Hovedmeny

Bruk av forvarming

Startet av ThomasEL, onsdag 14. oktober 2020, klokken 08:58

« forrige - neste »

ThomasEL

Nå nærmer vinteren seg, og det blir mer aktuelt å forvarme bilen før avreise.

At forvarming kan øke komforten, er vel hevet over enhver tvil.

Men dere som allerede har hatt bilen gjennom en vinter:
Er deres opplevelse at man også reelt sett får økt rekkevidden ved å forvarme tilkoblet  en 16A enfasekurs?

I prinsippet vil jo en forvarmet bil gi et noe redusert forbruk i starten, grunnet mindre behov for energi til oppvarming.

Samtidig virker det jo som om de fleste opplever at e-tronen har høyt forbruk i starten uansett. Er det merkbar forskjell med og uten forvarme?

Har sett rapportert at selv med 11kW lader, så synker SOC et par prosent før lader igjen kobler inn. Med kun 3,6kW lader tilgjengelig, så vil man vel risikere at man kanskje starter turen med 95-97% SOC i stedet for 100% hvis man forvarmer et par perioder (altså en time).
- Vil gevinsten ved å ha varmet opp veie opp for ulempen med at SOC er lavere ved kjøreturens start?

Erfaringer og/eller tanker?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Min erfaring med forvarming ca 23 grader, glasssflateoppvarming og varme i 4 seter er at dette stjeler 2-3% av SOC på E55. På en halvtime altså.
Jeg er usikker på om disse så regnes inn i forbruket for den aktuelle turen. På mange måter fremstår det slik! Jeg klarer i grunn ikke se forskjell de gangene appen ikke virket eller nå som det brukes hele tiden.

PS Jeg kan ikke si jeg bryr meg m rekkevidden øker eller synker utover de 3%ene, det viktige er å slippe et iskaldt sete og å skrape vinduer osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

@Daktari:

Da mener du at det «forsvinner» 2-3 % selv om du står med ladekabelen tilkoblet?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Nei, når jeg ikke lader. Så 3% av ca 83 er vel ca 2,5 kWh for min del, og knapt en mil på motorvei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Brukte forvarming i dag på min e50 da det var +3 ute og da forsvant 4% SOC (ikke tilkoblet lader)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Takk for gode innspill, @Daktari og @Tromsø :+1: :+1:

Er det noen som har konkrete erfaringer med hva som skjer når man ER tilkoblet lader 16A enfase og starter forvarming?

For eksempel følgende to scenarier:

Situasjon 1:
* Bilen er ladet til 100%, og lading har stoppet
* Man aktiverer så 30 minutters parkeringsvarme
- Vil da SOC synke med et par prosentpoeng før bilen trekker strøm fra nettet? Eller guffes det på med strøm fra lader umiddelbart?


Situasjon 2:
* Tidsur med forvarming er aktivert
- Vil da bilen først lade til 100%, deretter starte klima (slik at SOC synker litt igjen)?
- Eller vil forvarmingen kobles inn mens lading fortsatt pågår? Kan man i så fall forvente at SOC er på 100% og bilen varm med kun 16A? (Det må jo i så fall bety at forvarming startes tidligere enn 30 min før og varer lenger, men på lav effekt)
- Eller kobler forvarming inn 30 minutter før, og ladingen når aldri innstilt verdi (fordi strømtrekket fra forvarming blir for stort til at det lades samtidig)?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: tromsø på onsdag 14. oktober 2020, klokken 12:48
Brukte forvarming i dag på min e50 da det var +3 ute og da forsvant 4% SOC (ikke tilkoblet lader)
4% av 65 kWh er vel omtrent akkurat 2,6 kWh, så da ser det ut som også E50 varmer seg med en ca 5kW effekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA