Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Iphone og i-MiEv

Startet av arnejorg1, onsdag 16. mai 2012, klokken 16:55

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 04. mai 2012, klokken 16:27
Her må man vel se på to andre faktorer også.

Hvilket batteri gir deg mest strøm pr.kg.?

Hvilket batteri gir deg mest strøm i forhold til størrelse?

Antar at zebra batteriet kommer best ut

Mest strøm pr. kg er nok definitivt ikke Zebra, de kan ikke levere spesielt høy strømstyrke og dermed effekt. Det samme gjelder i forhold til størrelse.

Eller mente du mest energi pr. kilo ? Isåfall kommer Zebra bra ut i forhold til f.eks dagens Leaf (115Wh/kg for Zebra og 80Wh/kg for Leaf) men det kommer til kort i forhold til Tesla Roadster sine 137Wh/kg. Neste Leaf havner sannsynligvis på ca. 145Wh/kg og Tesla Model S på rundt 180Wh/kg så dagens Zebra er nok i ferd med å bli frakjørt slik sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HHF

Jeg har ennå ikke fått byttet til sommerdekk (og det snødde her i dag, så like greit  ;)) - ergo heller ikke testet max-rekkevidden. Ser allikevel allerede nå en del ting man må gjøre for å få mer ut av rekkevidden med Leaf. Det er mye å spare på å skru av klima'n. Det er definitivt greit med ECO-modus for å få mer rekkevidde. Den er ihvertfall viktig for folk som ikke har kjørt mye elbil og har "egg under gasspedalen" som kjørestil. I tillegg, er det også enkelt å se at høy hastighet også på Leaf tærer på rekkevidden. Det er nok smart å legge seg på 70-80 heller enn 90-100 også med denne.

I daglig bruk nå, ser jeg imidlertid langt oftere at jeg står og mangler litt strøm til noen turer med Leaf enn jeg gjorde med Think. Ergo er kapasiteten dårligere, som forventet. Får snart installert hjemmelader som vil gjøre det mulig å få opp kapasiteten hjemme litt raskere, så da vil dette utligne forskjellen litt.

Når man ser på spørsmålet til denne tråden, er imidlertid min mest sentrale tanke i forhold til dette at Leaf er bygget for å kunne ha en fantastisk reell rekkevidde så snart det blir flere hurtigladestasjoner tilgjengelig. Dette er helt sentralt i forhold til elbilens utbredelse uansett fremover tror jeg. Når man kan fylle strøm litt som man i dag fyller fossilt drivstoff - da har vi kommet langt. Og det behøver egentlig ikke være så langt dit ...  8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Arnie

#17
Sitat...viktig for folk som ikke har kjørt mye elbil og har "egg under gasspedalen" som kjørestil

...er det ikke heller slik at vi som har lært oss å få mest mulig kjørelengde ut av elbilen har "egg under gasspedalen"? Eller kanskje mer korrekt: Mellom skosålen og gasspedalen.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

arnejorg1

Sitat fra: HHF på lørdag 05. mai 2012, klokken 11:32
Jeg har ennå ikke fått byttet til sommerdekk (og det snødde her i dag, så like greit  ;)) - ergo heller ikke testet max-rekkevidden. Ser allikevel allerede nå en del ting man må gjøre for å få mer ut av rekkevidden med Leaf. Det er mye å spare på å skru av klima'n. Det er definitivt greit med ECO-modus for å få mer rekkevidde. Den er ihvertfall viktig for folk som ikke har kjørt mye elbil og har "egg under gasspedalen" som kjørestil. I tillegg, er det også enkelt å se at høy hastighet også på Leaf tærer på rekkevidden. Det er nok smart å legge seg på 70-80 heller enn 90-100 også med denne.

I daglig bruk nå, ser jeg imidlertid langt oftere at jeg står og mangler litt strøm til noen turer med Leaf enn jeg gjorde med Think. Ergo er kapasiteten dårligere, som forventet. Får snart installert hjemmelader som vil gjøre det mulig å få opp kapasiteten hjemme litt raskere, så da vil dette utligne forskjellen litt.

Når man ser på spørsmålet til denne tråden, er imidlertid min mest sentrale tanke i forhold til dette at Leaf er bygget for å kunne ha en fantastisk reell rekkevidde så snart det blir flere hurtigladestasjoner tilgjengelig. Dette er helt sentralt i forhold til elbilens utbredelse uansett fremover tror jeg. Når man kan fylle strøm litt som man i dag fyller fossilt drivstoff - da har vi kommet langt. Og det behøver egentlig ikke være så langt dit ...  8)


Jeg har prøvekjørt Think og jeg likte den godt, trass i litt lite med krefter.
Pga. at jeg helst bør komme meg til Trondheim og tilbake uten og vente 7 timer på at bilen skal bli ferdigladet, er jeg avhengnig av en bil med mulighet for hurtiglading. Det er mye av grunnen til at jeg valgte en Leaf. Hadde det vert mulighet for hurtiglading på thinken, hadde jeg kanskje valgt den da den ellers er god nok for meg og mye billigere enn Leafen. Men for all del, Leafen er en god bil som er vært pengene. Hadde den bare hatt rekkevidde som thinken, kunne jeg også brukt varmeapparatet på tur hjem fra Trondheim.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

HHF

Sitat fra: Arnie på lørdag 05. mai 2012, klokken 15:39
Sitat...viktig for folk som ikke har kjørt mye elbil og har "egg under gasspedalen" som kjørestil

...er det ikke heller slik at vi som har lært oss å få mest mulig kjørelengde ut av elbilen har "egg under gasspedalen"? Eller kanskje mer korrekt: Mellom skosålen og gasspedalen.

Jo, det er korrekt og det jeg forsøkte å skrive - klønete formulering av meg - min gamle norsklærer ville nok gitt meg LG for denne ...  :P

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA