Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-treff i Trondheim lørdag 25. januar kl 10:00

Startet av felipe, mandag 03. februar 2014, klokken 08:35

« forrige - neste »

felipe

Hvordan kommer en til 12v batteriet for å lade den? Den sitter så langt nedi at jeg ikke kommer til, kun litt med fingrene underfra bilen. Trenger hjelp!

elektrolux

Der er et 12V stikk like over forsikringene på passasjersiden. Prøv å koble til der. Mange ladere trenger motpenning for å starte lading. Dette kan forbigås ved å først koble til et eksternt batteri via en lang og tynn ledning som vil begrense strømmen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Warlock

Spørs litt hva du prøver å gjøre.
Har du lader som har mulighet for å kople på en "sigarettennerplugg" er det enkleste å gå via 12V i "hanskehylla". Prøver du å få festet på krokodilleklemmer på 12V batteriet er nok minuspol det vanskeligste å komme til, mens +pol (rød) går bortimot greit om man har litt lange hender. Man kan da istedet finne -pol (svart) på chassi istedet (det er faktisk anbefalt pga gnister etc) et greit punkt er faktisk braketten midt i bilen der panserlåsen sitter.
Om du har korte hender/vil komme litt bedre til er det fort gjort å løfte av panser, kun to 10mm sekskantskruer...

Anbefaler forøvrig å legge opp en "hurtigkopling" til din batterilader om den har slikt, f.eks noe ala http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladekabel/36-3764 (den er for ctek-ladere)

elektrolux

Sitat fra: Warlock på mandag 27. januar 2014, klokken 05:01
Anbefaler forøvrig å legge opp en "hurtigkopling" til din batterilader om den har slikt, f.eks noe ala http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladekabel/36-3764 (den er for ctek-ladere)

Akkurat denne anbefales ikke da den drar for mye strøm, og øker problemet med høy selvutlading, men legg gjerne ut en uten indikasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: felipe på søndag 26. januar 2014, klokken 19:32
Hvordan kommer en til 12v batteriet for å lade den? Den sitter så langt nedi at jeg ikke kommer til, kun litt med fingrene underfra bilen. Trenger hjelp!

Er batteriet avgått med døden, eller har du bare tappet det? Plugger du i laderen til bilen i en times tid eller to, er den kjørbar igjen. Hvis du trenger å flytte den :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Xirius

Sitat fra: Go-carter på mandag 27. januar 2014, klokken 12:48
Sitat fra: felipe på søndag 26. januar 2014, klokken 19:32
Hvordan kommer en til 12v batteriet for å lade den? Den sitter så langt nedi at jeg ikke kommer til, kun litt med fingrene underfra bilen. Trenger hjelp!

Er batteriet avgått med døden, eller har du bare tappet det? Plugger du i laderen til bilen i en times tid eller to, er den kjørbar igjen. Hvis du trenger å flytte den :)

Da kan jeg anta at ladekabelen lader 12voltsbatteriet samtidig som Zebrabatteriene? Det hadde vært fint, for da kan jeg ha på min lille kupévarmer som år på 12v :)
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

felipe

Batteriet er nok utladet. Knappen som er til varmetrådene på frontruten hadde stått på. Problemet er at det er vanskelig å komme til +-polet. En skal da ikke måtte ta av panseret for å komme til? Noen som har hatt problemer med utladet 12v batteri?

elektrolux

Sitat fra: felipe på mandag 27. januar 2014, klokken 16:17
Noen som har hatt problemer med utladet 12v batteri?

Det er et vanlig problem, og skyldes dels at 12V ikke blir ladet mens bilen står i ro, og dels at Think brukte 2008 batterier på alle bilene. De seneste bilene fikk dermed batterier som hadde stått veldig lenge på lager. Har byttet 12V batteri på min Think City, men det lader seg stadig vekk helt ut grunnet at bilen ikke blir brukt. Husk 12V batterier har kun "9 liv" og har du et originalt 12V som har ladet seg ut en gang eller 2 er det beste å få inn et nytt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. januar 2014, klokken 06:55
Sitat fra: Warlock på mandag 27. januar 2014, klokken 05:01
Anbefaler forøvrig å legge opp en "hurtigkopling" til din batterilader om den har slikt, f.eks noe ala http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladekabel/36-3764 (den er for ctek-ladere)

Akkurat denne anbefales ikke da den drar for mye strøm, og øker problemet med høy selvutlading, men legg gjerne ut en uten indikasjon.

Akkurat samme, men uten indikatorlampe, følger med på de fleste Ctek laderene, i tillegg til klypene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

aurba

Sitat fra: Elmo på mandag 27. januar 2014, klokken 20:53
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. januar 2014, klokken 06:55
Sitat fra: Warlock på mandag 27. januar 2014, klokken 05:01
Anbefaler forøvrig å legge opp en "hurtigkopling" til din batterilader om den har slikt, f.eks noe ala http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladekabel/36-3764 (den er for ctek-ladere)

Akkurat denne anbefales ikke da den drar for mye strøm, og øker problemet med høy selvutlading, men legg gjerne ut en uten indikasjon.

Akkurat samme, men uten indikatorlampe, følger med på de fleste Ctek laderene, i tillegg til klypene.

Ser ut til at batterionline.no selger den løs: http://batterionline.no/ctek-comfort-connect-kabel-med-sigarettplugg.
Think City 2010, Lithium

Warlock

Sitat fra: aurba på onsdag 29. januar 2014, klokken 00:59
Sitat fra: Elmo på mandag 27. januar 2014, klokken 20:53
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. januar 2014, klokken 06:55
Sitat fra: Warlock på mandag 27. januar 2014, klokken 05:01
Anbefaler forøvrig å legge opp en "hurtigkopling" til din batterilader om den har slikt, f.eks noe ala http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladekabel/36-3764 (den er for ctek-ladere)

Akkurat denne anbefales ikke da den drar for mye strøm, og øker problemet med høy selvutlading, men legg gjerne ut en uten indikasjon.

Akkurat samme, men uten indikatorlampe, følger med på de fleste Ctek laderene, i tillegg til klypene.

Ser ut til at batterionline.no selger den løs: http://batterionline.no/ctek-comfort-connect-kabel-med-sigarettplugg.

Torshov og div andre oxo...

Citrus

What is a good replacement 12 V battery? The original Varta B18, Optima Yellowcap or ?

Poppe

There was a test in Göteborgs-Posten early December last year but of course the purpose was to find the best (and worst) batteries for a ICE and not an EV. EV's never (?) discharge the 12V with such an extreme current as when cranking the ICE. Anyway, the result was that you get what you pay for. Buy a cheep battery and you get crap.

Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

elektrolux

The 12V battery in an EV has totally different working conditions compared to a starter battery in a ICE.

Look for a battery that can survive deep discharge repeated times. This will probably cost you 3 times a cheep battery, and will not outlive the 3 cheep ones, so maybe going for a cheep 12V is the way to go anyway, and just replace it more often. If you top the battery up every month with a separate charger it should have a long life anyway.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gekko

Hei !

På min sitter det en koblingsboks helt øverst i motorrommet opp mot vinduet ca mitt på (rød kabel på begge sider). Enkelt å ta av plast dekselet og koble til (+) fra en lader der...:-) Koble så (-) til karosseriet så lades batteriet.

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA