Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kewet 4 , 60V

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 30. mars 2012, klokken 10:02

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Vi gratulerer svenskene med verdens første vintertest av en elbil  ;D

Det er jo helt fantastisk at elbiler nå for første gang har blitt testet for bruk om vinteren også. Morsomt at det var selveste Volvo som i år skulle bli først i verden på dette området! Synd ingen av oss i Norge har tenkt på å kjøre elbil om vinteren :-\

http://hd.se/motor/2012/03/15/varlden-forsta-vintertest-av-en/


Isroser er avsendt journalisten for godt håndverk!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Og så -25 da, det er jo sånn "ekstremtemperatur"!

Ellers var det tre sitater som tyder på at den strenge kulden også påvirker hjernen på de Volvo-ansatte:

"– Vi kanske har batterier som klarar 20-30 mil om tio år, tror Annelie Gustavsson."

"– Om 50 år är kanske tio procent av bilarna elbilar, säger hon."

"– Det är fortfarande för dyrt. En elbil kan nog inte kosta mer än en "andrabil"."

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Altid morsom når Svenskene henger etter.
Jeg lot aldrig elbilen bli stående samme hvor kalt det var, minst 6 mil hver hverdag i 8 år+ litt kveld og helg, og noe kalde dager ble det jo. (Bensin varmer)
Merket jo at rekkevidden ble redusert om vinteren, men min minst 10 år gamle teknologi greide 6 mil på kalde dager. Ellers er jo dette kun et spørsmål om batteri størrelse i kWh.
Men uten avgifts lettelse eller støtte ville nok ikke Elbilen kunne selges uten tap i konkuransen med fossilbilene. De få entusiastene som handlet P106 før avgiftslettelsen merket det tydelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Ikke første gang Svenskene påstår at Volvo er først med ting omring elbiler. Brosjyrer vi fikk på EV2009 i Sverige påsto at Volvo snart var leveringsklar med verdens første hel-elektriske bil.

Ellers likte jeg denne setningen i artikkelen:
"Bilen har ett värmesystem som inte förkortar dess räckvidd"
Mon tro om det var tilsiktet eller bare ren flaks ??? ;D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

"Volvo har lyckats bygga värmesystem i sin elbil som inte påverkar räckvidden."

Det kalles Webasto i Norge! ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Vikingo

Sitat fra: hens på onsdag 25. april 2012, klokken 23:19
"Volvo har lyckats bygga värmesystem i sin elbil som inte påverkar räckvidden."

Det kalles Webasto i Norge! ;D

Dei svenskane, dei svenskane!  :D
Ein må no berre flire..........  :D
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Vikingo på torsdag 26. april 2012, klokken 00:09
Sitat fra: hens på onsdag 25. april 2012, klokken 23:19
"Volvo har lyckats bygga värmesystem i sin elbil som inte påverkar räckvidden."

Det kalles Webasto i Norge! ;D

Dei svenskane, dei svenskane!  :D
Ein må no berre flire..........  :D


Uansett feil vei å gå etter min mening. Det koster vel fort 10k å bygge inn en slik varmer ? Da hadde jeg sterkt foretrukket at de 10k ble brukt til større batteri isteden. Om det holder til 4kWh ekstra så gir det 2.7kW varme i 1.5 timer vinterstid samt 30km ekstra rekkevidde sommerstid istedenfor en varmer man må fylle dyrt drivstoff på (har dere sjekket prisen på bioetanol til disse biopeisene...).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA