilhengerkobling", og det står at det er veiledende svar.
Personen jeg snakket med på vegvesenet slo opp regnummeret mitt og sa at når det står 0kg i maksvekt på tilhengerkobling så er det ikke lov til å montere hengerfeste i det hele tatt.

RJK

Hvorfor er det nødvendig å presisere at det er 0 kg, om det sies at det ikke er lov å dra tilhenger? Det er jo synonymt med 0 kg.


Vill dessuten si jeg stoler mere på vedkommende som svarer vedrørende ombygging, siden dette er innenfor vedkommendes fagfelt, enn en tilfeldig person som ikke kan ha sjekket reglene skikkelig før man svarer.


Hadde dette vært ulovlig, så tror jeg faktisk veivesenet hadde kommet med en offisiell uttalelse i mediene, fremfor å la en slik "feil" stå uimotsagt. Både bilforhandlere og journalister ville nok neppe få stå uimotsagt så lenge, med å si det er lovlig om det ikke er det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. desember 2020, klokken 19:51
Hvorfor er det nødvendig å presisere at det er 0 kg, om det sies at det ikke er lov å dra tilhenger? Det er jo synonymt med 0 kg.


Vill dessuten si jeg stoler mere på vedkommende som svarer vedrørende ombygging, siden dette er innenfor vedkommendes fagfelt, enn en tilfeldig person som ikke kan ha sjekket reglene skikkelig før man svarer.


Hadde dette vært ulovlig, så tror jeg faktisk veivesenet hadde kommet med en offisiell uttalelse i mediene, fremfor å la en slik "feil" stå uimotsagt. Både bilforhandlere og journalister ville nok neppe få stå uimotsagt så lenge, med å si det er lovlig om det ikke er det.
Fordi det er 4 forskjellige vekter som går på hengerfeste. Maksvekt tilhenger uten brems, maksvekt tilhenger med brems, maks vogntogvekt og maksvekt på tilhengerkobling.
Slik som jeg forstod det fra vedkommende jeg snakket med hos vegvesenet så var det den siste der som bestemte om man hadde lov til å ha krok i det hele tatt. For eksempel har TM3 LR AWD 100kg.
Håper virkelig du har rett, men har sendt en skriftlig forespørsel der jeg utdyper for å være sikker.

RJK

Står 0 kg på vognkortet mitt, men likevel kan jeg lovlig installere tilhengerkrok fra Hyundai, og festet kan takle 100 kg vekt. Det er altså hva selve hengerfestet er beregnet for. Men jeg har fremdeles ikke lov å trekke noen henger med bilen min.


Det den siste vekten du snakker om er, er kuletrykket som hengeren kan utøve på tilhengerkoblingen. Det går da mer på balansering av vekten på hengeren.


Her skal man altså ikke bare holde tunga i rett munn, men også holde den rett i munnen...


;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zara

Sitat fra: thebadger på tirsdag 08. desember 2020, klokken 21:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 08. desember 2020, klokken 19:51
Hvorfor er det nødvendig å presisere at det er 0 kg, om det sies at det ikke er lov å dra tilhenger? Det er jo synonymt med 0 kg.


Vill dessuten si jeg stoler mere på vedkommende som svarer vedrørende ombygging, siden dette er innenfor vedkommendes fagfelt, enn en tilfeldig person som ikke kan ha sjekket reglene skikkelig før man svarer.


Hadde dette vært ulovlig, så tror jeg faktisk veivesenet hadde kommet med en offisiell uttalelse i mediene, fremfor å la en slik "feil" stå uimotsagt. Både bilforhandlere og journalister ville nok neppe få stå uimotsagt så lenge, med å si det er lovlig om det ikke er det.
Fordi det er 4 forskjellige vekter som går på hengerfeste. Maksvekt tilhenger uten brems, maksvekt tilhenger med brems, maks vogntogvekt og maksvekt på tilhengerkobling.
Slik som jeg forstod det fra vedkommende jeg snakket med hos vegvesenet så var det den siste der som bestemte om man hadde lov til å ha krok i det hele tatt. For eksempel har TM3 LR AWD 100kg.
Håper virkelig du har rett, men har sendt en skriftlig forespørsel der jeg utdyper for å være sikker.

Hva betyr egentlig "Maksvekt på tilhengerkobling"? Trykk ned på hengerfestet i tilfelle feillasting eller?

RJK

Maks vekt på tilhengerkobling er trykkvekta som presser ned på kula.


Jeg tenker som så at grunnen til at noen biler (alle?) har forskjell på hva du kan gjøre med bare et sykkel/lastestativ og hva tilhenger kan utøve av trykk, kommer av at en tilhenger ikke bare har trykket nedenfra, men og drar i kula bakover ved rettfremkjøring og forover ved nedbremsning, og også sideveis i sving.


Altså, jeg er fullstendig klar over at dette forsåvidt skjer også med hengerstativ, men det er betydelig forskjell på å kun ha kreftene fra et sykkel/lastestativ på maks 100 kg, enn 100 kg på kula og 1000-1500 kg som skyver og trekker i kula samtidig. I tillegg til det større trykket i perioder ved f.eks. humpete vei, med trek og drag i kroken i alle retninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA